Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Går den att ha tillsammans med cacatuoides i ett 170l kar? Riktigt snygg! Älskar att den ser lite blåaktig ut!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Jag skulle inte chansa, att ha Ap. trifasciata tillsammans med med någon annan art av dvärgciklid. Av dom apisar som jag har haft, är denna en av dom tuffare. Fast det är min egen erfarenhet.
      Mina går tillsammans med ett L. dorsigerapar och det funkar utmärkt.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Då är mitt 540-literskar tömt, å det känns väldigt vemodigt.

        Jag startade en blogg - tanken var att jag skulle skriva just om detta nu tömda och så smånigom omstartade "trollkar" i den, eftersom jag själv tycker att det karet är så uttjatat i den här tråden. Trollkaret skulle liksom få en egen blogg, allt annat som hände med mina kar, skulle jag skriva om här.
        När jag sedan läste det jag skrivit - jag hann inte ens till "trollkaret", så kändes det bara pinsamt - jag raderade inläggen, punkt slut. Jag är helt enkelt ingen bloggare, så enkelt är det.

        Det känns som ännu ett misslyckande med det här karet, men jag ska försöka igen. Det enklaste vore ju, att sälja karet och ställa en snygg bokhylla eller nåt på den plats där karet står nu....men det som gäller nu och framåt, är planering.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Då är mitt 540-literskar tömt, å det känns väldigt vemodigt.

          Jag startade en blogg - tanken var att jag skulle skriva just om detta nu tömda och så smånigom omstartade "trollkar" i den, eftersom jag själv tycker att det karet är så uttjatat i den här tråden. Trollkaret skulle liksom få en egen blogg, allt annat som hände med mina kar, skulle jag skriva om här.
          När jag sedan läste det jag skrivit - jag hann inte ens till "trollkaret", så kändes det bara pinsamt - jag raderade inläggen, punkt slut. Jag är helt enkelt ingen bloggare, så enkelt är det.

          Det känns som ännu ett misslyckande med det här karet, men jag ska försöka igen. Det enklaste vore ju, att sälja karet och ställa en snygg bokhylla eller nåt på den plats där karet står nu....men det som gäller nu och framåt, är planering.

          //Inger
          Åååhhh... Inger... Tänk om jag kunde hjälpa dig det allra minsta ändå.
          Om det nu är så att karet är belastande för dig, så kanske ett sälj är det bästa - men jag känner ändå att du har feeling för att göra det här karet bra.
          Denna tråd skulle vara ypperlig att punktmarkera alla dina "moves" med 540karet.
          Jag vet folk som har milslånga trådar om t.ex akvariestugor och sådana dumheter, där det ältas samma saker om och om igen - så, nä, den här tråden blir toppen - snacka om projekttråd, eller hur!?!

          Du/vi kan ta det från början och sakta men säkert utveckla karet till något fantastiskt. Vi kan börja med dina visioner om hur det skall se ut, vilken typ av fiskar du känner för och liksom bara spåna på med dessa spörsmål till en början, sedan "bygga" upp grejerna lugnt och fint.
          Fasen, Inger, det är ju sånt häringa stuff en projektttråd skall handla om!
          Kör på nu, vettja!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Åååhhh... Inger... Tänk om jag kunde hjälpa dig det allra minsta ändå.
            Om det nu är så att karet är belastande för dig, så kanske ett sälj är det bästa - men jag känner ändå att du har feeling för att göra det här karet bra.
            Denna tråd skulle vara ypperlig att punktmarkera alla dina "moves" med 540karet.
            Jag vet folk som har milslånga trådar om t.ex akvariestugor och sådana dumheter, där det ältas samma saker om och om igen - så, nä, den här tråden blir toppen - snacka om projekttråd, eller hur!?!

            Du/vi kan ta det från början och sakta men säkert utveckla karet till något fantastiskt. Vi kan börja med dina visioner om hur det skall se ut, vilken typ av fiskar du känner för och liksom bara spåna på med dessa spörsmål till en början, sedan "bygga" upp grejerna lugnt och fint.
            Fasen, Inger, det är ju sånt häringa stuff en projektttråd skall handla om!
            Kör på nu, vettja!
            Mats, jag säger bara " du är bara du".

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Mats, jag säger bara " du är bara du".

              //Inger
              Ja... jo... (fotskrap, fotskrap)...
              Det blir ju så att man "teamar" upp med vissa människor på ett forum. Du har ju läst mina "romaner" i vissa trådar - det kan handla om allt från tokigt hållna Fjärilsciklid-kar, Apisto-kar som går helbananas, Discushållning som inte liknar något man ens vill tänka på - och en räcka andra fiskproblem. För att inte tala om ciklidbeteende i stort och inredning... puuuooohh!

              Visst, det där orkar man med några år, sedan får man liksom sluta med sådant. Ett forum rör på sig och det kommer ständigt nya människor in i bilden som har frågor, bekymmer och funderingar kring sina kar och fiskar - det kommer också ständigt in nytt folk som har svar på dessa frågor (mer eller mindre bra - och det hör till, det kallas för dynamik).

              I en snar framtid (vilken är snabbt föränderlig - speciellt på ett aktivt forum) kommer jag att sjunka allt mer ner i djup glömska vad gäller akvaristiska idéer - jag kommer att lalla med min jädrans "stuga" och det kar som kommer att puttra i den - och så blir det inte så mycket mer än så. Därför återanknyter jag till de som man har kontakt med på ett speciellt sätt, som sagt, vissa människor och vissa trådar.

              När du nu säger att du har bekymmer med det som du kallar ditt "trollkar", så kanske man skulle kunna fungera lite som en trollkarl (), i detta fall, och tillsammans med dig och andra duktiga akvarister här kunna hjälpa till med tankar, idéer, entusiasm och ett gôtt flöde - och bidra till att du får detta inbillska 540-kar att blomma ut och bli en succé.
              Ditt jädrans kar har en stomme och lite glas - klart som surströmmingsspad kan vi mana fram ett sjuhelvetes häftigt 540-liters av detta!
              Börja med att fundera (visualisera) - och kämpa inte emot nu - hur du vill ha detta kar, så spånar vi runt lite och sedan skall du se att det flödar på fint av möjligheter!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Ingen kommer glömma dig mats. Vi som har dig som inspirationskälla o idol länkar gärna o visar upp vad du kan o ha gjort när vi svarar nya akvarister.

                Ingen kommer glömma.. Lovar. :-)

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av hannesc
                  Ingen kommer glömma dig mats. Vi som har dig som inspirationskälla o idol länkar gärna o visar upp vad du kan o ha gjort när vi svarar nya akvarister.

                  Ingen kommer glömma.. Lovar. :-)

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                  Allt för vänligt, Hannes! Du, om någon, får väl bära facklan vidare!
                  Ja, jag lägger ju inte av att medverka på forumet - men jag går väl mer eller mindre in i ett "lurkande" tillstånd - och kommer nog, när mitt "examensarbete" är igångsatt, att i stort sett enbart ägna mig åt detta - och herrejösses vad många inlägg det blir i stugtråden då... bäva!

                  Kommentar

                  • Nanoräkan
                    • May 2011
                    • 255

                    Mats, jag håller verkligen med Hannes här! Jag själv har inte skrivit så mycket här på zoopet men jag sitter här dag ut och dag in och läser. Och i mina ögon är du en av Sveriges största akvarister! Dina inredningar, dina texter om allt möjligt, du är helt enkelt fantastisk! Du verkar behärska så mycket, allt från Tanganyika ciklider till små Sa ciklider finns i dina trådar.
                    Om det kan värma lite så kommer du åtminstone hos mig vara en av de största akvaristerna, som lärt mig väldigt, väldigt mycket. Jag hoppas och jag tror att det finns väldigt många fler här på zoopet som känner likadant!

                    /Karl

                    ursäkta inger för att jag kapade din tråd såhär
                    Senast redigerad av Nanoräkan; 08 March 2013, 09:41.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Nanoräkan
                      Mats, jag håller verkligen med Hannes här! Jag själv har inte skrivit så mycket här på zoopet men jag sitter här dag ut och dag in och läser. Och i mina ögon är du en av Sveriges största akvarister! Dina inredningar, dina texter om allt möjligt, du är helt enkelt fantastisk! Du verkar behärska så mycket, allt från Tanganyika ciklider till små Sa ciklider finns i dina trådar.
                      Om det kan värma lite så kommer du åtminstone hos mig vara en av de största alvaristerna, som lärt mig väldigt, väldigt mycket. Jag hoppas och jag tror att det finns väldigt många fler här på zoopet som känner likadant!

                      /Karl

                      ursälta inger för att jag kapade din tråd såhär
                      Du ska absolut inte be om ursäkt, allt du skriver är ju sant.
                      I den här tråden får alla skriva i - dom som vill förstås.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag vet ju att många gillar lite biffigare information om fiskars beteende - hur och varför dom gör si och så, och varför det ofta går fel - om inredning o.s.v. Det var inte min mening att fiska efter beröm på något vis (även om det värmer gôtt att höra att folk gillar det man skriver - Tack!), utan här i Ingers tråd skulle man kanske kunna bidra lite extra med information, tankar och idéer för att kunna få bort Ingers känsla av att hon har ett "trollkar". Och jag anser mig inte vara någon "guru" inom akvaristiken - det finns otaliga andra som kan mycket mer än jag!
                        Lödig information har jag brukat dela med mig av i massor av trådar, men det blir mindre och mindre av den varan nu för tiden. Men jag gillar att skriva och man får väl rycka upp sig en smula.

                        En ny intressant tråd har skapats av Bluewing, som tar upp problematiken, här;

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Mats, mina funderingar om det här karet kommer snart.

                          Den fundering jag har just nu - varför jäklas detta kar jämt? Jag har tre andra mindre kar, som puttrar på utan några större problem - lite alger, men inget som stör alls. Det som skiljer är, att jag matat 2ggr/dag mot 1ggr/dag i dom andra tre.

                          Japp, jag har följt Bluewings tråd med intresse sen tidigt i morse.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Mats, mina funderingar om det här karet kommer snart.
                            Den fundering jag har just nu - varför jäklas detta kar jämt? Jag har tre andra mindre kar, som puttrar på utan några större problem - lite alger, men inget som stör alls. Det som skiljer är, att jag matat 2ggr/dag mot 1ggr/dag i dom andra tre.
                            Japp, jag har följt Bluewings tråd med intresse sen tidigt i morse.
                            //Inger
                            Jag måste nästan gå tillbaka i tråden och kolla vad det egentligen är för specifika problem du haft med 540-baljan.
                            Jag kan i viss mån känna igen mig i att vissa kar kan det gå troll i. Jag har haft ett fåtal kar genom åren som av någon outgrundlig anledning inte har velat "sätta" sig.
                            Men, när det nu gäller din 540-burk så skulle det vara intressant om vi kunde genomföra (fan, jag går igång på detta som om det var mitt eget kar... sorry) projektet på det långsamma, lite mer metodiska viset, alltså; att planera upp grejerna och applicera detaljerna i tur och ordning.
                            Om du funderar på vilken inriktning karet eventuellt skall ha - och när du känner att rejäla filter (och hela den biten) finns på plats - kan vi börja labba med inredning utan vatten, och då riktigt ta ut svängarna, byta fram och tillbaka, lägga till och dra ifrån - och riktigt grotta ner oss i den fasen. Sedan går vi vidare med inredning och vatten - efter det tar vi grejerna framåt sakta men säkert.
                            Nu menar inte jag att det är jag som skall greja med ditt kar - detta är ju ditt eget unika projekt, men om du stöter på patrull så kan du genast lägga fram det här så kan vi kolla vad som behöver göras för att du skall få det som du vill.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 March 2013, 11:16.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag måste nästan gå tillbaka i tråden och kolla vad det egentligen är för specifika problem du haft med 540-baljan.
                              Jag kan i viss mån känna igen mig i att vissa kar kan det gå troll i. Jag har haft ett fåtal kar genom åren som av någon outgrundlig anledning inte har velat "sätta" sig.
                              Men, när det nu gäller din 540-burk så skulle det vara intressant om vi kunde genomföra (fan, jag går igång på detta som om det var mitt eget kar... sorry) projektet på det långsamma, lite mer metodiska viset, alltså; att planera upp grejerna och applicera detaljerna i tur och ordning.
                              Om du funderar på vilken inriktning karet eventuellt skall ha - och när du känner att rejäla filter (och hela den biten) finns på plats - kan vi börja labba med inredning utan vatten, och då riktigt ta ut svängarna, byta fram och tillbaka, lägga till och dra ifrån - och riktigt grotta ner oss i den fasen. Sedan går vi vidare med inredning och vatten - efter det tar vi grejerna framåt sakta men säkert.
                              Nu menar inte jag att det är jag som skall greja med ditt kar - detta är ju ditt eget unika projekt, men om du stöter på patrull så kan du genast lägga fram det här så kan vi kolla vad som behöver göras för att du skall få det som du vill.
                              Jag börjar faktiskt, att känna lite positiva pirrar i magen.
                              Inriktnigen Mats blir diskus...igen på gott och ont - den här vändan på gott hoppas jag. Men det är flera månader dit.

                              Tanken med inredningen är, bara en massa reed-more, lite stenar - lätta växter, som cryptisar och anubias kanske någon fler. Från början var tanken inga växter alls, men tror att jag kommer sakna lite grönt.

                              Du behöver inte leta i tråden Mats, det är cyano som spökat i det här karet och eländet har alltid vunnit. Jag har testat allt utom GT, som kanske är dumtjurigt av mig.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Jag börjar faktiskt, att känna lite positiva pirrar i magen.
                                Inriktnigen Mats blir diskus...igen på gott och ont - den här vändan på gott hoppas jag. Men det är flera månader dit.
                                Tanken med inredningen är, bara en massa reed-more, lite stenar - lätta växter, som cryptisar och anubias kanske någon fler. Från början var tanken inga växter alls, men tror att jag kommer sakna lite grönt.
                                Du behöver inte leta i tråden Mats, det är cyano som spökat i det här karet och eländet har alltid vunnit. Jag har testat allt utom GT, som kanske är dumtjurigt av mig.
                                //Inger
                                OK, Discus... Härligt, spännande och faktiskt lite pirrigt - för man kan aldrig veta säkert vad som kommer att hända.
                                Som du vet är jag ingen utpräglad växtakvarist, så om du kan tänka dig ett kar med växter som inte kräver så mycket ljus har vi vunnit en första, ganska lätt rond. Lummig grönska kan du enkelt skapa med de växter du funderar på.
                                Inredning baserad på en del sten och Red Moore-rötter låter bra - jag tror dock att vi skall kunna garnera upp baljan med lite andra fiffigheter också - vänta bara!.
                                Tänk dig nu att du tittar runt i zooaffärerna och sakta men säkert bygger upp ett rejält lager med dessa rötter - låt det ta tid, de är dyra och jag tycker man skall välja enbart de man tycker är riktigt snygga. När du har riktigt många Red Moore-rötter så kan du börja med att lägga en sandbotten och labba runt med olika stenpartier - sedan kan du torrinreda med rötterna. Det är nästan den roligaste fasen, för då kan du böka runt med inredningen precis som du vill.
                                Efter ett tag kommer du att få en god "bild" på hur du vill göra en grundinredning i karet - då är det dags att blötlägga rötterna. Fyll karet och bara lägg i rötterna - vänta någon månad, eller två - och när rötterna är vattenmättade, då är det dags att sätta igång på allvar!

                                Det skall bli spännande att följa ditt äventyr!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...