Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Detta 150-liters hörnkar köpte jag i somras. Mina borelliisar fick flytta dit, kort därefter dog borelliihanen, som jag hade haft länge. Jag köpte en ny hane, som dog efter ett par månader.
    Undrar om detta kar är ett nytt "trollkar".
    Kan det inte vara något med karet? Limmat med något olämpligt eller om det är något olämpligt i det?
    Bor det något annat i karet som har klarat sig hela tiden eller är det ett artakvarium typ?
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Inger, kommer med en kanske jäkligt dum fråga men men ... vad har du för temp i karet?
      Jag märkte nämlingen för ett bra tag sen att det var alldeles för låg temp i karet och då var fiskarna bleka och inte mådde så bra.

      Hoppas du inte tycker att jag är korkad som frågar men ibland kan ju faktiskt värmaren paja utan att man märker det så jag försöker bara komma på vad det kan vara för fel...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Kristian: det finns inget "skumt" alls med karet, som har kunnat ställa till det. Jag har nog bara haft otur helt enkelt. Snällt att du bryr dig, att "klura".

        Jag ska inte övermata Mats, men dom fick nog extra mycket ikväll.

        Pia: jag har också tänkt på tempen i karet, kanske den har legat lite lågt, så den höjdes i går kväll - hoppas det löser sig...till slut.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Vi får hoppas att det löser sig, så tråkigt när det strular..
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Nu finns inga palett "nigerian red" längre - dom här sista inköpta, gick samma väg, som dom tidigare - även dessa med exakt samma händelseförlopp, som jag skrivit om tidigare. Det är bara, att konstatera, att dom inte verkar trivas i vårat djupborrade vatten. Det känns väldigt tåkigt, dels för att dom inte var billiga - sen hade jag hoppats på, eftersom dom var så himla vackra, att dom skulle funka i karet.

            Jag hade inte sett dom på två dagar, så nu i eftermiddag rev jag karet. Jag hittade dom bleka och flämtande mitt i rothögen, sen tog jag fram saxen.

            Jag passade på, att göra lite make-over i karet. Kanske uppskattar lilla borelliiynglingen och dom tre gamla smycketetrorna som nu finns kvar i detta 140-liters, att det kan vara ganska så trevligt.

            Det är trist, när motgångarna kommer - men kanske man blir styrkt av dom, som en del säger, fast jag tror inte riktigt på det.

            //Inger
            Senast redigerad av Inger H; 08 December 2012, 18:03.
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Nu finns inga palett "nigerian red" längre - dom här sista inköpta, gick samma väg, som dom tidigare - även dessa med exakt samma händelseförlopp, som jag skrivit om tidigare. Det är bara, att konstatera, att dom inte verkar trivas i vårat djupborrade vatten. Det känns väldigt tåkigt, dels för att dom inte var billiga - sen hade jag hoppats på, eftersom dom var så himla vackra, att dom skulle funka i karet.

              Jag hade inte sett dom på två dagar, så nu i eftermiddag rev jag karet. Jag hittade dom bleka och flämtande mitt i rothögen, sen tog jag fram saxen.

              Jag passade på, att göra lite make-over i karet. Kanske uppskattar lilla borelliiynglingen och dom tre gamla smycketetrorna som nu finns kvar i detta 140-liters, att det kan vara ganska så trevligt.

              Det är trist, när motgångarna kommer - men kanske man blir styrkt av dom, som en del säger, fast jag tror inte riktigt på det.

              //Inger
              Det var trist att höra! Men hur menar du med att du rev karet? Tog du ur allt och liksom startade om det igen?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det var trist att höra! Men hur menar du med att du rev karet? Tog du ur allt och liksom startade om det igen?
                Japp, karet är näst intill tom nu - så det blev lite "ommöblering", fast ingen nyomstart!
                Jag vet hur du tänker Mats "inte rota runt i karet", men så blev det idag.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Corydoras duplicareus, nya invånare som, som jag har haft i några veckor. Dom går i 240-literkaret tillsammans med "subborna", dom ser ut som små humlor...jättegulliga.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Så fina jag gillar corysar med, de är så gulligfräcka på nåt sätt
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ja, och piggulinisar.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jaha, då är det fredagkväll å jag har druckigt två glas vin till maten, och då blir man helt plötsligt lite språksam.

                        Skall erkännas, att jag aldrig under dom här åren, har kännt mig så himla "down" gällande akvariebiten, som jag gör nu - det känns inte så kul längre. Jag har har haft mina motgångar med "trollkaret" - men ändå kännt, att jag haft lite "jäklaranamma" kvar.
                        Då har jag fått prata av mig lite.

                        Karen, är inte precis "överbefolkade", eftersom fiskar hela tiden dör. Så här ser det ut i mina kar just nu:

                        540-liter: sex scalarer + tre dorsiger + två Ap. baenschihanar.
                        240-liter: Palett.sub 1+1 + sex corydoras.
                        220-liter: två bolivianer + en apisto + rubintetror.
                        140-liter: tre gamla smycketetror + ett apistoyngel.

                        Vad kan jag fylla på med för arter i karen, som förhoppningsvis överlever.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Lite senare än du då, men men med lika volymer vin. Lite mellan raderna så har det märkts att du deppat lite även tidigare, vilket inte är konstigt alls. När man målar upp en inre bild av ett akvarium med nya innevånare så ingår ju inte flåsande eller för den delen döda fiskar.
                          Märker på andra trådar att många av oss blir genuint ledsna när fiskar dör eller oönskade alger kommer.
                          Så känner jag själv också när någon av fiskarna dör. Inte kanske med alla, men med dem som på något sätt är speciella för mig.
                          Sedan är vi väl olika som människor på så sätt att en del av oss ruskar av sig besvikelser ganska lätt. Men för mig kan det ta ett tag innan en besvikelse lägger sig.

                          När det gäller dina burkar så är ju du en duktig person på det här med akvarier. Du övermatar inte, har goda rutiner med vattenbyten, är medveten om vad du stoppar i akvarierna etc.

                          Det som jag undrar över är inte hur du sköter dina fiskar. Mera hur vattnet är i den egna brunnen. Har du en ordentlig analys på vad vattnet innehåller? Om det finns tungmetaller eller något annat. Här i forumet så mäter vi ju nitrat och annat, men vatten kan ju innehålla mycket annat som vi normalt inte mäter.

                          Sedan om du nu vet att vattnet är perfekt så kanske man kan byta till en helt annan typ av fisk. För egen del hade jag i många år bara akvarier med mest SA fisk. Men för mig var det all växtdöd som gjorde att jag till slut fick nog och sålde hela skiten.
                          Idag vet jag att det var okunskap från min sida och dåliga råd som tog död på växterna. Hade då Cyano i stort sett i alla.

                          Bytte sedan helt till Malawiciklider och hade friska fiskar i säkert 6-7 år. Körde utan växter och var lycklig med det.

                          Så mitt råd till dig är egentligen att lämna in vattnet för analys först. Sedan om det är bra byta totalt. Antingen till Malawi, Tanganyika eller varför inte helt asiatiska teman. Tror man måste bort från sina rutiner när man kört fast.
                          När hade du botior, guramis, levandefödare etc. senast?
                          Gå över till nåt du inte tycker du kan helt enkelt. Saltvatten?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Nanoräkan
                            • May 2011
                            • 255

                            Läser ofta din tråd med glädje
                            hoppas verkligen inte att du lägger ner utan fortsätter kämpa på.

                            Jag är inne på lite samma sak som BW, problem med vattnet
                            Du kanske ska fundera på ett osmosfilter?
                            Jag själv köpte ett osmosfilter från Tyskland för runt 700 som tillverkar 380 l/dag
                            Jag har inga problem med mitt vatten utan köpte mitt för att tillverka speciellt vatten till mina räkor, men med ett sånt filter får du ju bort alla ev. farliga ämnen i vattnet och dessutom kan du få lågt pH och låg konduktivitet som SA-fiskarna inte säger nej till
                            Annars kanske ett helt vanligt kolfilter kan vara lösningen? Dock kostar ett sånt nästan lika mycket som ett osmos och då kanske ett osmos är lite roligare?
                            Säg bara till om du vill ha länken till osmosfiltrena, det lönar sig verkligen att kika runt lite för de springer lätt upp i pris på "fel" ställen.

                            /Karl

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                              Hej Inger! Jag hör också till de ivriga läsarna av din tråd och jag hoppas att du spottar i nävarna och kommer igen. Som har sagts, du är ömsint och noggrann med dina fiskar! Det är då lätt att man tar ansvar för allt som rör deras miljö och hälsa, men det här ligger på en annan nivå, som de är inne på här. Du grejar detta, men du måste jobba på nya vinklar. Kom igen bara!

                              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Som så många andra följer jag din tråd även om jag inte skriver så mycket , jag kan förstå om att det känns tungt och jobbigt när ens små älsklingar dör och man inte kan hitta vad som är fel .
                                I ditt fall vet jag med många andra att det absolut inte är något fel på skötseln iaf utan jag tror att det handlar mycket om otur i ditt fall, du älskar dina fiskar och akvarium och det syns på dina bilder och det du skriver , för att du ska hitta glädjen igen kanske en helomvändning i något av dina akvarium är vad du behöver med en ny setup och nya invånare , du har ju literantalet i ett par av dom för att i princip göra vad du vill .
                                Jag hoppas verkligen att du kan hitta lite ny glädje igen för det är ett nöje att läsa dina inlägg
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...