Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Häftigt Inger! Jag håller med de andra i deras inlägg.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ansjo
      Kul med lite avkomma som man inte hade en aning om, desto mindre kul med sjuka/mobbade fiskar. Jag skulle inte bli förvånad ifall du får beställa en ny hona, något som kan hända ibland...
      Men den gossen var inte illa, riktigt trevlig firre!
      Jag har beställt två nya honor idag. Jag vet ju inte hur länge dom finns kvar på "listan" - vill ju så gärna ha kvar dom här fina paletterna.
      Jag läste ju, att just av någon anledning är Pt-hannarna väldigt kräsna på valet av hona sin hona - som jag skrev tidigare "typ" som i bonde söker fru.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det var både roliga och tråkiga nyheter. När man har en ovanligare art blir det ju ofta svårare att ersätta en enskild fisk
        Jättefin hane på bilderna.

        När det gäller trollkaret, hur tänker du där. Ska du starta om det?
        Nix, någon omstart blir det inte igen...
        Jag är så jäkelens trött på detta kar, som aldrig vill gå min väg. Jag känner hela tiden - tills att det går snett igen efter åtta månader, att jag "tror att jag gjort allt rätt" - fast ändå blir det fel.
        Så får jag inte till det nu, så lägger jag ner det...tyvärr.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Nejnej, gör inte det... gör nåt nytt med det bara

          Testa guppys eller vad som helst men inte lägga ner det...
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ett rent wahlstad då med jordbotten och rubbet. Extremt lite vattenbyten etc. Blir du inte liiite sugen?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tänkte så här att eftersom du haft problem med Cyano och det är en bakterie så kanske det behövs en helt annan bakterieflora? Mycket jord, växter och massa guramis
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tänkte så här att eftersom du haft problem med Cyano och det är en bakterie så kanske det behövs en helt annan bakterieflora? Mycket jord, växter och massa guramis
                Ja, kanske det.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Ja, kanske det.

                  //Inger
                  Bra Inger, då kör vi på det Vilka sorters gurami skall du ha?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Nu blev jag glad För på något sätt är det ledsamt när man ger upp ett akvarium. Har tänkt mycket på det där med Cyano och bakterier i burken. Precis som Mats med det "magiska vattnet" verkar få mycket att fungera så kanske en liten del av det hela är just riktigt goda bakteriekulturer. Tänkte som så att kanske man kan få in "fel" kultur via grenar eller annat så att det hela tiden går snett.
                    Då kanske man måste ändra kulturen från grunden.
                    Ursäkta om det låter rörigt med det är i det där snåriga banorna mitt huvud jobbar
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Nejnej, gör inte det... gör nåt nytt med det bara

                      Testa guppys eller vad som helst men inte lägga ner det...
                      Pia, du skulle se detta kar nu, det går inte att jämföra med hur det såg ut för bara två månader sedan. Tänk ändå om man bara kunde förstå vad det är som händer med den här jädrans vattenkemin.
                      Jag hade malawi under en kort period - då ville jag ha alger, men inte en endast alg blev det - inte ens cyano.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Jag läste ju, att just av någon anledning är Pt-hannarna väldigt kräsna på valet av hona sin hona - som jag skrev tidigare "typ" som i bonde söker fru.

                        //Inger
                        Funkar kanske med kameler i karet?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Pia, du skulle se detta kar nu, det går inte att jämföra med hur det såg ut för bara två månader sedan. Tänk ändå om man bara kunde förstå vad det är som händer med den här jädrans vattenkemin.
                          Jag hade malawi under en kort period - då ville jag ha alger, men inte en endast alg blev det - inte ens cyano.

                          //Inger
                          Du vet Inger, luta dig tillbaka och ta det lugnt så löser det sig sakta men säkert!
                          Har du mätt nitratet på länge?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            ...undrar om det finns kamelgurami.

                            Nitratet ligger på 25, men då fyller jag på mitt i veckan också.
                            Idag är vattenbytardag, vad händer om jag plockar bort all hornsärv.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Då kommer troligen nitratet att stiga om du fortsätter göda som du gör. Nu ser värdet ut att vara perfekt, fortsätt på den inslagna vägen och sätt dig på händerna någon månad till så ska du se att det börjar hända saker. Cyano brukar ofta försvinna lika fort som det kommer, så ge inte upp nu, Inger!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Då kommer troligen nitratet att stiga om du fortsätter göda som du gör. Nu ser värdet ut att vara perfekt, fortsätt på den inslagna vägen och sätt dig på händerna någon månad till så ska du se att det börjar hända saker. Cyano brukar ofta försvinna lika fort som det kommer, så ge inte upp nu, Inger!
                                ...men den har inte försvunnit lika fort som den kom.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...