Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp. Strilröret är bara till för att distribuera, dela upp vattenflödet från filtret/pumpen i mindre delar/strålar.
    Stämmer - fast man bör kanske också tänka på att det något också minskar effekten på mängden vatten som passerar genom filtret så det gör ju inte filtret bättre på något sätt - men har man lite överkapacitet på filtret och tycker strilandet är snyggt så är det helt OK
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Snyggt vet jag inte om det är orsaken till att använda strilrör, däremot att dela upp hastigheten på vattnet som kommer från pumpen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av ansjo
        Snyggt vet jag inte om det är orsaken till att använda strilrör, däremot att dela upp hastigheten på vattnet som kommer från pumpen.
        Förstår inte vad du menar med dela upp hastigheten på vattnet???

        Jag är fullkomligt övertygad om att filtertillverkarna skickar med det för att många tycker det är snyggt (om det sedan är så är ju en smaksak som vi alla kan ha olika åsikter om) och inte för att det på något sätt skulle göra filtret bättre
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Har du ett flöde från pumpen utan strilrör rakt ut i vattnet är det en grövre hårdare stråle än om du använder ett strilrör som delar upp flödet. Att det gör filtret bättre tror inte jag heller, men att det skulle vara för att det är snyggt är jag tveksam till.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            ...men jag har bara beställt ett långt plaströr, och ska själv borra hål - inga "ploppar" följer med, dom som man ska sätta i varsin ände - så vad kan jag använda som "ploppar"? Fast om jag letar tillräckligt, kanske jag hittar några sorts ploppar.




            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Du kan anända en liten träplugg som du täljer till själv annars, eller värma änden på röret och klämma ihop det. Vill du ha ännu mindre fart på vattnet kan du borra hålen på båda sidor av strilröret, sugplopparna köper du i din lokala zoobutik för några tior.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                ...men jag har bara beställt ett långt plaströr, och ska själv borra hål - inga "ploppar" följer med, dom som man ska sätta i varsin ände - så vad kan jag använda som "ploppar"? Fast om jag letar tillräckligt, kanske jag hittar några sorts ploppar.
                //Inger

                Men du skall inte ha ett "stopp" i båda ändarna av röret - i den ena änden sitter slangen från utblåset från filtret/pumpen.


                Sedan är det givetvis så att om man distribuerar vattnet på flera strålar så blir flödet, de små strålarna sammantaget, lite lugnare. Filtret blir inte "bättre" av detta.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Okey, träplugg eller värma ändarna - å dom däringa sugplopparna har jag hur många som helst av.

                  Det jag liksom vill veta med strilrörsfrågorna egentligen är, att jag "kanske" tror att diskus "trivs" med den här typen av vattenflöde. Fast jag vet inte, det kanske inte är så.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Har du ett flöde från pumpen utan strilrör rakt ut i vattnet är det en grövre hårdare stråle än om du använder ett strilrör som delar upp flödet. Att det gör filtret bättre tror inte jag heller, men att det skulle vara för att det är snyggt är jag tveksam till.
                    Jo det klart - men det det "delar ju inte upp hastigheten" som du skrev utan förändrar den.
                    Dock som du skriver blir så klart hastigheten större när man "stryper" utblåset" - men trots allt så minskar ju också cirkulationen i filtret och det är ju ändå negativt - eller?
                    En gång i tiden när jag tyckte sådant var kul (dvs att göra en massa praktiska tester) så jämförde jag hur mycket vatten som strålade ur ytterfilter med och utan strilrör monterade och då minskade effekten med ungfär 1/3 i strilversionen. Visst, visst - det var ju på den "gamla goda tiden" som jag testade och dagens ytterfilter är ju mer utvecklade än gårdagens men strilrören funkar ju fortfarande på samma sätt och ser likadana ut så det borde väl inte vara någon större skillnad, eller? Någon får gärna testa - alltid kul att få veta.

                    Men som jag skrev ovan - har man överkapacitet på filterkapaciteten och tycker det är snyggt så är det väl bara att köra på
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Okey, träplugg eller värma ändarna - å dom däringa sugplopparna har jag hur många som helst av.
                      Det jag liksom vill veta med strilrörsfrågorna egentligen är, att jag "kanske" tror att diskus "trivs" med den här typen av vattenflöde. Fast jag vet inte, det kanske inte är så.
                      //Inger
                      Inger... Det är inte det att Discusar tycker speciellt mycket om vattenflöde från strilrör - utan vad vi snackar om är att om man vill få ett lite lugnare flöde från sitt filter kan man distribuera vattnet via ett strilrör för att inte få ett så starkt riktat flöde, som från en enda sprutande stråle.
                      Om man nu inte har ett strilrör kan man lika gärna rikta en vattenstråle mot några grenar, eller mot någon av glasrutorna, eller mot någon annan del av inredningen - där vattenflödet delas upp och inte blir så enhetligt riktat. Ett strilrör delar bara upp en sprutande stråle i flera mindre sprutande strålar som var för sig inte sprutar med så stor kraft.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Det jag liksom vill veta med strilrörsfrågorna egentligen är, att jag "kanske" tror att diskus "trivs" med den här typen av vattenflöde. Fast jag vet inte, det kanske inte är så.

                        //Inger
                        Kolla på biotopfotot på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?opti...=article&id=27 så ser du ungefär hur diskusar lever.

                        Tror inte diskus bryr sig om vilket sätt vattnet blåser ut - men på ett öppet akvarium kan det bli rätt fina ljusreflexer om vattnet strilas ner i akvariet via ett strilrör så det kan kanske vara värt att testa - speciellt då som sagt om du har lite överkapacitet på filtret
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Japp Kjell, den har jag läst många många gånger.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nanoräkan
                            • May 2011
                            • 255

                            Om ni vill ha fina böcker med mycket biotopbilder på hur discusar och andra fiskar lever så kan jag rekommendera Discus book 01, 02 och 03 och Bleher´s Discus volume 1 som fins hos Kaj i Varberg

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Men du skall inte ha ett "stopp" i båda ändarna av röret - i den ena änden sitter slangen från utblåset från filtret/pumpen.


                              Sedan är det givetvis så att om man distribuerar vattnet på flera strålar så blir flödet, de små strålarna sammantaget, lite lugnare. Filtret blir inte "bättre" av detta.
                              Ibland får man en "varning" om dumma inlägg (fast några sådana finns givetvis icke). Haha Mats, jag förstår, att ena sidan ska sitta i utblåset. Tänk om man kunde tänka först - sen skriva. Men ibland far bara fingrarna iväg över tangetbordet - dessvärre utan tänk.

                              //inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jo det klart - men det det "delar ju inte upp hastigheten" som du skrev utan förändrar den.
                                Då ber jag om ursäkt för det.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...