Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Kommer att följ dina/era steg med stort intresse. Får väl se om vi kör igång samtidigt Inger.
    Riktigt kul att det blir Diskus igen!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      OK, Discus... Härligt, spännande och faktiskt lite pirrigt - för man kan aldrig veta säkert vad som kommer att hända.
      Som du vet är jag ingen utpräglad växtakvarist, så om du kan tänka dig ett kar med växter som inte kräver så mycket ljus har vi vunnit en första, ganska lätt rond. Lummig grönska kan du enkelt skapa med de växter du funderar på.
      Inredning baserad på en del sten och Red Moore-rötter låter bra - jag tror dock att vi skall kunna garnera upp baljan med lite andra fiffigheter också - vänta bara!.
      Tänk dig nu att du tittar runt i zooaffärerna och sakta men säkert bygger upp ett rejält lager med dessa rötter - låt det ta tid, de är dyra och jag tycker man skall välja enbart de man tycker är riktigt snygga. När du har riktigt många Red Moore-rötter så kan du börja med att lägga en sandbotten och labba runt med olika stenpartier - sedan kan du torrinreda med rötterna. Det är nästan den roligaste fasen, för då kan du böka runt med inredningen precis som du vill.
      Efter ett tag kommer du att få en god "bild" på hur du vill göra en grundinredning i karet - då är det dags att blötlägga rötterna. Fyll karet och bara lägg i rötterna - vänta någon månad, eller två - och när rötterna är vattenmättade, då är det dags att sätta igång på allvar!

      Det skall bli spännande att följa ditt äventyr!
      Visst känns det pirrigt med diskus igen - minns ju mina förra och allt "prat" vi hade då. Men som sagt, jag vill verkligen försöka igen. Går det åt skogen en gång till - ja, då vet jag vilka fiskar jag aldrig mer kommer att skaffa.

      Mats, menar du vanlig finkornig sand eller grus - jag gillar inte sand något vidare, men tycker det är jättesnyggt i andras kar tillsammans med snyggt placerade stenar.
      Reed-morerötter har jag både gamla och nyinköpta, jag tror, att jag har ett rejält lager nu - en del ligger faktiskt i blöt redan. Sen kanske några måste sågas till för att bli snygga och kanske pusslas ihop, för att få till dom som jag vill ha.
      "Fiffigheter" låter spännande.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Visst känns det pirrigt med diskus igen - minns ju mina förra och allt "prat" vi hade då. Men som sagt, jag vill verkligen försöka igen. Går det åt skogen en gång till - ja, då vet jag vilka fiskar jag aldrig mer kommer att skaffa.

        Mats, menar du vanlig finkornig sand eller grus - jag gillar inte sand något vidare, men tycker det är jättesnyggt i andras kar tillsammans med snyggt placerade stenar.
        Reed-morerötter har jag både gamla och nyinköpta, jag tror, att jag har ett rejält lager nu - en del ligger faktiskt i blöt redan. Sen kanske några måste sågas till för att bli snygga och kanske pusslas ihop, för att få till dom som jag vill ha.
        "Fiffigheter" låter spännande.

        //Inger
        Jag tycker du kan blanda lite olika sand/grus-sorter. Med lite listiga stenläggningar kan du ha olika fält och även låta sandsorterna blanda sig en aning - samt pilla dit en del småsten så att det ser naturligt ut.
        Jag har inte en aning om vad de här olika bläster-, råda- och allt-vad-de-nu-heter-sandsorterna är för något, men försök att undvika sand/grus som har allt för homogen färg - i väldigt många kar ser man substrat som ser ut som utspydd havregrynsgröt.
        Engelsk sjösten i olika storlekar har ju lite melerad färgsättning och att blanda upp denna med fält av mer finkornig sand kan bli riktigt snyggt.

        När du har tillräckligt med Red Moore-rötter, så skaffar du lika mycket till - sedan börja jobba!

        "Fiffigheterna" kan du plocka i skogen, trädgården eller där det passar - jag tänker nämligen på grenar och kvistar av olika slag som man kan lätta upp en inredning med, som kanske bara består av exempelvis Red Moore-rötter. Intrycket blir då inte så kompakt utan ögat får fler detaljer att uppehålla sig vid.

        Ja, Discus är pirrigt, av många olika anledningar - och det gäller att vara mentalt förberedd och inställd på att någonting, någon gång kan gå snett. Men din idé om att starta upp karet och låta det "sätta sig" ordentligt är bra. När karet är inrett kan du köra några månader, ett halvår med olika fiskar som småciklider, tetror och malar. Under tiden märker du om det blir kortvariga obalanser - alger, cyano och annan skit - åtgärdar detta (oftast genom att faktiskt inte göra så mycket mer än att bara hålla koll på karet, men det tar vi då, om det blir nödvändigt) och bara låter karet gå sin gilla gång. Beroende på hur snabbt du får en känsla av att karet mår bra - så drar du i en bra grupp Discusar, lagom stora, feta, fina och pigga!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det känns verklige roligt att du drar igång med Diskus Inger och kul att se att mycket av det tänk som Mats pratar om liknar hur jag själv tänkt lägga upp det. Att låta karet få mogna ordentligt innan Diskusen släpps i. Vad har du tänkt för annan fisk förutom Diskus i det karet?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag tycker du kan blanda lite olika sand/grus-sorter. Med lite listiga stenläggningar kan du ha olika fält och även låta sandsorterna blanda sig en aning - samt pilla dit en del småsten så att det ser naturligt ut.
            Jag har inte en aning om vad de här olika bläster-, råda- och allt-vad-de-nu-heter-sandsorterna är för något, men försök att undvika sand/grus som har allt för homogen färg - i väldigt många kar ser man substrat som ser ut som utspydd havregrynsgröt.
            Engelsk sjösten i olika storlekar har ju lite melerad färgsättning och att blanda upp denna med fält av mer finkornig sand kan bli riktigt snyggt.

            När du har tillräckligt med Red Moore-rötter, så skaffar du lika mycket till - sedan börja jobba!

            "Fiffigheterna" kan du plocka i skogen, trädgården eller där det passar - jag tänker nämligen på grenar och kvistar av olika slag som man kan lätta upp en inredning med, som kanske bara består av exempelvis Red Moore-rötter. Intrycket blir då inte så kompakt utan ögat får fler detaljer att uppehålla sig vid.

            Ja, Discus är pirrigt, av många olika anledningar - och det gäller att vara mentalt förberedd och inställd på att någonting, någon gång kan gå snett. Men din idé om att starta upp karet och låta det "sätta sig" ordentligt är bra. När karet är inrett kan du köra några månader, ett halvår med olika fiskar som småciklider, tetror och malar. Under tiden märker du om det blir kortvariga obalanser - alger, cyano och annan skit - åtgärdar detta (oftast genom att faktiskt inte göra så mycket mer än att bara hålla koll på karet, men det tar vi då, om det blir nödvändigt) och bara låter karet gå sin gilla gång. Beroende på hur snabbt du får en känsla av att karet mår bra - så drar du i en bra grupp Discusar, lagom stora, feta, fina och pigga!
            Okey, jag suger åt mig som en svamp av allt det du säger Mats.
            Jag bara känner, att det här kommer att bli bra - dels med din hjälp, och kanske även andras som vill "titta in".

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Okey, jag suger åt mig som en svamp av allt det du säger Mats.
              Jag bara känner, att det här kommer att bli bra - dels med din hjälp, och kanske även andras som vill "titta in".

              //Inger
              Det skall bli bra!
              Ja, jag nämnde det i något tidigare inlägg; jag vill inte på något vis "ta över" ditt projekt - det är du som fixar och donar - men jag och andra kan säkert ge dig lite skön input som du kan förvalta på ett bra sätt!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Och jag lurkar runt och kollar med...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det känns verklige roligt att du drar igång med Diskus Inger och kul att se att mycket av det tänk som Mats pratar om liknar hur jag själv tänkt lägga upp det. Att låta karet få mogna ordentligt innan Diskusen släpps i. Vad har du tänkt för annan fisk förutom Diskus i det karet?
                  Ja, det ska bli spännande och samtidigt lite pirrigt faktiskt. Jag har ju haft dessa, för mig mina favoritfiskar förrut - fast nu går jag inte lika fort fram, som jag tyvärr har en benägenhet att göra ibland.
                  Förutom diskusar kommer jag bara att ha corydoras - känns det just nu som i alla fall.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Låter nästan som mitt blivande recept...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Låter nästan som mitt blivande recept...
                      Halloj Anders - jag har förstått det, men tänkte att du får tala om det själv.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Brr, -19,5 ute
                        Idag blir det flyttning av lilla hörnkaret in till mitt hobbyrum. Jag har fyllt 54-literkaret, så borelliisarna får gå där ett tag. Tänkte passa på att göra om lite i karet när det ändå ska flyttas. Kanske ska träna lite på sand/grus i det, så jag har en aning om hur det kan komma att se ut i kommande stora projektet.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jag funderar på filtreringen i kommande diskuskar. Jag har ett Eheim 2075 - och tänker inte ha någon filtrering bakom bakgrunden mer.
                          Det hände en liten olycka med bakgrunden - ni som läst den här tråden, vet ju vilken resa den hade innan den till slut hamnade här hos mig.
                          I alla fall skar vi bort den, eftersom jag tänkte silikona den direkt mot bakrutan - den skurades, sen när Håkan skulle ner med den igen, gick den av - vi hade inte tagit bort mittstaget! Ena delen hamnade i karet, den andra spratt iväg ner på golvet - på den här delen lossnade flera småbitar på framsidan av bakgrunden. Förmodligen var den en aning skör, efter vad den gått igenom.

                          Filtreringen ja - bör jag ha ett filter till? Jag har ett litet (det minsta) Fluval ytterfilter stående.
                          Sen har jag tänkt strilrör, bra eller dåligt - om bra, ska det vara ett längre som går efter bakrutan - eller ett kortare, som placeras efter sidorutan?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            En korkad ställd fråga av mig, som vanligt. Det fattar ju t.o.m. jag, att ju mer filtrering desto bättre - men jag skrev bör, ifall Eheimfiltret kanske räcker till.
                            Jag kommer att komplettera med mitt lilla Fluval också.
                            Frågan jag ställde om strilrör eller inte - jag får testa när det är dags.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Strilrör beror på, jag fattade inte riktigt om du ska ha kvar bakgrunden?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Strilrör beror på, jag fattade inte riktigt om du ska ha kvar bakgrunden?
                                Jag försökte att silikona fast småbitarna som lossnat här å där från bakgrunden, men det blev skitfult. Det blir en ny bakgrund, en Slime-line Amazon, långt ifrån lika snygg tyvärr.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...