Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jepp, mindre stenar ungefär som en knytnäve i samma färgton som gruset. Inte stenrösen, utan placera ut dem bland rötterna och tryck ner dem i sanden så ser du snart hur det ter sig.
    Andra växter ja, Cryptocoryne var.balansae om du kan hitta den är ett bra tips. Även Aponogeton finns i en mängd olika former, där kan du kanske hitta någon...Crinumlök kanske?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Japp, jag håller med Anders (som vanligt...).
      Får man lov att ge sig på en liten inredningsanalys av 540-karet? Jaaa, det får du säger säkert Inger. Bra, då gör jag det då!

      Jag gissar att det är vänstersidan som känns "låg", eller hur? OK, det beror på några faktorer som gör att ögat drar sig dit direkt. Till att börja med har du en mycket snygg - och mycket svår bakgrund i det karet. Det här är en av mina favoritbakgrunder, faktiskt, men den kräver att man gör något med den. Den skall nämligen, i stort sett, inte synas.
      Denna specifika bakgrund har en tendens att se ut som ett draperi av uppställda trädstammar - snyggt förvisso men väldigt svårt att jobba med om man inte "stör ut" den med något annat.

      Inger, du är svindlande nära ett perfekt resultat på högersidan där du har två mindre rötter som sträcker sig ner i karet. Tittar vi nu på vänstersidan så kan vi se nästan som en tom rektangel av bakgrunden, som inramas i vänsterhörnet av en knubbig rot som bör omplaceras, läggas ner mot sanden eller tas bort. Denna knubbiga rot bildar en linje med en smalare rotdel brevid - en växtboll av Windelöv (tror jag), lite vanlig java och sedan dras ett streck uppåt av Valisneria - där bildas nu ett tomrum som man ser utan att se det - om du är med mig?

      OK - här kan du göra som Anders föreslår; arbeta med lite bra stenar och högre växter - och längst bak, i motsats till högersidan, möjligtvis placera några längre rotdelar på bottnen som istället sträcker sig uppåt ända till ytan. Jobbar du på det sättet slipper du "draperieffekten" av den mycket snygga bakgrunden och du kommer att märka att fokus inte hamnar direkt på bakgrunden utan att en helhet bildas.

      Det här är subtila effekter, men jag lovar dig att det kommer att göra skillnad.
      När du skapat en solid fond kan du, som Moving Waves så fint har gjort, garnera med fler växter och, så att säga, punktmarkera massvis av detaljer som blir harmoniska för ögonen.

      Ös på nu, Fjunet!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Förlåt uppehållet, som vanligt blir jag störd!

        Mats å Anders, jag hade rötter på v.sida - jag tog bort dom, eftersom jag tyckte dom var för grova mot bakgrundens finare "grenar". Mot den bakgrunden, tycker jag i alla fall, att lite vekare grenar passar bättre in - då kanske lite mer "hängande från bakgrunden" och lite ut mot mitten. Jag förstår precis hur du menar Mats - åhh, jag är i stort behov av en skiss eller nåt sånt!

        Anders, dina växtförslag får nog beställas, du vet ung. vad som brukar finnas här - men det löser jag.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          De enklaste att få tag på är troligen Aponogeton och Crinum och de finns ofta i ett par olika sorter.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Idag ska jag iväg och jaga någon snygg lite smalare reed-morerot, samt såga itu en gammal - sen leta fram det jag har i stenväg.
            Anders, bäckarna här är översnöade av sånt där vitt du vet, så det får jag vänta med till våren.

            Jag är väldigt sugen på att skaffa kurvciklider till mitt 220-liters - där går ju bara två bolivianer, en ensam nijissinihane (stavning), och rubintetror.
            Vad ska man ha för fördelning, dom är ju inte haremslekare - ska man köpa en liten grupp, eller bara ett par?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ah, tänkte inte på det...här är det sol och 4 grader varmt idag, nästan så man får vårkänslor!
              Idag åker chilifröna i jorden tänkte jag, det gäller att börja i tid.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Här är det med vårkänslor så idag åker granen ut och allt julpynt tas bort

                fast lite avis är jag på att ni har snö, gillar när det är snö och några minus och solsken, det är så fint och ljust då
                Senast redigerad av PiaJo; 02 January 2013, 11:13.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Reedmorerot skrevs det för ett par inlägg sedan. Jag letar efter alternativ till mangrove, så jag vill veta vad man kan hitta som passar bra. Vad är reedmore? Finns det någon resurs på nätet om olika sorters rötter lämpliga för akvarier?

                  Knax

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Falskogs har mycket och fina "swamp rots" och de ser ut och är som redmoorerötter, slingriga typ Dyra men värda pengarna

                    De rötter eller grenar man inte skall ha i karet är väl främst från barrträd.. köper man rötter i en akvarieaffär så bör ju de vara lämpliga
                    jag kör mycket med hassel, syren och ekgrenar i karen, funkar bara bra.
                    Senast redigerad av PiaJo; 02 January 2013, 11:32.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Falskogs har mycket och fina "swamp rots" och de ser ut och är som redmoorerötter, slingriga typ Dyra men värda pengarna
                      Bra tips! Falskogs tar bra betalt, men han har god kvalitet på det mesta och rötter köper man ju inte så ofta.

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        De rötter eller grenar man inte skall ha i karet är väl främst från barrträd.. köper man rötter i en akvarieaffär så bör ju de vara lämpliga
                        jag kör mycket med hassel, syren och ekgrenar i karen, funkar bara bra.
                        Min dotter gillar att bära hem allsköns grenar och ibland hittar hon hassel. Ska ta rätt på dem nästa gång.


                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Testing testing - inser ju, att jag har en hel del att lära ang. blixtens placering och en hel del annat, men kul är det, att leka lite.
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            Fina bilder och fina kar!
                            Får börja hänga här nu för att få inspiration till egna dvärgciklidkar!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Fina bilder och fina kar!
                              Får börja hänga här nu för att få inspiration till egna dvärgciklidkar!
                              Bilderna är lite si å så med, jag har fått en extern blixt, som jag testar och måste lära mig. Sen är borelliisarna dom, som någorlunda kan vara stilla - en liten stund i alla fall.
                              Alltid kul, när man kan inspirera till dvärgciklider, vilken art det än gäller.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                Hjälper min lillasyster lite nu och då med henned 120 l med bolivianer nu, och bara husflytten är över kommer jag själv med största sannolikhet också skaffa några borellii, har alltid varit lite fascinerad av dem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...