Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    För tre veckor sedan, hämtade jag ett jättevackert par av Pelvicachromis taeniatus "nigerian red". Efter fyra dagar i karet, började honan att stå vid botten och flämta - tre dagar senare hittade jag henne död.
    Kort därefter fick hanen samma symtom, med död som följd.

    Jag ville inte ge upp dom här vackra paletterna, tänkte att jag kanske hade otur - så nya beställdes.
    Jag hämtade dom i onsdags 1+2 den här gången - det är bara sex dagar sedan.

    Igår visade en av honorna exakt samma beteende som den förra, hon står flämtande vid botten, simmar runt lite ibland sen tillbaka till ett hörn - hanen verkar bekymrad, eftersom han har valt henne till "sin". Från att ha visat lekbeteende och varit jättegrann, så begriper jag inte vad som händer?

    Detta 150-liters hörnkar köpte jag i somras. Mina borelliisar fick flytta dit, kort därefter dog borelliihanen, som jag hade haft länge. Jag köpte en ny hane, som dog efter ett par månader.
    Undrar om detta kar är ett nytt "trollkar".

    En bild av det flämtande honan.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Tittar du på fiskarna innan du tar hem dom - eller får du dom liksom "i påse och direkt hem" i affären?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Tittar du på fiskarna innan du tar hem dom - eller får du dom liksom "i påse och direkt hem" i affären?
        Jag får dom i påse direkt hem. Sen kollar jag på dom länge i karet, för att se om dom är ok. Ibland har det hänt när jag köpt "i påse", att jag har åkt tillbaka med fiskar bara efter ett par timmar (b.l.a. diskus).
        Dom här beställningsfiskarna, har sett jättefina ut bägge gångerna - fast förstås har jag ju aldrig sett den här arten IRL. Enligt min bedömning i alla fall, så har dom varit helt ok.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          OK, då hajar jag utgångsläget... vilket kanske inte är det bästa när man skall handla fisk.
          Det kan vara lite knepigt med beställd fisk då man inte riktigt får bestämma vilka som "får godkänt" och får följa med hem. Själv är jag extremt petig när det skall handlas, och vill oftast fånga fisken själv (inte ofta man får det). Jag tittar länge och väl på de fiskar jag är intresserad av innan jag bestämmer mig.

          Nåväl, det är svårt att säga vad som kan ha orsakat dina paletters död - om det kan bero på något i karet eller om man hade kunnat se på fiskarna innan de hamnade hos dig om de var lite medtagna, taniga eller något annat...

          Ganska många av de taeniatusar jag sett på senare tid har varit ganska små och smala, men det finns vissa exemplar som håller måttet - det är ju dessa man skall nappa åt sig.

          När vi var i Tyskland senast såg jag ett kar på mässan med en skylt där det stod; Enigmatochromis lucanusi - det är en palett jag har suktat efter länge.
          "Holy Shiite Muslims", tänkte jag - nu jävlar skall det handlas! Men, de såg bedrövliga ut allihop, så jag snackade med handlarn och han sa att han hade praktexemplar i butiken. Redan där skulle jag ha funderat på varför han inte hade med sig dessa på mässan då istället...
          Men vi gjorde upp om en grupp, och nästa dag fick jag en påse, betalade och tittade inte så noga på hur de såg ut. Väl hemma i svedala släpptes de i karet och såg, efter omständigheterna, hyfsade ut. Men... de dukade under efter några veckor...
          Trist!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Tråkigt Inger, vi får hålla tummarna att de repar sig. Hur går det med Subbarna?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Mats: som du vet är det bara beställd fisk som gäller, det finns liksom inget annat alternativ, om jag vill ha - i alla fall för mig lite ovanligare fiskar.

              Anders: Subbarna mår kanonens, det har dom gjort hela tiden. Bara att hoppas på att dom överlever i alla fall.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Christer5

                Gullefjun det ser ut som om du är insnöad

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Gullefjun det ser ut som om du är insnöad
                  Jag i alla fall är nog lite insnöad.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Mats: som du vet är det bara beställd fisk som gäller, det finns liksom inget annat alternativ, om jag vill ha - i alla fall för mig lite ovanligare fiskar.

                    Anders: Subbarna mår kanonens, det har dom gjort hela tiden. Bara att hoppas på att dom överlever i alla fall.

                    //Inger
                    Ok, jag förstår... Fan, det är en jädra sits det där. Har dom ingen "schwung" i karen för övrigt - jag menar är det bara "trist-fisk" i butiken?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag vet en som skulle behöva komma söderöver och kolla/handla fisk....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Det kan hända ibland, att det finns någon apistogramma, annars är det mest "trist-fisk".
                        Önskar att jag gillade malawi (men det gör jag inte). Vi har ett "kalasvatten" för dom - sen finns det ganska så många arter att välja på i affären.
                        Mats, har du kollar på bilderna tidigare i tråden? Tycker du att dom ser magra ut?

                        Jag önskar, att söderöver skulle ligga närmare norröver, så man kunde åka liksom när man kände för det. Kanske är tur det - börsen skulle alltid var tom!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          En bild på hanen Mats, så slipper du leta.
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Vad är det på sidan av hannen där? Ser ut som ett sår av något slag?
                            Han är väldigt blek, och det borde han inte vara efter ett par dagar i ett nytt kar. Båda ser lite magra ut, men det brukar lite gott foder fixa. Har du tex röda mygg eller frusen artemia hemma?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Vad är det på sidan av hannen där? Ser ut som ett sår av något slag?
                              Han är väldigt blek, och det borde han inte vara efter ett par dagar i ett nytt kar. Båda ser lite magra ut, men det brukar lite gott foder fixa. Har du tex röda mygg eller frusen artemia hemma?
                              Nää, han har inget sår. Han har en sån där fläck på bägge sidor, som gnistrar i blått - men den gnistrar inte på bilden (dålig fotograf).
                              Jag har inga röda mygg, men nästan "allt annat" - kanske bör jag mata 2ggr/dag i stället för en gång som jag gör nu?

                              Det konstiga är, att honan (som flämtar), har just iklätt sig sina vackra färgprakt och gör lekinviter till en lika leksugen hane. Är det också instinkt tro, fast hon mår dåligt.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Har tittat lite nu, och jag håller med Anders om att de ser liiite smala och bleka ut, speciellt hanen.
                                Dra nu inte igång någon "övermatning", utan kör på den rutin du har - men punktmarkera matningen lite; släpp ner lite foder åt gången, kolla hur mycket de äter och se till att de verkligen tuggar i sig som de skall. Lämpligt foder kan ju vara Frusen artemia och liknande, levande foder som t.ex. vita mygglarver - eller varför inte baka ihop en potent räkmix - det kommer säkert att göra susen.
                                Det gäller att de får äta upp sig och skaffa ett gott imunförsvar, så att de inte blir "förkylda" och drar på sig en massa skit.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...