Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men denna är den minsta. Beror ju på hur strömt du vill har det. Det finns i storlekar så att Vallisnerian ligger vågrätt i burken
    Vad är det som gör att du gruvar dig för omstarten/nerläggningen?
    Eftersom det blir tredje gången gillt med det här "trollkaret", så är det av den anledningen jag gruvar mig. Självklart gör jag något fel med detta kar, eftersom cyano hela tiden återkommer med stormstyrka - enda skillnaden mot dom andra karen, är att jag matat 2ggr/dag här.
    Jag blir så jäkla osäker, när jag inte vet "felet" - eftersom jag då inte kan rätta till det. Kanhända är det cirkulationen som inte är tillräcklig, jag vet inte. Jag är inte tillräckligt kunnig, för att klura ut "felet"...tyvärr.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Med risk för att vara helkorkad så tänker jag ändå att "gör det nåt att det är Cyano i burken?". Dina fiskar leker ju ändå? Om man får lov att vara lite filosofisk i det hela så brukar jag tänka att det är någon form av mening med det som sker. Tycker det känns bättre om jag tror att det som händer , händer för att jag ska lära mig något av det?

      Menar nu inte att lägga mig i det du sliter med och att du bestämt dig för att lägga ner det (eller nästan bestämt dig ). Bara att det du upplever som ett problem är väl ett problem för dig rent visuellt. Inte ett problem för fisken? Många här i forumet ser en algattack som ett misslyckande (jag också) istället för att den är en ny kurs på livets högskola Just nu sliter jag med min Cladophora men försöker se den som något jag behöver slita med ett tag. Testar EC nästa vecka. Sedan kan det bli andra planer.

      Tycker din Cyanostrid har varit spännande och intressant och inser att orsaken förstås finns där. Lite som en klurig deckare där man inte förrän på sista sidan får se vem som är den skyldige. Tänk vad häftigt om du så småningom kunde hitta sambanden i trollkaret.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Bluewing bara så du vet, så är inte min cyanotid det minsta spännande. Är det nåt jag avskyr, så är det denna äckliga blågröna sörja. Jag kan "nästan" stå ut med det mesta i algväg - men inte den här algen/bakterien. Den får mig faktiskt att må mindre bra, när den sprider sig som den gör i detta kar - å jag känner det faktiskt som ett misslyckande. Fast som du säger, som tur är - fiskarna struntar fullkomligt i detta hemska (i mitt tycke då).

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

          Det är helt okej Inger. Tycker själv Cyano är äcklig, jobbig och depressionsframkallande
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            Vid de tillfällen jag fått cyano i karen har de varit nystartade i princip. Då har jag kört en eller två kurer med General Tonic och sedan har problemet varit borta. Jag tror att det här som med alger gäller att ha lite tålamod och inte ge upp för problemet går över med tiden.
            Själv har jag haft problem med trådalger, men nu har det problemet löst sig efter ca ett halvår efter omstarten. Visa processer tar tid på sig.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag är nog lite dumtjurig när det gäller GT, eftersom jag då fortfarande inte vet "själva problemet" om varför det uppstod. Blev inte GT förbjudet för några år sedan har jag för mig?
              Jag börjar nog i alla först med, att försöka få till cirkulationen på ett effektivare sätt.

              //Inger
              Senast redigerad av Inger H; 09 February 2013, 14:58.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Dags att visa lite bilder på mina nya Ap. Trifasciata. Jag beställde den här arten för några år sedan - för mig en av dom snyggare (färgmässigt) apisarna. Det gick inte så bra då, eftersom jag fick helt fel fördelning. En av dom större hanarna jagade helt enkelt livet ur dom två mindre. Jag såg inte i "leveranspåsen", att inte fördelningen stämde - eftersom dom alla tre var väldigt bleka. Detta bråk hände redan i konvalecentkaret.

                Det är inte så ofta den här arten finns på "listorna", som jag är hänvisade till - dom fanns nu, så jag ville göra ett nytt försök.
                Nu har jag i alla fall fått rätt fördelning 1+2. Jag har haft dom i fjorton dagar, hanen har spanat in en av honorna tills vidare...
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Åh, så fina

                  Dessa står på min villha-lista
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Åh, så fina

                    Dessa står på min villha-lista
                    Haha, man vill ju ha hela tiden ju.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Dorsigeraparet har återigen lagt ägg, det är väl tio dagar sen sist tror jag. Den här gången på en sten, så nu har dom tagit på sig sin tredje dräkt - den svarta "farliga", som betyder "vågaintekommainärheten" av våra tilltänkta avkommor. Scalarerna har en himla respekt för det här paret just nu. Jaja, dom käkar väl upp sina ägg den här gången också antar jag.

                      Annars händer det inte så mycket i karen.
                      Jag ska flytta in lilla 150-literskaret till mitt ganska så nya rum, där fiskarna kommer att få mer lugn å ro. Karet står i lillhallen nu, och ibland är det en massa spring där - den ligger mitt i huset och passeras ofta.
                      Sen håller jag på att spara, så jag kan köpa diskusar framöver - tror det har blivit en Bluewingboom i forumet. Jag kan bara inte släppa den tanken, som jag har haft den senaste tiden, så då får det bli så.
                      Det det blir till att tömma mitt omskrivna kar, och få bort en massa bassilusker därifrån - sen starta om på nytt...
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tänk att få bli en boom Det har jag alltid önskat mig! Det blir lite som en enda stor Diskus-gruppresa i forumet.

                        Mycket läckert med ditt Dorsigerapar. Angående bilderna: Tycker det blir lite särskilt äkta när fiskarna skyms lite av växter faktiskt. Det blir mer som om fiskarna är i en privat zon och man liksom tittar på håll.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tänk att få bli en boom Det har jag alltid önskat mig! Det blir lite som en enda stor Diskus-gruppresa i forumet.

                          Mycket läckert med ditt Dorsigerapar. Angående bilderna: Tycker det blir lite särskilt äkta när fiskarna skyms lite av växter faktiskt. Det blir mer som om fiskarna är i en privat zon och man liksom tittar på håll.
                          Ja, dom här två har verkligen fixat sig en privat zon, ungefär halva karet.
                          Jag tycker också, att det är roligare att se bilder på fiskar, när dom liksom är i "sin" miljö. Fast det blir lätt så, att man fotar och kanske beskär och bara fisken blir kvar.
                          Inte alla, som har blågröna växter.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            En liten nostalgitripp på mina allra första diskusar, som kanske inte var dom vackraste (fast det tyckte jag då) - med gud vad jag gillade dom. Tror bilderna är från 2007 - å jag var inte vidare påläst, men friska var dom hela tiden.
                            Bifogade filer
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                              Riktigt fina fiskar. Tycker Diskusen i bild 2 var riktigt fin!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Riktigt fina fiskar. Tycker Diskusen i bild 2 var riktigt fin!
                                Ja, det tycker jag med.
                                På dom två sista bilderna är dom väldigt unga, och har inte fått sina färger än. Bilden på den första, bildade senare ett par med en Red Malboro.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...