Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Tjötar på med frågan om strilrör.
    Jag tänker som så, att det liksom blir ett lite lugnare och mer utspritt flöde med ett strilrör - jag har aldrig haft strilrör förrut, så jag vet inte riktigt hur ett sånt funkar "flödesvis" När man sitter och tittar på filmer på diskuskar, så har jag sett att många har den här lösningen just med strilrör. Strilrör eller inte, jag har i alla fall beställt 1m plaströr - bara ifall att.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det gjorde du klokt i, strilrör kör jag nästa alltid med, och speciellt om du har bra flöde och diskus i karet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Inger, kan du inte lägga upp bilder hur du gör, step by step så att jag kan se hur man skall göra?

        Jag skall försöka ge mig på det här med ytterfilter, strilrör och allt annat som tillhör ett ytter och jag blir varm och svettig bara jag tänker på det
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Inger, kan du inte lägga upp bilder hur du gör, step by step så att jag kan se hur man skall göra?

          Jag skall försöka ge mig på det här med ytterfilter, strilrör och allt annat som tillhör ett ytter och jag blir varm och svettig bara jag tänker på det
          Så du tycker att jag är rätt person till att lägga upp step by step, jag som frågar om allt.
          Tror nästan att jag sätter strilrör i 140-liters också, blir ju bra träning - det står tomt just nu i väntan på nyinredning. Jag väntar på lite växter, som skulle ha kommit i onsdags, men icke.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Hej Töser!
            Vad exakt är det ni undrar över med strilröret?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Hej Töser!
              Vad exakt är det ni undrar över med strilröret?
              Kolla fyra inlägg tillbaka Mats, så står det där.
              Anders är ju inte precis den som skriver och förklarar liksom lite mer ingående - han bara tror att man fattar ändå ju.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Hej Töser!
                Vad exakt är det ni undrar över med strilröret?
                För min det är det hur man gör dvs. monterar mm mm, jag skall ju har ytterfilter i framtiden och då kan det vara bra att fått lite info om hur jag skall bära mig åt om jag behöver montera strilrör
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Kolla fyra inlägg tillbaka Mats, så står det där.
                  Anders är ju inte precis den som skriver och förklarar liksom lite mer ingående - han bara tror att man fattar ändå ju.

                  //Inger
                  Aha! Ett strilrör fördelar vattentrycket på det utflödande vattnet genom att dela upp vattnet i flera mindre strålar. Strilröret har en rad mindre hål som skapar många små strålar - som i och för sig strilar på ganska bra beroende på hur stark pumpen är.
                  Fördelen med detta är att man slipper en stark riktad stråle och istället får flera stycken, som krusar en större yta på vattnet.
                  Strilröret kan man placera precis så att strålarna forsar ut vågrätt med vattenytan, eller staxt under ytan och att man riktar strålarna lite uppåt mot ytan - eller så kan man placera strilröret ovanför vattenytan och rikta strålarna ner genom vattenytan.
                  Det är bara att med sugkoppar placera strilröret på framrutan riktad rakt bakåt i karet, eller vid någon av sidorutorna och rikta in i karet, eller på bakrutan och rikta fram i karet.
                  Ibland kan man placera strilröret lodrätt i karet också, helt under ytan eller delvis under och ovanför - detta gör man väl oftast om man vill ha en starkare ström i hela vattnet.
                  Ett strilrör portionerar ut vattnet lite jämnare över ytan och ger ett lugnare flöde i karet. Vill man ha ännu lite lugnare flöde kan man placera strilröret och rikta strålarna mot den ruta som röret är placerat på - då slår vattnet liksom i en "vägg" innan det åker ut i karet.
                  Vill man ha ytterligare lugnt flöde kan man borra upp hålen i strilröret och göra dessa större - då minskar vattentrycket ännu mer och strålarna blir lugnare.
                  Man kan även koppla ihop flera strilrör med slangbitar mellan och placera på olika ställen i karet.

                  Frågor på det?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    För min det är det hur man gör dvs. monterar mm mm, jag skall ju har ytterfilter i framtiden och då kan det vara bra att fått lite info om hur jag skall bära mig åt om jag behöver montera strilrör

                    Strilröret trycker du bara på slangen från filtret/pumpen.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Strilröret trycker du bara på slangen från filtret/pumpen.
                      ahaa, är det så enkelt

                      det lät mer avancerat än vad det är, skall inte noja mig så mycket med det här med ytterfilter
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        ahaa, är det så enkelt
                        Japp. Strilröret är bara till för att distribuera, dela upp vattenflödet från filtret/pumpen i mindre delar/strålar.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Jo, det hade jag koll på men inte hur man får fast det och allt det här med borrning av hål osv. gör mig osäker....

                          Jag får kanske se till att jag får en genomgång av Anders, för han är väl den som är närmast "sörjande" som har ett ytterfilter igång.

                          Förlåt för en massa OT , Inger
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jo, det hade jag koll på men inte hur man får fast det och allt det här med borrning av hål osv. gör mig osäker....

                            Jag får kanske se till att jag får en genomgång av Anders, för han är väl den som är närmast "sörjande" som har ett ytterfilter igång.

                            Förlåt för en massa OT , Inger
                            När du köper ett filter får du med ett färdigt strilrör med hål och allt! Bara att trycka fast det i slangen från utblåset på filtret. På änden av strilröret skall du sätta ett litet medföljande "stopp", som en liten kork som du bara trycker in i änden på strilröret - så att vattnet inte sprutar ut där.
                            Med ett par medföljande sugproppar som har små klämmor på sig ploppar du bara dit röret där du vill ha det. Färdigt!
                            Hur enkelt som helst!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              När du köper ett filter får du med ett färdigt strilrör med hål och allt! Bara att trycka fast det i slangen från utblåset på filtret. På änden av strilröret skall du sätta ett litet medföljande "stopp", som en liten kork som du bara trycker in i änden på strilröret - så att vattnet inte sprutar ut där.
                              Med ett par medföljande sugproppar som har små klämmor på sig ploppar du bara dit röret där du vill ha det. Färdigt!
                              Hur enkelt som helst!
                              puh så skönt att det följer med sådana grejer.. en bit av kaka...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                puh så skönt att det följer med sådana grejer.. piece of kaka med andra ord
                                Allt finns med - bara att trycka ihop skiten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...