Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke_76
    • October 2012
    • 193

    Vad är Pt?? Fina foton du har i tråden, dina nya dvärgciklider påminner starkt om Palettciklid.
    MVH/Henke

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Henke_76
      Vad är Pt?? Fina foton du har i tråden, dina nya dvärgciklider påminner starkt om Palettciklid.
      MVH/Henke
      Det är en palettciklid, fast den här heter Pelvicachromis subocellatus.

      Förkortningen på paret jag koppar in nu betyder, Pelvicachromis teaniatus "nigerian red" även den en palett.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Henke_76
        • October 2012
        • 193

        Okej, jag hade ett par nigerian red förut men de dog. Tror dom är lite känsligare än de vanliga.
        MVH/Henke

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Henke_76
          Okej, jag hade ett par nigerian red förut men de dog. Tror dom är lite känsligare än de vanliga.
          MVH/Henke
          Tråkigt, att dom inte överlevde - hoppas nu bara, att inte mina går samma väg.

          Jo, bägge dom här palettarterna, är nog lite känsligare än dom vanliga - så brukar det ju vara, när man inte köper det som inte är så "vanligt" - oavsett vilken fiskart det än gäller.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Lite fascinerande att Palettvarianter känns som nåt nytt. Det har varit mycket fokus på Apistos så detta känns stimulerande. Blir sugen själv. Saknar bara fler akvarium
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ja, den känns väldigt stimulerande med något nytt i karen efter några år med apisar, fast jag har ju några kvar.

              Dom här är inte alls lika skygga som P. subocellatus - efter en timme i karet så är dom bara så här fina.
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Vilken variant är det?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Vilken variant är det?
                  "Nigerian red"

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ok. Vänta bara tills de börjar färga ut...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      ...sjuttsiken, kan dom bli snyggare än så här. Hoppas bara att allt kommer att funka nu.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Lite uppdeatering i form av "blogg" eller vad jag ska kalla det.

                        Det negativa först, jag har en disk i ryggen, som inte alls är ok, och som då och då gör sig påmind - den här veckan har den varit "då"
                        Sova, har jag gjort lite hipp som happ - fast inte på nätterna. Jag avskyr att vara beroende av någon annan - men har fått ropa på Håkan lite sådär ibland/ofta. Nog om det!

                        Det positiva på akvariefronten är, att jag äntligen har fiskarna, som jag har trånat efter länge - så jäkla snygga och roliga att studera.
                        Sen, har jag varit med i fototävlingen för första gånngen - det var skoj. Nu gäller det fortsättningsvis, att lägga manken till med fotandet - så Anders å Pia nu får ni se upp framöver.

                        Mitt "olycksbarn" "trollkaret", kommer att få kommande vecka på sig till en förändring, - orkar inte hålla på med detta kar längre, som iderligen åker på bakslag, förmodligen p.g.a. min okunnighet. Nää, jag ska nog hålla mig till mindre kar!
                        Cyanon klättrar upp över frontrutan, på rötter och växter - trots ihärdig bekämpning.
                        Trevlig helg alla!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Nu äntligen händer det lite kuliga saker - det är fuffens på G hos subborna.

                          Pelv.S-paret, främst då hannen, jagar bort colombiatetrorna till andra sidan av karet - även hona hjälper ibland till med jagandet med en tjusigt spretande ryggfena. Så där har dom betett sig sen efter vattenbytet i tisdags.

                          Jag placerade bara en kokosnöt i karet när jag inredde - sen när jag fick hem hannen trodde jag att jag gjort gluggen för för liten - eftersom hannen var kanska så biffig. Så jag köpte en ny nöt och gjorde större glugg - fast konstig nog så är det i den första nöten dom har sitt kärleksnäste.

                          En inte rolig och en rolig grej till.
                          Jag har haft extra koll på lilla hörnkaret och P.s "nigerian red" - honan mår inte bra, och har inte gjort det under den här veckan jag har haft dom. Hon har varit väldigt flåsig från dag ett. Idag har hon stått lodrätt bakom värmaren, eller gömt sig under ekbladen - känslan finns, att inte hanen gillar henne...

                          Under tiden jag sitter och tittar på denna hona, ser jag en liten liten fisk som kommer fram under ett eklöv - och som inte borde vara där, kanske på drygt en centimeter. Jag ser, att den har lite blåa stänk och det är en liten borelliibebbe. Det måste vara en avkomma efter min gamle fina Mr. Borellii som inte finns längre.

                          Bilder på en vaktande sub.
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Kul med lite avkomma som man inte hade en aning om, desto mindre kul med sjuka/mobbade fiskar. Jag skulle inte bli förvånad ifall du får beställa en ny hona, något som kan hända ibland...
                            Men den gossen var inte illa, riktigt trevlig firre!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Det var både roliga och tråkiga nyheter. När man har en ovanligare art blir det ju ofta svårare att ersätta en enskild fisk
                              Jättefin hane på bilderna.

                              När det gäller trollkaret, hur tänker du där. Ska du starta om det?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Så kul med ett yngel, bara så där
                                men det var synd att honan är krasslig, hoppas att det går väl eller att du kan beställa en till hona till den fina hannen.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...