Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Igår kväll kom äntligen den något försenade tomten...från CyberPhoto.

    //Inger
    Så kul då vet jag vad du kommer att göra idag
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Så kul då vet jag vad du kommer att göra idag
      Japp, träna blixt och plantera lite växter. Verkar bli en sån där "halvsnöstormdag" = vill inte vara ute idag.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Jag "råkade" klippa sönder bruksanvisningen i tusen bitar till den externa blixtens batteriladdare. Den visar ju på grönt från start - men ändrar den färg, när den är färdigladdad? Batterierna har stått på laddning i flera timmar nu, men visar fortfarande grönt.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Vilken blixt är det? Jag har Canon 430exll så jag känner inte igen vad du menar.. Jag har " vanliga" batterier i min.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jag "råkade" klippa sönder bruksanvisningen i tusen bitar till den externa blixtens batteriladdare. Den visar ju på grönt från start - men ändrar den färg, när den är färdigladdad? Batterierna har stått på laddning i flera timmar nu, men visar fortfarande grönt.

            //Inger
            Jag har likadan blixt som Pia, men det låter som den är färdigladdad, Inger...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Vilken blixt är det? Jag har Canon 430exll så jag känner inte igen vad du menar.. Jag har " vanliga" batterier i min.
              Jag har samma - med "vanliga" batterier. Dom måste ju liksom laddas först, innan dom kan användas - det jag undrar över är, när batterierna är färdigladdade, ändrar laddaren färg då? Min laddare har stått på grönt hela eftermiddagen. Pia, förstår du min något luddiga fråga?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Min laddare är till vanliga uppladdningsbara och den är av märket GP och den lyser alltid grönt så jag brukar vänta ca 12 timmar så är de klara
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Min laddare är till vanliga uppladdningsbara och den är av märket GP och den lyser alltid grönt så jag brukar vänta ca 12 timmar så är de klara
                  Då låter jag mina batterier ladda i tolv timmar också, tusen tack å trevlig helg på dig Pia.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Då låter jag mina batterier ladda i tolv timmar också, tusen tack å trevlig helg på dig Pia.

                    //Inger
                    det var så lite så ha en go helg du med och glöm inte att njuta av karen! Det gör jag just nu
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Det slog mig att jag vet mer om hur du har det med kameran än med dina kar Hur fungerar det i karen just nu. Är något av karen ett favoritkar just nu?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det slog mig att jag vet mer om hur du har det med kameran än med dina kar Hur fungerar det i karen just nu. Är något av karen ett favoritkar just nu?
                        Haha, ja jag drömmer om ISO-tal.

                        Det händer ingenting med fiskarna i karen, vet inte varför. Tanken har slagit mig, att jag kanske har för få fiskar i, så det liksom inte blir naturligt "leverne" för dom. Jag har 31 fiskar uppdelade på fyra kar + lite tetror och en ancistrus - inte många det.

                        Det senaste karet (240 L), som jag startade i oktober, har inte kommit i balans. Där finns en hel del alger, av olika sorter - mest irriterad blir jag på kiselalgerna, som kommer och går.
                        Mina favoritkar, är 220-liters + 150-litershörnkaret. Gillar inte min inredning i "trollkaret", det är för tomt upptill både i karet och i min skalle, när det gäller att få till det. Kanske man kunde få hyra en av dom duktiga inredarna här på Zoopet - den som bor närmast är ju Mowing Waves. Jag gillar verkligen hans kar!
                        Så här ser mina kar ut idag - snygg brun beläggning på bakgrunden i 240L. Hoppas bilderna kommer i rätt ordning.
                        540, 240, 220 och 150.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det ser bra ut, Inger!
                          Jag fattar vad du menar att du saknar något på höjden i ett par av karen, men du har fått till det i de andra två. Om jag hade varit du hade jag försökt få tag på lite fina stenar vid en bäck eller liknande och adderat in i inredningen, likaså kört på lite högre växter för att få lite höjd i karet.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Tycker alla karen var riktigt snygga. Särskilt de du gillar själv.
                            Ang. Idéer så saknar jag också något uppåt på de andra två. De växter du har är ju överlag låga till meddellåga växter. Då blir ju tyngdpunkten också låg. Skulle själv välja högre plantor som du ju har plats för eller kanske några näckrosor? Eller varför inte några mellanstora flytväxter? Tycker ofta flytväxter skapar spännande skuggeffekter.
                            Vill du hålla dig till din storlek på växter gissar jag att du via rötter eller sten får bygga upp hyllor så du får flera våningar så att säga.
                            Senast redigerad av Bluewing; 01 January 2013, 13:36.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det ser bra ut, Inger!
                              Jag fattar vad du menar att du saknar något på höjden i ett par av karen, men du har fått till det i de andra två. Om jag hade varit du hade jag försökt få tag på lite fina stenar vid en bäck eller liknande och adderat in i inredningen, likaså kört på lite högre växter för att få lite höjd i karet.
                              Jag har planterat lite fler vallisar i högra kanten, sen även några echinodorus, fast dom är ganska små än. Vilka fler högre växter trivs i karet, med högt Ph och ingen CO2? Är det lite mindre stenar du menar - typ, som går ton i ton med gruset - eller avvikande färg?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Tycker att karen är riktigt fina, Inger
                                som Anders säger så tror även jag att lite rundade stenar i olika storlekar hade gjort bottenarean mindre statisk.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...