Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jäklens vad snygga de är, fototävlingskvalite' på de bilderna...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ja, de var snygga! Det är ju inte bättre än att man blir sugen på nflrskaffa några sånna
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Ja, de var snygga! Det är ju inte bättre än att man blir sugen på nflrskaffa några sånna
        Pia, vad har du "för gott i glaset" - "nflrskaffa", vad betyder det.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Hahaaa, just nu är det tomt :P får faktisk skylla på ifonen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Hahaaa, just nu är det tomt :P får faktisk skylla på ifonen
            .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Sjukt vackra fiskar... Och bra bilder överlag. Det är ditt fel, Inger, att jag sneglar allt oftare på ciklider. Ditt och Pias. Morr.

              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Knax
                Sjukt vackra fiskar... Och bra bilder överlag. Det är ditt fel, Inger, att jag sneglar allt oftare på ciklider. Ditt och Pias. Morr.

                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                Härligt Knax, att ett "fel" blir possitivt.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag har just blivit klar, med filter och slangrengöring i troll/cyanokaret.

                  Det var inte alls så konstigt, att jag hade dåligt med fart på vattnet. I detta Eheimfilter sitter det längst upp filtervadd, vilket jag hade glömt bort. Filtervadd måste ju rengöras/bytas ut ganska så ofta - så, det var mer än igensatt kan jag säga.

                  Funderar lite omkring det här med strilrör - kanske för att en få jämnare cirkulation? Karet är ju 150cm långt och 60cm högt, så då behövs det väl ett ganska så långt strilrör? Är det en bra eller mindre bra fundering.

                  //Inger
                  Senast redigerad av Inger H; 03 February 2013, 20:41.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Jag har just blivit klar, med filter och slangrengöring i troll/cyanokaret.

                    Det var inte alls så konstigt, att jag hade dåligt med fart på vattnet. I detta Eheimfilter sitter det längst upp filtervadd, vilket jag hade glömt bort. Filtervadd måste ju rengöras/bytas ut ganska så ofta - så, det var mer än igensatt kan jag säga.

                    Funderar lite omkring det här med strilrör - kanske för att en få jämnare cirkulation? Karet är ju 150cm långt och 60cm högt, så då behövs det väl ett ganska så långt strilrör? Är det en bra eller mindre bra fundering.

                    //Inger
                    Ett alternativ till strilrör är ju som Mats gjort att ha ett utflöde som han riktar mot en rot för att "splittra" upp det hela. Då kan man ju få en väl fördelad rörelse i hela burken. Idén med cirkulation är väl att man inte ska få några stillastående vattenområden i akvariet. När jag haft strilrör tidigare så har det skapar rörelse vid ytan och en liten bit ner, men inte direkt vid botten. Ju längre rör ju mindre tryck i varje stråle. Tycker det är ett visst laborerande med att få allt vatten i en rörelse i akvariet.
                    Tycker också att de små cirkulationspumparna typ Koralia Nano verkar vara ett enkelt sätt att få snurr på vattenvolymen om man nu vill det.

                    Sedan Inger: Vilka fina bilder! Bockar och bugar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ett alternativ till strilrör är ju som Mats gjort att ha ett utflöde som han riktar mot en rot för att "splittra" upp det hela. Då kan man ju få en väl fördelad rörelse i hela burken. Idén med cirkulation är väl att man inte ska få några stillastående vattenområden i akvariet. När jag haft strilrör tidigare så har det skapar rörelse vid ytan och en liten bit ner, men inte direkt vid botten. Ju längre rör ju mindre tryck i varje stråle. Tycker det är ett visst laborerande med att få allt vatten i en rörelse i akvariet.
                      Tycker också att de små cirkulationspumparna typ Koralia Nano verkar vara ett enkelt sätt att få snurr på vattenvolymen om man nu vill det.

                      Sedan Inger: Vilka fina bilder! Bockar och bugar.
                      Ja Bluewing, jag tycker också att det är svårt det här med cirklulationen, främst i det här större karet. Lite mer vajande på dom lägre växterna önskas. Pumpen du nämner, ska den sitta fast på bottenglaset?
                      Kul, att du gillar bilderna.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        Jag har strilrör på kortsidan och det blir bra fart på vattnet med min fx5:a.Här gäller det ha grejor som bryter strömmen så att det finns lugna platser. Det gäller bara att det inte sitter för nära ytan för då har man hur det porlar i akvariet. 540 kar och 150 långt som ditt.
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                          Jag har strilrör på kortsidan och det blir bra fart på vattnet med min fx5:a.Här gäller det ha grejor som bryter strömmen så att det finns lugna platser. Det gäller bara att det inte sitter för nära ytan för då har man hur det porlar i akvariet. 540 kar och 150 långt som ditt.
                          Då vet jag i alla fall att det funkar i så pass stort kar.
                          Visst har du diskus Fanbyalperna?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Ja Bluewing, jag tycker också att det är svårt det här med cirklulationen, främst i det här större karet. Lite mer vajande på dom lägre växterna önskas. Pumpen du nämner, ska den sitta fast på bottenglaset?
                            Kul, att du gillar bilderna.

                            //Inger
                            Koralia är en ren cirkulationspump, så den sätt fast vanligtvis på sidoglaset någonstans med ett medföljande magnetfäste. Du kan välja att sätta den lågt eller högt.
                            Du kan se hur den monteras här: http://www.youtube.com/watch?v=RI0jCW4T7O0

                            Här kan du se den igång: http://www.youtube.com/watch?v=4PDcUtELHUY
                            Har funderat på att skaffa en sådan själv för att få bort stillastående "fickor".
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Koralia är en ren cirkulationspump, så den sätt fast vanligtvis på sidoglaset någonstans med ett medföljande magnetfäste. Du kan välja att sätta den lågt eller högt.
                              Du kan se hur den monteras här: http://www.youtube.com/watch?v=RI0jCW4T7O0

                              Här kan du se den igång: http://www.youtube.com/watch?v=4PDcUtELHUY
                              Har funderat på att skaffa en sådan själv för att få bort stillastående "fickor".
                              Varför kan jag inte se filmer från YT - händer ingenting när jag klickar, så har det varit ett tag.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Har du testat en annan webläsare om det är lika? Här funkar det.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...