Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Då var det fredag igen, med det vanliga VB i trollkaret där det för övrigt börja titta fram cyanofläckar på gruset igen. Jag börjar misstänka, att det är för lite cirkulation i bottenregionen, kan det vara så tro?

    Lite senare idag, ska jag till min veterinär med Zoya, som är min bruna tioåriga goa flattik och min allra bästa och trognaste vän. Det är ett besök, som jag gruvar mig väldigt för, eftersom hon har så ont...

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag har lite cyanofläckar i två av mina kar men jag tar det inte så allvarigt om det inte sprider sig nämnvärt, testa med att släcka karet och öka bottencirklulationen så löser det sig säkert nu när det bara är en lite fläck

      Lycka till med vet.besöket!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Och kolla nitrathalten...men det vet du ju redan.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av ansjo
          Och kolla nitrathalten...men det vet du ju redan.
          sånt test skriver jag upp på tysklandslappen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Ursprungligen postat av ansjo
            Och kolla nitrathalten...men det vet du ju redan.
            Är det brist på nitrat som orsakar/kan orsaka cyano? Jag har fattat det som att det är kaliumbrist? Fast det kanske är samma sak... När man sätter till PMDD är det ju KNO3 man har. Jag vet verkligen inget som är värt att veta.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ska du höja nitrathalten i ett kar är det som du säger KNO3 du använder, då cyano ofta kommer i akvarium med låg nitrathalt. Inte var gång, utan man bör mäta nitratet för att se var man ligger.
              Jag fick cyano i ett kar med jättehög nitrathalt, när denna sänktes försvann cyanon...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                Ursprungligen postat av ansjo
                Ska du höja nitrathalten i ett kar är det som du säger KNO3 du använder, då cyano ofta kommer i akvarium med låg nitrathalt. Inte var gång, utan man bör mäta nitratet för att se var man ligger.
                Jag fick cyano i ett kar med jättehög nitrathalt, när denna sänktes försvann cyanon...
                Aah! Så klart att svaret är att "lagom är bäst"... Det är en balanserad nitrathalt man ska ha och den justerar man genom att tillföra eller avlägsna KNO3!
                Så har jag lärt mig något idag också! Jag känner mig rik!
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Och kolla nitrathalten...men det vet du ju redan.
                  Mmm - nitratet ligger bara på 10, trots 1½ dos KNO3. Jag får öka på lite till, och kolla igen efter några dagar. Ligger det lågt då också, så pytsar jag i lite till, ok?

                  Jag har jättedålig cirkulation i hörnorna efter botten, växterna rör sig knappt. Jag måste lösa det på nåt sätt.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Börjar med det sista du tog upp först, cirkulationen. Om jag ville öka cirkulationen skulle jag välja en streamerpump som enbart, helt tyst, ökar cirkulationen. Jag skulle välja en sån som åheim har, koralia 900. Jag tror det är denna.
                    Den är liten och lätt att rikta.

                    Ang. Cyano så var jag tvungen i min burk upp mot 20-25 ppm innan jag märkte att det vände och försvann.

                    Förstår din oro gällande din bästa vän, Zoya. Vet själv hur det känns i magen när man har alla oroliga känslor innan man får veta vad som gäller. Håller tummarna för att ni får ett riktigt bra besked, Inger.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Mmm - nitratet ligger bara på 10, trots 1½ dos KNO3. Jag får öka på lite till, och kolla igen efter några dagar. Ligger det lågt då också, så pytsar jag i lite till, ok?


                      //Inger
                      Jepp.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag har fått mina cyanofläckar där det är mest eller mycket cirkulation verkar vara tvärtemot alla andra får sitt, undrar varför?
                        Senast redigerad av PiaJo; 18 January 2013, 10:21.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Börjar med det sista du tog upp först, cirkulationen. Om jag ville öka cirkulationen skulle jag välja en streamerpump som enbart, helt tyst, ökar cirkulationen. Jag skulle välja en sån som åheim har, koralia 900. Jag tror det är denna.
                          Den är liten och lätt att rikta.

                          Ang. Cyano så var jag tvungen i min burk upp mot 20-25 ppm innan jag märkte att det vände och försvann.

                          Förstår din oro gällande din bästa vän, Zoya. Vet själv hur det känns i magen när man har alla oroliga känslor innan man får veta vad som gäller. Håller tummarna för att ni får ett riktigt bra besked, Inger.
                          Skulle den pumpen funka vore det bra. Nitrat har legat på 25 ppm, men jag har varit slarvig att kolla nu ett tag, jag får skärpa till mig!
                          Tack, för att du håller tummarna.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • noisy
                            • October 2006
                            • 338

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jag har fått mina cyanofläckar där det är mest eller mycket cirkulation verkar vara tvärtemot alla andra får sitt, undrar varför?
                            Även jag har haft cyano Och det i alla 3 karen. Det kanske har spridit sig med vattenbytesslangen så egentligen kanske jag borde ha en slang för varje akvarium men det blir ju en del merjobb, springa med hinkar tänker jag inte göra i alla fall. Det minsta (30 l) stängde jag ner, Det mellersta (200 l ) gjorde jag nästan en nystart på och ändrade samtidigt en del förutsättningar och i det största (300 l) är cyanons utbredning mycket begränsad så där slåss jag fortfarande mot den. Nitrathalten i dessa akvarium låg på helt olika värden från lågt till högt och även på medel (orange) så det verkade inte betyda så mycket. gemensamt var dock att cyanon verkligen verkade gilla mycket ljus samt dessutom en hög vattencirkulation.

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Ursprungligen postat av noisy
                              Även jag har haft cyano Och det i alla 3 karen. Det kanske har spridit sig med vattenbytesslangen så egentligen kanske jag borde ha en slang för varje akvarium men det blir ju en del merjobb, springa med hinkar tänker jag inte göra i alla fall. Det minsta (30 l) stängde jag ner, Det mellersta (200 l ) gjorde jag nästan en nystart på och ändrade samtidigt en del förutsättningar och i det största (300 l) är cyanons utbredning mycket begränsad så där slåss jag fortfarande mot den. Nitrathalten i dessa akvarium låg på helt olika värden från lågt till högt och även på medel (orange) så det verkade inte betyda så mycket. gemensamt var dock att cyanon verkligen verkade gilla mycket ljus samt dessutom en hög vattencirkulation.
                              Ljus verkar ju vara en gemensam nämnare, men kan det vara så att det är nyckelordet "lagom" som gäller även för cirkulationen? Bara en tanke.
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Vad jag förstått så är ju inte Cyano alger utan egentligen bakterier som alltid finns i luft och vatten, så även med separata slangar etc. kan det nog bli Cyano ändå om förhållandena är de rätta. När jag hade Cyano var det på två platser: dels mitt framför vattenflödet från filtret och på en stillastående fläck på botten. Det jag tycker är så spännande med just Cyano är ju att det verkar gå sina egna vägar och att det gäller att komma på hur man skapar dåliga betingelser för det. Min Cyano började när jag råkade nolla nitratnivån. Då kom det direkt och det försvann lika snabbt vid just 25 ppm.

                                Men oavsett Cyano så är cirkulation ofta bra mot andra alger som t.ex. BBA. Om jag får stillastående fläckar så får jag lättare BBA där. Så totalt så tror jag ofta bra cirkulation är av godo. Har man PMDD så blir ju också fördelningen i vattnet bättre med en bra cirkulation.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...