Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag vill ha lite av sånt här "skit-gojs" i mitt en apistokar, hur får jag till det tro? om jag kokar och smular torv så kanske det kan börja likna detta...

    Du hittar alltid sådan bra inspirationsfilmer Mats

    Det "gojset" bildas när man låter bli sina kar. Det är bara att förse karet med mycket småpinnar, löv och sedan enbart sköta vattenrutinerna. Efter några månader, något halvår ser det ut sådär på botten.
    Detta är perfekt "grogrund" för fiskarna generellt (Apisto och liknande) och framför allt deras yngel, med alla hälsosamma organismer som bildas. Ingen cyano och annan smörja får fäste. När löven har multnat låter man "gojset" ligga och så lägger man bara på nya lager.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Tror inte att det stör ynglen när det är "lite gojs" på botten. Ser nog likadant ut i deras naturliga biotop!
      Ja, precis så ser det ut, när man tittar på filmer där apistogramma lever i sin naturliga miljö.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det "gojset" bildas när man låter bli sina kar. Det är bara att förse karet med mycket småpinnar, löv och sedan enbart sköta vattenrutinerna. Efter några månader, något halvår ser det ut sådär på botten.
        Detta är perfekt "grogrund" för fiskarna generellt (Apisto och liknande) och framför allt deras yngel, med alla hälsosamma organismer som bildas. Ingen cyano och annan smörja får fäste. När löven har multnat låter man "gojset" ligga och så lägger man bara på nya lager.

        http://www.youtube.com/watch?v=I7yPNcOGqCs
        jag har lite sånt gojs i mitt ena 220 kar men vill "skynda på" processen lite, iallafall utseendemässigt i mitt 100 liters kar som är helt "rent"
        joo jaa öhm... jag vet att man skall ha tålamod och inte ha för bråttom utan allt får ta sin tid...

        Tror jag testar med lite finfördelad torv och krossade löv, då är jag nog inte helt fel ute, eller?


        Ursprungligen postat av gullefjun
        Ja, precis så ser det ut, när man tittar på filmer där apistogramma lever i sin naturliga miljö.

        //Inger
        jepp, det är därför jag vill ha det i mitt lilla ap-kar
        Senast redigerad av PiaJo; 19 March 2013, 11:33.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          jag har lite sånt gojs i mitt ena 220 kar men vill "skynda på" processen lite, iallafall utseendemässigt... joo jaa, jag vet att man skall ha tålamod och inte ha för bråttom utan allt får ta sin tid...
          Tror jag testar med lite finfördelad torv och krossade löv, då är jag nog inte helt fel ute, eller?
          jepp, det är därför jag vill ha det i mitt lilla ap-kar

          Mmmm.... men det är just det "påskyndandet" som är så förrädiskt. Allt verkar gå ut på att man skall ha ett "slutresultat" med en gång.
          Den idén limmar helt enkelt inte. Du kan nog applicera det du funderar på - men krossade löv är inte förmultnade löv.
          Nu säger jag inte det här till dig, Pia - utan rent allmänt. Om karet får vara ifred utan röjningar, massiva slamsugningar, omöbleringar o.s.v. så hamnar karet i en fin balans och då kommer processer som behöver tid på sig att utvecklas, att också göra precis det.
          Bygg nu upp karet under lång tid - så kommer föräldrar och yngel att trivas utav bara den!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Mmmm.... men det är just det "påskyndandet" som är så förrädiskt. Allt verkar gå ut på att man skall ha ett "slutresultat" med en gång.
            Den idén limmar helt enkelt inte. Du kan nog applicera det du funderar på - men krossade löv är inte förmultnade löv.
            Nu säger jag inte det här till dig, Pia - utan rent allmänt. Om karet får vara ifred utan röjningar, massiva slamsugningar, omöbleringar o.s.v. så hamnar karet i en fin balans och då kommer processer som behöver tid på sig att utvecklas, att också göra precis det.
            Bygg nu upp karet under lång tid - så kommer föräldrar och yngel att trivas utav bara den!
            Tack Mats för att du drar i handbromsen, och jag tar verkligen till mig det... behöver handbromsen ibland även om jag vet att det måste få ta sin tid
            det är på det där man skiljer agnarna från vetet..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Tack Mats för att du drar i handbromsen, och jag tar verkligen till mig det... behöver handbromsen ibland även om jag vet att det måste få ta sin tid
              det är på det där man skiljer agnarna från vetet..
              Visst är jag en jobbig jävel, eller hur? Bara en massa trist skit som tar evigheter.

              I en av 50-kuberna, som står här i källaren, där det nu för tiden bara går, typ 25 st. Kolglödstetror och några Platys, börjar det bli en formidabel mulmbotten där cryptosarna fullkomligt exploderar. Platyna går och bökar i detta kontinuerligt. Karet har stått helt orört sedan i höstas - bara vattenbyten - och där skulle nog någon Apa kunna trivas. Men, inga nya fiskar förrän det nya karet är klart!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 March 2013, 11:59.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Visst är jag en jobbig jävel, eller hur? Bara en massa trist skit som tar evigheter.

                I en av 50-kuberna, som står här i källaren, där det nu för tiden bara går, typ 25 st. Kolglödstetror och några Platys, börjar det bli en formidabel mulmbotten där cryptosarna fullkomligt exploderar. Platyna går och bökar i detta kontinuerligt. Karet har stått helt orört sedan i höstas - bara vattenbyten - och där skulle nog någon Apa kunna trivas. Men, inga nya fiskar förrän det nya karet är klart!
                Jag tror att det skulle vara perfa för en liten Apa i det karet, såg att Nols hade några finingar inne enligt listan skall dit och till Herkules en kortis på lördag för diverse inköp
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Mmmm.... men det är just det "påskyndandet" som är så förrädiskt. Allt verkar gå ut på att man skall ha ett "slutresultat" med en gång.
                  Den idén limmar helt enkelt inte. Du kan nog applicera det du funderar på - men krossade löv är inte förmultnade löv.
                  Nu säger jag inte det här till dig, Pia - utan rent allmänt. Om karet får vara ifred utan röjningar, massiva slamsugningar, omöbleringar o.s.v. så hamnar karet i en fin balans och då kommer processer som behöver tid på sig att utvecklas, att också göra precis det.
                  Bygg nu upp karet under lång tid - så kommer föräldrar och yngel att trivas utav bara den!
                  Det här blir ett ypperligt tillfälle för mig att prova denna "gojsinredning". Väntar bara på lite växter, som ska komma imorgon - sen på torsdag fylls lilla hörnkaret med löv (tur att jag har snålat med dom), pinnar, rötter, växter och sist borellisarna...och tålamodet.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Det här blir ett ypperligt tillfälle för mig att prova denna "gojsinredning". Väntar bara på lite växter, som ska komma imorgon - sen på torsdag fylls lilla hörnkaret med löv (tur att jag har snålat med dom), pinnar, rötter, växter och sist borellisarna...och tålamodet.

                    //Inger
                    Skall bli trevligt att få se bild på detta sen
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Det här blir ett ypperligt tillfälle för mig att prova denna "gojsinredning". Väntar bara på lite växter, som ska komma imorgon - sen på torsdag fylls lilla hörnkaret med löv (tur att jag har snålat med dom), pinnar, rötter, växter och sist borellisarna...och tålamodet.

                      //Inger
                      Goody!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Jag tror att det skulle vara perfa för en liten Apa i det karet, såg att Nols hade några finingar inne enligt listan skall dit och till Herkules en kortis på lördag för diverse inköp

                        Grooaarr! Jag är borta och "roddar inför gig" hela lördagen - annars hade vi kunnat möta upp på Herkules för en sväng...

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Grooaarr! Jag är borta och "roddar inför gig" hela lördagen - annars hade vi kunnat möta upp på Herkules för en sväng...
                          Det var ju förbaskat tråkigt men jag skall vara där vid 10.00, är du borta så tidigt med?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Det var ju förbaskat tråkigt men jag skall vara där vid 10.00, är du borta så tidigt med?
                            Japp, vi repar lite då - och sedan bära några ton utrustning... Jobba först, frukt sedan!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, vi repar lite då - och sedan bära några ton utrustning... Jobba först, frukt sedan!
                              Då får vi ta det en annan gång
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Då får vi ta det en annan gång
                                Jag har inte varit där på ett tag - rapportera gärna om det finns något kul inne!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...