Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Tack för alla snälla ord, dom värmer minsann.

    Bluewing: vattenanalys gjordes när vi djupborrade, enligt den har vi ett kanonvatten. Ph-värdet ligger på drygt 8, men stabilt hela tiden, så det bör inte vara något problem för fiskarna vad jag kan förstå. Jag hade Malawi för några år sedan - dom trivdes utmärkt, men inte jag med dom - så nej, inte malawi igen.

    Jag har absolut ingen tanke på att lägga ner, utan jag har helt enkelt "kört fast" nu ett tag. Det är nog så, att jag "bara" har haft otur - bara att bita ihop och komma igen.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Skönt att vattnet är ok. Men tror inte på det där med otur egentligen......
      Hur som helst, vad tror du om det som flera tipsar om att skifta fokus helt (även om nu Malawi inte platsar i ditt liv)?
      Ha något helt annat? Eller är det bara SA forever som gäller ?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Skönt att vattnet är ok. Men tror inte på det där med otur egentligen......
        Hur som helst, vad tror du om det som flera tipsar om att skifta fokus helt (även om nu Malawi inte platsar i ditt liv)?
        Ha något helt annat? Eller är det bara SA forever som gäller ?
        Ja, "tyvärr" eller hur jag nu skall uttrycka mig, så gillar jag SA väldigt mycket. Lite avundsjuk på dig, som håller på att planera för diskus.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          Vattenanalysen görs väl främst med tanke på dricksvatten. Det kan ju finnas nåt som gör det bra för människor men dåligt för vissa fiskar. Jag har själv konstaterat att vissa arter går sämre än andra och ändrat inriktning efter det. Den vattenanalys jag fått från Mittsverige Vatten visar också på ett kanonvatten utan tillsatser. Det smakar gott också :-)
          Fiskar är som människor, alla miljöer passar inte alla, så man får liksom anpassa sig själv. Hoppas du hittar en lösning som funkar och tillfredsställer dig själv. Det finns alltid något som passar, bara man hittar dit. Lycka till
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Det gör inget Inger Jag är själv mest hemma i det där med SA. Testar jag annat så landar jag där igen. När det gäller cikliderna, är det ett stillsammare beteende du gillar mest. Är gräva/bråka-cikliderna inte aktuella? Hade t.ex. själv röd ciklid som var stentuff, sanslöst vacker men skrämde slag på de flesta under lek?

            Apropå det där med friska/sjuka fiskar så satsar många på lite ovanligare arter. Tycker själv att jag ofta fått problem med udda arter och att det fungerat bättre med "vanligare" arter. När jag har satsat på något häftigt eller nytt så har det oftare blivit sjukdom än med t.ex. blå ciklid, vanlig palettciklid etc. Har du samma erfarenhet?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
              Vattenanalysen görs väl främst med tanke på dricksvatten. Det kan ju finnas nåt som gör det bra för människor men dåligt för vissa fiskar. Jag har själv konstaterat att vissa arter går sämre än andra och ändrat inriktning efter det. Den vattenanalys jag fått från Mittsverige Vatten visar också på ett kanonvatten utan tillsatser. Det smakar gott också :-)
              Fiskar är som människor, alla miljöer passar inte alla, så man får liksom anpassa sig själv. Hoppas du hittar en lösning som funkar och tillfredsställer dig själv. Det finns alltid något som passar, bara man hittar dit. Lycka till

              Du har nog helt rätt i det du säger, att man får söka sig fram till vilka fiskar, som passar i just mitt vatten.
              Det skulle vara kul att veta vilket Ph du har i Stöde, vi bor ju nästan grannar, så jag undrar om du också har ett högt Ph-värde?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det gör inget Inger Jag är själv mest hemma i det där med SA. Testar jag annat så landar jag där igen. När det gäller cikliderna, är det ett stillsammare beteende du gillar mest. Är gräva/bråka-cikliderna inte aktuella? Hade t.ex. själv röd ciklid som var stentuff, sanslöst vacker men skrämde slag på de flesta under lek?

                Apropå det där med friska/sjuka fiskar så satsar många på lite ovanligare arter. Tycker själv att jag ofta fått problem med udda arter och att det fungerat bättre med "vanligare" arter. När jag har satsat på något häftigt eller nytt så har det oftare blivit sjukdom än med t.ex. blå ciklid, vanlig palettciklid etc. Har du samma erfarenhet?
                Av någon konstig anledning - fast egenligen är det nog inte så konstigt, att man efter några år vill ha lite ovanligare arter. Man har varit trygg med dom arter man har haft, och vill testa nytt. Ibland går det bra, ibland inte. Så visst är det nog som du säger, att dom lite ovanligare trillar av pinn fortare - utom hos en del då, där dom lever och ynglar av sig hela tiden.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Kul iaf att skalarerna funkar, då är ditt vatten inte helt fel. Jag tror du har haft en förbaskat stor portion otur, och det kan bli jobbigt i längden.
                  Vi har ju haft en dialog om detta med, och man behöver inte heta Gullefjun för att man ska tappa focus.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Kul iaf att skalarerna funkar, då är ditt vatten inte helt fel. Jag tror du har haft en förbaskat stor portion otur, och det kan bli jobbigt i längden.
                    Vi har ju haft en dialog om detta med, och man behöver inte heta Gullefjun för att man ska tappa focus.
                    Japp, skalarerna funkar bra, även om jag tycker att dom växter sakta. Jag har ju ingen erfarenhet av dom, så det kanske bara är så.
                    Ja Anders, du har ju varit med under nästan hela min "resa" av både med/motgångar - å mitt surrande.
                    Håkan, gav mig tips att skaffa Black molly, för då kanske jag i alla fall får se lite yngel.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Säg inte det, de jäklarna är duktiga på att käka sina egna yngel!
                      Men varför inte köra igång ett kar med ungfödare, och då inga odlade Guppy utan kanske mer lite ovanligare svärdbärare och liknande? Du behöver egentligen inte göra så mycket för att lösa det, utan fasa ut dina fiskar du har i ett av karen nu, till ev. något av dina andra kar!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Säg inte det, de jäklarna är duktiga på att käka sina egna yngel!
                        Men varför inte köra igång ett kar med ungfödare, och då inga odlade Guppy utan kanske mer lite ovanligare svärdbärare och liknande? Du behöver egentligen inte göra så mycket för att lösa det, utan fasa ut dina fiskar du har i ett av karen nu, till ev. något av dina andra kar!
                        Tanken finns, att jag ska fasa ut hörnkaret, eftersom det ändå är näst intill tomt, sen kommer nästa tanke - vad ska jag ha där då.
                        Du och dom andra kanske har rätt - att jag ändrar inriktning i det här 140-literkaret och inte kör SA.
                        Vad är "ovanliga" svärdbärare?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          De som är svåra att få tag i...
                          Jag kan många gånger sakna ett kar som bara är enkelt. Ett snyggt kar med ungfödare som man gillar, och det behöver inte vara vanliga guppy då. Det är mina planer för mitt 540 som förhoppningsvis kommer igång, om nu inte frugan får sin vilja igenom och sätter ett matsalsbord där...Vi är i ett låst förhanslingsläge kan man säga
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            De som är svåra att få tag i...
                            Jag kan många gånger sakna ett kar som bara är enkelt. Ett snyggt kar med ungfödare som man gillar, och det behöver inte vara vanliga guppy då. Det är mina planer för mitt 540 som förhoppningsvis kommer igång, om nu inte frugan får sin vilja igenom och sätter ett matsalsbord där...Vi är i ett låst förhanslingsläge kan man säga
                            Dom har Endlerguppy (eller om det skrivs tvärtom) på affären i stan. Är dom lika hårt avlade som vanliga guppy - himla snygga var dom i alla fall.
                            Det där med förhandlingsläget, måste du göra nåt åt! Frugan vet väl om ditt 540 - eller har du gömt det?. Förhandlingar kan inte pågå hur länge som helst.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Endlers är ofta tåligare än vad "vanliga" guppy är, men sedan är det klart att det finns sämre stammar av dessa med. Kolla in tex fototävlingen på X.pygmaeus som jag fotat, de går hemma i en av mina burkar och förökar sig som kaniner. Väldigt trevliga och enkla, svårare än så behöver det inte vara...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Tänk om du hade befunnit dig i närheten nu, Inger, så hade du kunnat tagit typ 100 fina Endlers och dragit igång... Eller jättefina Platys - de blir också bara fler och fler här...
                                Hoppas du får lite flyt med grejerna nu snart!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...