Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    Då måste du ju använda Stativ för att få så ljusa bilder?

    Jag lyckas verkligen inte få till några bra helskvariums bilder..

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Dessa kar är ju mycket fina strunta i algerna, det är naturligt
      Japp, man kan strunta i alger till en viss gräns - men vad sjutton är det som händer, när så många olika kommer samtidigt. Det här med vattenkemi är svårt det. Jag VILL, att mina kar ska funka som i mitt 220-liters. Vad sjutton är det som är rätt där - men fel i det andra...det är frågan.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Dopply
        Då måste du ju använda Stativ för att få så ljusa bilder?

        Jag lyckas verkligen inte få till några bra helskvariums bilder..
        Nej, jag använder väldigt sällan stativ - trots att jag har både ett enbens och ett trebensstativ. När jag vill fota, så finns det sällan tid till att börja böka med stativen.
        Belysning är taklampan och rören i karen.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Nu har jag suttit och stirrat ett bra tag in i lilla hörnkaret, jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för bottensubstrat. Jag har Julas blästersand och engelsk sjösten. Ska jag testa med att blanda kanske, och göra "snygga övergångar" som Mats skrev tidigare i tråden - fast då gällde mitt 540-liters. Mmm "snygga övergångar" - undrar hur han tänker då...

          //Inger
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jaaa... tänk dig lite som när strömt vatten rör sig i en bäckfåra, eller vid en strandkant. Då kan man se hur finare och grövre sand liksom delar upp sig i olika skikt. Du skulle kunna ta olika typer av sand och helt enkelt bara pytsa ut i karet och sedan dra med händerna genom de olika fälten och få "snygga, mjuka övergångar", som om vatten hade rört sig över sanden. Ungefär så...

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jaaa... tänk dig lite som när strömt vatten rör sig i en bäckfåra, eller vid en strandkant. Då kan man se hur finare och grövre sand liksom delar upp sig i olika skikt. Du skulle kunna ta olika typer av sand och helt enkelt bara pytsa ut i karet och sedan dra med händerna genom de olika fälten och få "snygga, mjuka övergångar", som om vatten hade rört sig över sanden. Ungefär så...
              Sand är ipytsad, nu lite sjösten - kommer bild sedan.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nåt sånt kanske. Bilden visar inte riktigt hur det ser ut.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Mina favorittetror just nu, är dessa rubintetror.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    ...skrev ju i fel tråd lite tidigare.

                    Jag skrev ju, att nu finns Apistogramma Elizabethae Rio Uapesi VF hos Imazo, så snygga - trodde faktiskt aldrig att dom skulle dyka upp hos någon grossist här. Fast 585:-, gillar inte min plånbok.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      ...skrev ju i fel tråd lite tidigare.

                      Jag skrev ju, att nu finns Apistogramma Elizabethae Rio Uapesi VF hos Imazo, så snygga - trodde faktiskt aldrig att dom skulle dyka upp hos någon grossist här. Fast 585:-, gillar inte min plånbok.

                      //Inger
                      Svarar i rätt tråd...


                      Mycket fin men det känns lite futtigt att bara beställa ett par så jag tänkte jag skulle beställa 4 par eller nåt för de var ju inte så dyra...
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Svarar i rätt tråd...


                        Mycket fin men det känns lite futtigt att bara beställa ett par så jag tänkte jag skulle beställa 4 par eller nåt för de var ju inte så dyra...
                        Ja, det kan vara bra att ha många - ifall risken finns, att några trillar av pinn. Å tänk alla yngel som kommer att spruta ut med fyra par.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Kolla inredningen... löv, pinnar och duktigt med "skit".


                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                          Sedan lite "Inka"-godis. Kolla bottensedimentet.


                          My male and female Apisto pair in their 10 gal planted spawning tank. I am leaving the tank as natural as possible.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Kolla inredningen... löv, pinnar och duktigt med "skit".


                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                            Sedan lite "Inka"-godis. Kolla bottensedimentet.


                            http://www.youtube.com/watch?v=TFS7hVzB0Mw
                            Ja, där kan vi prata "gojs" på botten - ingen slamsugning där inte. Det ser ju ut som rena cyanoparadiset egentligen - men ynglen ser ut att trivas med gojset. Skulle det se ut så i mina kar, skulle det nog betraktas som misskött.
                            Tack för filmerna Mats.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              • October 2002
                              • 604

                              Tror inte att det stör ynglen när det är "lite gojs" på botten. Ser nog likadant ut i deras naturliga biotop!
                              Wilhelm
                              Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                              www.ciklid.org www.aquafish.info

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag vill ha lite av sånt här "skit-gojs" i mitt en apistokar, hur får jag till det tro? om jag kokar och smular torv så kanske det kan börja likna detta...

                                Du hittar alltid sådan bra inspirationsfilmer Mats
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...