Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Blev det lek och i förlängningen yngel någon gång?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Blev det lek och i förlängningen yngel någon gång?
      Dom lekte, och det blev ägg - tyvärr åt paret upp äggen varje gång. Dessutom, tror jag att vårat höga PH sätter käppar i hjulet för äggkläckning. Det gör inget, för jag är inte intresserad av att odla - fast kul är det när dom leker såklart.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        De två översta hade jag gärna lagt vantarna på.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          Har nu läst genom hela din tråd och det har varit väldigt givande att följa din utveckling. Även om saker ibland inte har gått som du tänkt dig. Tycker att det är extra kul med dvärgcikliderna med som ligger mig varmt om hjärtat.
          //Linda

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Linda_A
            Har nu läst genom hela din tråd och det har varit väldigt givande att följa din utveckling. Även om saker ibland inte har gått som du tänkt dig. Tycker att det är extra kul med dvärgcikliderna med som ligger mig varmt om hjärtat.
            Ja, det har hänt en hel del - både roliga och mindre roliga saker. Det är nog så för dom flesta av oss, som håller på med den här hobbyn - det går upp och det går ner. Kanske det kan vara bra, att skriva om sina misslyckanden också - då främst för dom som startar upp sitt första kar, det är inte alltid så enkelt som tror.
            Väldigt kul Linda, att du har läst hela tråden.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ja din tråd kan verkligen rekommenderas. Den var en av de första jag läste här i Zoopet och en stor inspiration eftersom du tillät dig att vara osäker och tvivlande. Blev lite då att vågar Inger, vägar väl jag Bland mina första inläggen här skrev jag att jag brukade förr eller senare ha ihjäl mina akvarieväxter och du då sa att det var likadant för dig. Blev en dörröppnare då och du ger fortfarande en finkänslig inspiration här i forumet.
              Tycker Linda upplägg att läsa en tråd från pärm till pärm är klokt. Läste själv Anders tråd om Dennerlekaren och fick ännu en akvaristisk resa utan att ens behöva lämna datorn. Finns gott om kunniga givmilda människor här i Zoopet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ja din tråd kan verkligen rekommenderas. Den var en av de första jag läste här i Zoopet och en stor inspiration eftersom du tillät dig att vara osäker och tvivlande. Blev lite då att vågar Inger, vägar väl jag Bland mina första inläggen här skrev jag att jag brukade förr eller senare ha ihjäl mina akvarieväxter och du då sa att det var likadant för dig. Blev en dörröppnare då och du ger fortfarande en finkänslig inspiration här i forumet.
                Tycker Linda upplägg att läsa en tråd från pärm till pärm är klokt. Läste själv Anders tråd om Dennerlekaren och fick ännu en akvaristisk resa utan att ens behöva lämna datorn. Finns gott om kunniga givmilda människor här i Zoopet.
                .

                Jag tror faktiskt, att många inte "törs" skriva även om sina misslyckanden, inte du Bluewing för du gör det. Vi tjejer, är nog lite mer givmilda ang. den biten.
                Som jag har skrivit förrut, är den här tråden för mig som ett blogg. Jag har också skrivit, att jag blir jäkligt trött på mina egna inlägg ibland (ofta). Det jag menar är, det som jag tycker är himla roligt - kanske inte alls intresserar den som eventuellt läser min tråd, fast det gör inget har jag insett.
                Tack Bluewing för ditt trevliga inlägg - uppskattas verkligen.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det är gôtt att du skriver om allt som händer i karen, Inger. Det ger många funderingar till oss alla - på många olika sätt och vis. Bara fortsätt!

                  Dina Dorsigeror kommer snart att gå runt med en härlig yngelsvärm - beliv jo mi!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 February 2013, 22:10.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det är gôtt att du skriver om allt som händer i karen, Inger. Det ger många funderingar till oss alla - på många olika sätt och vis. Bara fortsätt!

                    Dina Dorsigeror kommer snart att gå runt med en härlig yngelsvärm - beliv jo mi!
                    Hejsan Mats, kul att du kikar in.
                    Äggen blev uppätna den här gången också, men det gör inget. Det räcker långt med att få se deras färgskifningar, beroende på vilket humör dom är - häftigt är det..

                    En annan kul grej med det här paret är, att efter varje gång äggen är borta blir honan så jäkla förbaskad på sin partner. Den svarta färgen behåller hon ett par dagar till - ihärdigt jagande hannen så fort han kommer i närheten. Hon beter sig som, att det är hans fel att äggen försvann. Sen efter dom här dagarna är den vanliga färgen tillbaka.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Linda_A
                      • March 2005
                      • 1479

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Ja, det har hänt en hel del - både roliga och mindre roliga saker. Det är nog så för dom flesta av oss, som håller på med den här hobbyn - det går upp och det går ner. Kanske det kan vara bra, att skriva om sina misslyckanden också - då främst för dom som startar upp sitt första kar, det är inte alltid så enkelt som tror.
                      Väldigt kul Linda, att du har läst hela tråden.

                      //Inger
                      Kan bara hålla med dig.

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tycker Linda upplägg att läsa en tråd från pärm till pärm är klokt. Läste själv Anders tråd om Dennerlekaren och fick ännu en akvaristisk resa utan att ens behöva lämna datorn. Finns gott om kunniga givmilda människor här i Zoopet.
                      Tar lite tid men väldigt givande. Sen måste jag ha något att göra i mina pluggpauser.
                      //Linda

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Alltså, jag skrev i tråden i morse att dorsigeraparets ägg var borta... igen.
                        Jag tror bestämt, att dom har fått någon slags "porrsjuka" för nu är dom åter på G, inom loppet av 1½ dygn. Jag har aldrig sett liknade beteende hos någon annan fisk, som jag har haft under åren.
                        Är det inte borelliin jag tjötar om så är det dorsigera.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Nu tänker jag inte nämna dessa fiskar vid namn, eftersom det blit tjöt igen - fast det är en apa, å "efternamnet" börjar på B. Den här B:n och hans honor är nya sen i höstas - men jag har inte sett minsta lilla lek.

                          Nu verkar det äntligen som om hanen och hans honor har kommit på det här med "han å hon". Den ena honan befinner sig under en rot, hon tittar fram när det är käk - men försvinner lika fort tillbaka under roten. Den andra honan beter sig lika, men håller till i en liten minilerkruka som knappt syns ovanför gruset. Så är läget sen i tisdags.
                          Jag förstår att honorna gillar honom nu - han har vuxit på sig, fått fin färg och blivit väldans snygg.
                          Lite suddig bild!
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Inger H; 24 February 2013, 20:04.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            Så fin, kan med förstå varför honorna gillar han.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Linda_A
                              Så fin, kan med förstå varför honorna gillar han.
                              .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Jaha, då är vi utan ström sen ett i natt

                                // Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...