Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Endlers är ofta tåligare än vad "vanliga" guppy är, men sedan är det klart att det finns sämre stammar av dessa med. Kolla in tex fototävlingen på X.pygmaeus som jag fotat, de går hemma i en av mina burkar och förökar sig som kaniner. Väldigt trevliga och enkla, svårare än så behöver det inte vara...
    Jag har beskådat dina X. pygmaeus...dom kommer jag icke att få tag på, som du kanske förstår. Jag med mina listor du vet.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Tänk om du hade befunnit dig i närheten nu, Inger, så hade du kunnat tagit typ 100 fina Endlers och dragit igång... Eller jättefina Platys - de blir också bara fler och fler här...
      Hoppas du får lite flyt med grejerna nu snart!
      Tack för bilderna Mats - men jag befinner mig aldrig i närheten...

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Jag har beskådat dina X. pygmaeus...dom kommer jag icke att få tag på, som du kanske förstår. Jag med mina listor du vet.

        //Inger
        Det vet man aldrig, kanske ska jag till Norge och fiska till hösten.
        Det går även en trevlig Tysklandsresa av stapeln om någon månad...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det vet man aldrig, kanske ska jag till Norge och fiska till hösten.
          Det går även en trevlig Tysklandsresa av stapeln om någon månad...
          ...till hösten, ni skulle ju flyga den här gången - sen är det för lååång väntan tills det blir höst igen!.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av ansjo
            Endlers är ofta tåligare än vad "vanliga" guppy är, men sedan är det klart att det finns sämre stammar av dessa med. Kolla in tex fototävlingen på X.pygmaeus som jag fotat, de går hemma i en av mina burkar och förökar sig som kaniner. Väldigt trevliga och enkla, svårare än så behöver det inte vara...
            Dessa svärdbärare är riktigt mysiga att titta på för de är inte som de andra levandefödande jag haft då de inte är ute för att pippa hela tiden utan faktiskt jaga/busar lite med varanndra med.
            Kolla om du inte kan få tag på dessa, det borde väl gå annars kanske du kan byta butik eller rent av stad att handla i. Det borde väl inte var omöjligt, du bor väl inte i innersta lappland, eller
            Senast redigerad av PiaJo; 15 December 2012, 19:32.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Jag skall fundera lite mer på vad jag skulle ha gjort om jag var du med karen, hjärnan funkar inte så bra med en massa glegg i den så det kan ta en stund
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av gullefjun
                ...till hösten, ni skulle ju flyga den här gången - sen är det för lååång väntan tills det blir höst igen!.

                //Inger
                Den resan är avbokad, har bokat Thailand istället. Men blir det en fiskeresa till hösten blir det med bil...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Säg till om du åker så kan vi hjälpas åt att "skramla" ihop lite goa firrar till Inger som du kan ta med dig
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Inger, har du testat räkor? Ditt vatten kan nog vara helt ok för vissa sorter. Räkor kan du ha med tex ungfödare och/eller rasboror och liknande.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Inger, har du testat räkor? Ditt vatten kan nog vara helt ok för vissa sorter. Räkor kan du ha med tex ungfödare och/eller rasboror och liknande.
                      Nix, jag har inte testat räkor, dom faller mig liksom inte riktigt i smaken (bara på mackor med ägg).

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Och det är mumma...med en klick majonäs!
                        Jag tänkte mest om du har ett kar med ungfödare och vill ha något nytt ihop med dessa...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Och det är mumma...med en klick majonäs!
                          Jag tänkte mest om du har ett kar med ungfödare och vill ha något nytt ihop med dessa...
                          Jag förstår hur du tänker Anders. Jag bara tycker, att räkor verkar vara så sköra och peckliga, och vet inte alls hur dom funkar.
                          Det kanske skulle vara skoj att testa. Har läst om soil (heter det så) hit å dit, att det är viktigt, vilken sort man har av den?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Nja, jag kör med vanligt akvariegrus/sand i mina kar med räkor och det funkar bra...
                            Körsbärsräkor finns i lite olika färger, och är relativt enkla att hålla, det kanske vore något?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Fanbyalperna

                              • September 2005
                              • 752

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Du har nog helt rätt i det du säger, att man får söka sig fram till vilka fiskar, som passar i just mitt vatten.
                              Det skulle vara kul att veta vilket Ph du har i Stöde, vi bor ju nästan grannar, så jag undrar om du också har ett högt Ph-värde?

                              //Inger
                              Här ligger vattnet på ca 7,0 ur kranen. Neutralt och mjukt, KH ca 3,0. Kommunalt vatten. Det finns en grävd brunn som användes förr, men det vattnet har jag aldrig sett eller testat.
                              Har inte alltid rätt, men fel ibland

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                                Här ligger vattnet på ca 7,0 ur kranen. Neutralt och mjukt, KH ca 3,0. Kommunalt vatten. Det finns en grävd brunn som användes förr, men det vattnet har jag aldrig sett eller testat.
                                Ok, då vet jag. Det blir andra värden med kommunalt vatten, jämfört om man som vi har egen brunn.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...