Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Dina kar är jättefina, jag tror du är lite hemmablind bara!

    Det enda jag kan köpa av din överdrivna självkritik är att 540:t är tomt upptill. Jag håller med dig och tycker du har en perfekt start i dina hängande rötter.
    Här är mitt tips:
    Skaffa en eller två till såna rötter som du kan hänga på liknande sätt som dina befintliga på vänster sida. Sen tar du och klär alla dessa med bolbitis heudelotti, en en växt som funkar bättre än anubias och javaormbunke i direkt ljus och är väldigt läcker både i sin bladform och sin genomskinlighet. Den brukar kallas glasormbunke i handeln just därför. En väldigt lättskött och fin växt. Då kommer du få en större helhet i karet då växtligheten inte längre begränsas till de nedre regionerna. Det tror jag kommer att räcka för att få ett rejält lyft. När sen dina svärdsplantor får höjd kommer det att bli ett magiskt kar. Att krydda med en lotus kan också vara en god ide, dina scalarer skulle säkert gilla det!

    Angående kurvcikliderna så tycker jag absolut du ska skaffa mer än ett par. Är de lika sina kusiner dorsigera i beteende, vilket jag tror de är då jag hade såna ett tag innan de fick inälvsparasit och gick bort, så kommer du ha mycket action och gnabb i karet utan att du behöver oroa dig för skadliga slagsmål. De är inte så kräsna när det gäller partner, så hittar du stora nog som går könsbestämma så kan du köra 2+2 och förmodligen få två lekpar.

    Hör av dig om du behöver hjälp med att fixa fram växterna!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Har suttit och kikat en stund till på dina kar och en sak som slår mig är att de är rätt lika varandra i inredningen. Inget ont i sig för du inreder väldigt bra. Men om du vill peppa upp dig med lite förändring har jag några tankar.

      Dina 220 och 150 är båda kanonfina och man vill egentligen inte pilla med dem nåt. Men en grej jag tänkte på är att rötterna från ovan i 150 är perfekta för att kläs i mossa då de har ganska horisontell betoning. Det tror jag skulle höja mysighetsfaktorn ytterligare ett snäpp.

      Och på temat att de liknar varandra samt det andra nämnt om stenar så har jag en lite drastisk ide om 240:t. Alla dina kar har samma hardscapematerial i rötter, så varför inte ta ut alla rötter därifrån helt och hållet och ersätta med sten istället. Tror det skulle passa bra med den bakgrunden. Vanlig natursten skulle säkert göra sig bra, men det är ju svårt att få tag på nu som du säger. Så jag tänker på de som kallas dragon stone, de har en läcker struktur och ger ett kraftfullt intryck. Passar nog bra i färgen till ditt grus också. Tyvärr kostar de skjortan i butik men de är inte så farligt dyra att beställa online (världen är skev). Aquaristic har bra priser på sten och frakten är överkomlig med tanke på hur mycket billigare själva stenarna är. Då kan du kanske också leka runt med att skapa ett eller två rejäla rösen istället för att sprida ut dem jäms med karet och sen plantera utifrån det. Kanske lämna en "stig" av bart grus som löper in bakom för att skapa djup.

      Sen generellt så kan en idé också vara att fördela om växtarterna lite så att du inte har lite av allt i alla kar utan istället låter några få arter dominera varje kar för att få ett renare intryck.

      En massa tankar bara. Ta det inte som att jag anser att allt skulle bli bättre om du gjorde som jag säger, de är som sagt fina som de är dina kar, utan jag låter bara de kreativa tankarna flöda fritt här.
      Senast redigerad av Moving Waves; 04 January 2013, 12:18.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Dina kar är jättefina, jag tror du är lite hemmablind bara!

        Det enda jag kan köpa av din överdrivna självkritik är att 540:t är tomt upptill. Jag håller med dig och tycker du har en perfekt start i dina hängande rötter.
        Här är mitt tips:
        Skaffa en eller två till såna rötter som du kan hänga på liknande sätt som dina befintliga på vänster sida. Sen tar du och klär alla dessa med bolbitis heudelotti, en en växt som funkar bättre än anubias och javaormbunke i direkt ljus och är väldigt läcker både i sin bladform och sin genomskinlighet. Den brukar kallas glasormbunke i handeln just därför. En väldigt lättskött och fin växt. Då kommer du få en större helhet i karet då växtligheten inte längre begränsas till de nedre regionerna. Det tror jag kommer att räcka för att få ett rejält lyft. När sen dina svärdsplantor får höjd kommer det att bli ett magiskt kar. Att krydda med en lotus kan också vara en god ide, dina scalarer skulle säkert gilla det!

        Angående kurvcikliderna så tycker jag absolut du ska skaffa mer än ett par. Är de lika sina kusiner dorsigera i beteende, vilket jag tror de är då jag hade såna ett tag innan de fick inälvsparasit och gick bort, så kommer du ha mycket action och gnabb i karet utan att du behöver oroa dig för skadliga slagsmål. De är inte så kräsna när det gäller partner, så hittar du stora nog som går könsbestämma så kan du köra 2+2 och förmodligen få två lekpar.

        Hör av dig om du behöver hjälp med att fixa fram växterna!
        Min lite dåliga inredarådra, fick ett litet lyft av dina snälla ord, och jag tar till mig av det du skriver. Jag ska precis börja med karet nu, så får vi se hur det kommer att se ut i slutändan. Det sitter en elak jäkel på min axel, som alltid när jag ska inreda, som säger: Inger, du kommer inte att få till det.
        Glasormbuske, har jag aldrig sett i någon av "mina affärer", så jag hör av mig!

        Jag har beställt 2+3 av curvisarna, hoppas dom finns nu bara.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

          Ja ta till dig och försök träna in lite mer positiva tankegångar. Hjärnan är en lat jäkel som gärna gör det den är van så har man nött in en massa negativa spår fortsätter den gärna på den vägen.

          Har så kollat på både akvarieteknik och imazos listor och de verkar inte ha glasorbunke i sitt utbud så vi får styra upp det där. Du vet ju var jag bor, iaf stad, annars får vi vänta in blidväder så det går posta. Det är en grymt tålig växt och likt javaorbunke räcker det med att rotstammarna lever så skickar den snabbt ut nya blad ifall de skulle ta stryk.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Karet är nästan klart, sånär som på dom hängande rötterna - hinner inte borra hål nu, eftersom vi skall till grannen (glesbygd, så grannen bor 3km bort) och käka tacos.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Miliimli
              Hjälper min lillasyster lite nu och då med henned 120 l med bolivianer nu, och bara husflytten är över kommer jag själv med största sannolikhet också skaffa några borellii, har alltid varit lite fascinerad av dem.
              Bra val av apisto.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                ....å så här blev det till slut. Rensat bort en hel del av javaormbuske, som kändes, att karet blev liksom "kompakt" - nu lite luftigare än förrut. Lagt till några fler rötter, så förhoppningsvis försvann "draperiet" lite grann i alla fall. Det får duga tills vidare - fast vete sjutton, om det blev så mycket bättre.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  Rätt ny medlem här på forumet som nu har läst hela din tråd - otroligt intressant, och jag lär mig hela tiden. Sitter och googlar allt jag inte förstår (växt- och algnamn t ex) för att få en bättre bild av vad jag själv har i mitt kar. Som är en riktig fisksoppa utan tema och med en inredning som... inte är nån inredning. Men, det är bara ett 125 l och vi ska byta upp oss till ett 240L, det är inför detta som jag läser lite olika projekttrådar. Söker ett tema att gå på, och tror att det blir dvärgciklider. Har idag ett palettpar som vi tycker är så roliga och vackra fiskar, men gillar också våra guramis som är roliga de med. Kanske behåller vi 125L som ett sällskapskar...

                  Ska inte kapa tråden din, bara tacka för alla ni skribenters inlägg. Jag vill lära mig - och det får jag göra här!!
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Anne Gisela
                    Rätt ny medlem här på forumet som nu har läst hela din tråd - otroligt intressant, och jag lär mig hela tiden. Sitter och googlar allt jag inte förstår (växt- och algnamn t ex) för att få en bättre bild av vad jag själv har i mitt kar. Som är en riktig fisksoppa utan tema och med en inredning som... inte är nån inredning. Men, det är bara ett 125 l och vi ska byta upp oss till ett 240L, det är inför detta som jag läser lite olika projekttrådar. Söker ett tema att gå på, och tror att det blir dvärgciklider. Har idag ett palettpar som vi tycker är så roliga och vackra fiskar, men gillar också våra guramis som är roliga de med. Kanske behåller vi 125L som ett sällskapskar...

                    Ska inte kapa tråden din, bara tacka för alla ni skribenters inlägg. Jag vill lära mig - och det får jag göra här!!
                    Hejsan Anne å välkommen hit.
                    Så kul att du har läst tråden, som är lite "upp å ner" hela tiden - fast det är väl så det är, för många av oss i alla fall.
                    Dvärgciklider, tycker jag absolut att du ska skaffa. Det finns många roliga arter, att välja på.
                    Palettciklider gillar jag också, dom är vackra - och vilka suveräna föräldrar dom är.

                    Gör dig inte av med ditt 125-liters, du kommer bara att ångra dig - eftersom suget efter fler kar ständigt finns där.
                    Lycka till,

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      En bubbelsträng från en växt i trollkaret, trots att co2-anläggningen är urkopplad sedan länge - undrens tid är förbi.
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tror det är någon som har växter som trivs
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Haha, ja jag drömmer om ISO-tal.

                          Det händer ingenting med fiskarna i karen, vet inte varför. Tanken har slagit mig, att jag kanske har för få fiskar i, så det liksom inte blir naturligt "leverne" för dom. Jag har 31 fiskar uppdelade på fyra kar + lite tetror och en ancistrus - inte många det.

                          Det senaste karet (240 L), som jag startade i oktober, har inte kommit i balans. Där finns en hel del alger, av olika sorter - mest irriterad blir jag på kiselalgerna, som kommer och går.
                          Mina favoritkar, är 220-liters + 150-litershörnkaret. Gillar inte min inredning i "trollkaret", det är för tomt upptill både i karet och i min skalle, när det gäller att få till det. Kanske man kunde få hyra en av dom duktiga inredarna här på Zoopet - den som bor närmast är ju Mowing Waves. Jag gillar verkligen hans kar!
                          Så här ser mina kar ut idag - snygg brun beläggning på bakgrunden i 240L. Hoppas bilderna kommer i rätt ordning.
                          540, 240, 220 och 150.

                          Vad heter växten som står längst fram mot rutan i karet ner till höger?

                          MVH Rikard

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jaha, då sitter jag här och läser Bluewings diskustråd och längtar efter diskus. Det är ganska så konstigt, att man glömmer så fort - drygt ett år har gått sen mitt andra diskuskar under åren har avvecklats.
                            Det första i början på min "karriär" som akvarist p.g.a. cyano, som jag inte fick bukt med. Hade det varit idag, när jag vet lite mer, så hade det säkert fixat sig. Jag var lite blyg på den tiden, och ställde inte så många frågor här på Zoopet - idag vet jag bättre. Jag sålde dom sex jag hade, slängde alla växter, grus och inredning.

                            Sen fick jag då hem min "andra diskusomgång" - ojoj vilka diskusar. Runda å fina i formen, av jättefin kvalitet välgödda å så himla snygga. Dom fick gå i karantänkar i ett par veckor och allt verkade bra.
                            Efter några veckor så började några att matstrejka, med vitskit som följd - sen till medicinkar o.s.v. det blev en ond cirkel, som bara gick runt runt.
                            Jag fick jättemycket peppning av både Mats och Anders, som uppskattades enormt. Efter sex månader med medicinering av några, gav jag upp - sålde dom friska och avslutade även detta kar, det sk. "trollkaret".
                            Ni som har läst den här tråden känner till det karet.

                            Jag har scalarer i detta kar nu, jag gillar dessa också - dom äter bra, aldrig sjuka, det bara flyter på. Så man kan ju fråga sig - varför detta sug efter diskus...igen. Fast då kanske man kan säga - diskus är diskus och en utmaning.
                            Det var bara lite återblick/funderingar av mig.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Jaha, då sitter jag här och läser Bluewings diskustråd och längtar efter diskus. Det är ganska så konstigt, att man glömmer så fort - drygt ett år har gått sen mitt andra diskuskar under åren har avvecklats.
                              Det första i början på min "karriär" som akvarist p.g.a. cyano, som jag inte fick bukt med. Hade det varit idag, när jag vet lite mer, så hade det säkert fixat sig. Jag var lite blyg på den tiden, och ställde inte så många frågor här på Zoopet - idag vet jag bättre. Jag sålde dom sex jag hade, slängde alla växter, grus och inredning.

                              Sen fick jag då hem min "andra diskusomgång" - ojoj vilka diskusar. Runda å fina i formen, av jättefin kvalitet välgödda å så himla snygga. Dom fick gå i karantänkar i ett par veckor och allt verkade bra.
                              Efter några veckor så började några att matstrejka, med vitskit som följd - sen till medicinkar o.s.v. det blev en ond cirkel, som bara gick runt runt.
                              Jag fick jättemycket peppning av både Mats och Anders, som uppskattades enormt. Efter sex månader med medicinering av några, gav jag upp - sålde dom friska och avslutade även detta kar, det sk. "trollkaret".
                              Ni som har läst den här tråden känner till det karet.

                              Jag har scalarer i detta kar nu, jag gillar dessa också - dom äter bra, aldrig sjuka, det bara flyter på. Så man kan ju fråga sig - varför detta sug efter diskus...igen. Fast då kanske man kan säga - diskus är diskus och en utmaning.
                              Det var bara lite återblick/funderingar av mig.

                              //Inger
                              En bra, fin och intressant tillbakablick, Inger!
                              Kan bara säga det ytterligare en gång; skall du ha Discus igen, så kan vi (alla som är intresserade av denna ciklid och har lite erfarenhet av dom) hjälpas åt att steg efter steg bygga upp ditt kar så att det blir optimerat för en god Discushållning.
                              En turnémanager sa en gång såhär när vi gnällde om hårt arbete vid diverse spelningar; "Arbeta först, frukt sedan". En ganska så bra sägning, tycker jag.

                              Du hade lite oflyt där senast med Discusarna - men jag kan bara inte tänka mig att du inte skulle kunna lyckas fint ändå. Känn på det en tid, så kan vi väl se vad som händer framgent, eller hur?

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                En gång diskus så är man fast...suget kommer alltid tillbaks!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...