Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag har inte varit där på ett tag - rapportera gärna om det finns något kul inne!
    Promise, är det nåt speciellt som jag skall ögona öppna för?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Promise, är det nåt speciellt som jag skall ögona öppna för?
      Nä, det är det inte - bara kul att höra vad som finns. Kanske tar en tur dit nästa vecka.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Nä, det är det inte - bara kul att höra vad som finns. Kanske tar en tur dit nästa vecka.
        jag avlägger rapport i min tråd senare
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Det här blir ett ypperligt tillfälle för mig att prova denna "gojsinredning". Väntar bara på lite växter, som ska komma imorgon - sen på torsdag fylls lilla hörnkaret med löv (tur att jag har snålat med dom), pinnar, rötter, växter och sist borellisarna...och tålamodet.

          //Inger
          Vad du skulle kunna göra (om du nu vill göra ett riktigt apmysigt kar) är att på bottnen placera en god mängd lite massivare rötter, direkt på sanden. Detta bildar massor av fina håligheter som honorna kan undersöka och ställa iordning för eventuella lekplatser. Sedan täcka allt med löv. För att sedan "dra upp" inredningen i karet kan du enkelt placera en hel del grenar som bara hänger ner från ytan. Du kommer då att få en riktigt skönt "översvämmad" miljö som efter en tid blir hur bra som helst. Kolla lite på de här bilderna så får du ett hum om vad jag menar;
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ja, fast det kommer att bli sågade reed-moore i stället för "riktiga grenar". Sen ska jag försöka få tag på något smalt plast/plexirör, som jag kan lägga tvärsöver upptill på bakgrundens kanter - så jag kan hänga liter rötter en bit ut lite mot mitten ifrån bakgrunden. Det finns ju inget mittstag att hänga i - förstår du vad jag menar Mats?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Ja, fast det kommer att bli sågade reed-moore i stället för "riktiga grenar". Sen ska jag försöka få tag på något smalt plast/plexirör, som jag kan lägga tvärsöver upptill på bakgrundens kanter - så jag kan hänga liter rötter en bit ut lite mot mitten ifrån bakgrunden. Det finns ju inget mittstag att hänga i - förstår du vad jag menar Mats?

              //Inger
              Förstår precis! Det kommer att bli jättebra!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Idag på eftermiddagen, så tänkte jag - det är tur att man har en förstående livskamrat, när man pysslar med den här hobbyn.
                Sambon åker skidor varje dag, därefter självklart så duschar han. Vi har två duschar, en i badrummet och en i våran lilla minitvättstuga.
                Minitvättstugans dusch, brukar vi sällan använda annat än till hundarna...å mig!

                Håkan undrade lite försynt idag, hur länge baljan med "dom där rötterna som ligger i blöt" skulle vara kvar i badrummet (baljan måste flyttat varje gång vid dusch) - jag svarade, bara tills i morgon. Såg, att han gick till tvättstugan och tänkte använda den duschen - han vände ganska så snabbt, eftersom där fanns, en 50-litersbalja full med reed-more, en 25-literskastrull, även den med reed-more i blöt, två hinkar eng. sjösten, sandsäckar, lite alkvistar och stenar.
                Man tar liksom lite plats då å då.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Idag på eftermiddagen, så tänkte jag - det är tur att man har en förstående livskamrat, när man pysslar med den här hobbyn.
                  Sambon åker skidor varje dag, därefter självklart så duschar han. Vi har två duschar, en i badrummet och en i våran lilla minitvättstuga.
                  Minitvättstugans dusch, brukar vi sällan använda annat än till hundarna...å mig!

                  Håkan undrade lite försynt idag, hur länge baljan med "dom där rötterna som ligger i blöt" skulle vara kvar i badrummet (baljan måste flyttat varje gång vid dusch) - jag svarade, bara tills i morgon. Såg, att han gick till tvättstugan och tänkte använda den duschen - han vände ganska så snabbt, eftersom där fanns, en 50-litersbalja full med reed-more, en 25-literskastrull, även den med reed-more i blöt, två hinkar eng. sjösten, sandsäckar, lite alkvistar och stenar.
                  Man tar liksom lite plats då å då.

                  //Inger
                  Ja, det är att man har förstående karlar
                  Vad hade vi gjort utan dessa karlar som finns i våra liv?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ja, det är att man har förstående karlar
                    Vad hade vi gjort utan dessa karlar som finns i våra liv?
                    ...fast Pia, vi är nog inte "fyskam" vi heller".

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Näänää, vi är verkligen inte fy skam
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Då var det dags att inreda lilla hörnkaret. Som vanligt när det ska inredas, kommer en sån där liten osäkerhetskänsla krypande.
                        Hörnkar, tycker jag i alla fall är lite kluriga att ge sig på, jag är inte så himla förtjust i dom egenligen.
                        Det som är klurigt, är att försöka förvilla bort själva hörnet - eftersom den annars fångar blicken direkt.
                        Jag fick inte till dom där fårorna som Mats skrev om tidigare, annat än i min panna då.
                        Det ska nog gå, bara att sätta igång.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Det ser jättebra ut det där!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            ...tror jag skippar stenarna. Jag har börjat plantera, men tycker inte att stenarna passar in - eller m.a.o. jag får inte det att se bra ut med dom. Det går inte att fota nu, det blir för mycket blänk i glaset å rullgardinen gick precis sönder.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              För en stund sedan flyttade jag över borelliisarna till lillhörnkaret, som nu är färdiginrett.

                              Frågade Håkan vad han tyckte och fick till svar att, "ska det se ut sådär - allt är ju på mitten". Svarade, att jag inte har brytt mig så mycket om "att det ska vara snyggt inrett - huvudsaken är, att det är okey inredning för apisar". Sambon vill ha fiskar, som syns och är vackra att se på...samtidigt.
                              Kaosinredning, kan jag lugnt påstå att det blev - många rötter finns under löven, sen kan jag säga, att efter sådär en timme efter isläpp så visade apisarna lekbeteende.
                              Nu är det bara, att vänta tills jag får det biotopiska "gojset"...
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Tycker det ser riktigt bra ut!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...