Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Inger... Ceep cool nu. Du behöver inte på något sätt punktmata med slang eller pipett. De stunder du inte tittar på/i karet så är den där subban framme och kollar läget. Killen kanske är lite mer "framåt", men om någon vecka eller ett par så kommer du märka ett helt annat scenario.

    (om du vill så kan du kolla in min "sub-tråd" där just skygghetsfenomenet, till en början, är påtagligt).

    Annars så skulle jag vilja komma med ett förslag nu som jag faktist aldrig under hela min tid här på zoopet någonsin har föreslagit innan och det är (enormt explosivt material följer nu, så håll för öronen - och kisa medans du/ni läser) att låta karet vara i lugn och ro, inte oroa sig - och sedan vänta ut fiskarna. De kommer nämligen att komma fram när de acklimatiserat sig och blir lite småsugna på mat - och sin omgivning... Och sedan kommer de (hör och häpna) att leka och gå omkring med rejäla yngelsvärmar också... Ja, det är så cirkus-crazy så att man tappar andan - men, det är vad som händer...

    Inger, du hajar, va!?!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      De där råden och förlagen är inte att leka med, de var verkligen kontroveriella
      Men de är förbaskat bra råd! Vet ju själv att jag ofta slår på "panikknappen" när det strular men det brukar ju iallafall ge med sig om man lugnar ner sig och andas lite och avvaktar (nu lät jag som min gobbe..) men så är det hemma hos mig iallafall
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Inger... Ceep cool nu. Du behöver inte på något sätt punktmata med slang eller pipett. De stunder du inte tittar på/i karet så är den där subban framme och kollar läget. Killen kanske är lite mer "framåt", men om någon vecka eller ett par så kommer du märka ett helt annat scenario.

        (om du vill så kan du kolla in min "sub-tråd" där just skygghetsfenomenet, till en början, är påtagligt).

        Annars så skulle jag vilja komma med ett förslag nu som jag faktist aldrig under hela min tid här på zoopet någonsin har föreslagit innan och det är (enormt explosivt material följer nu, så håll för öronen - och kisa medans du/ni läser) att låta karet vara i lugn och ro, inte oroa sig - och sedan vänta ut fiskarna. De kommer nämligen att komma fram när de acklimatiserat sig och blir lite småsugna på mat - och sin omgivning... Och sedan kommer de (hör och häpna) att leka och gå omkring med rejäla yngelsvärmar också... Ja, det är så cirkus-crazy så att man tappar andan - men, det är vad som händer...

        Inger, du hajar, va!?!
        *Ler*, nej Mats - har aldrig hört detta förrut, och jag hajar.
        Jag hittar inte din "sub-tråd" just nu - men letar vidare.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Fy fan Mats, att du bara vågar...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Mats, har du någon aning om var din "sub-tråd" finns på ett ungefär?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Mats, har du någon aning om var din "sub-tråd" finns på ett ungefär?

              //Inger



              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag började att läsa den här tråden, en kompis kom på besök - å jag kan säga att jag blev smått irriterad. Jag ville ju läsa klart - fast kul var det förstås, att träffa kompisen.

                Den här "sub-tråden" är den roligast jag läst på länge Mats - med Anders kommentarer och andras med förstås. Jag tycker också att det är lite trist, att inte C90 finns i med i diverse trådar så ofta - jag gillar hans lite "torra"humor.

                Sen dina bilder och filmer på subbarna - bara så himla intressant, att kolla på.
                Jag har riggat kameran på stativet framför karet, bara så dom blir vana, att den finns där.

                Både honan å hanen kommer fram då å då - med fina färger dessutom. Så kanske lite senare ikväll, kan jag få dom på bild.
                Tack för länken Mats,

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Jag började att läsa den här tråden, en kompis kom på besök - å jag kan säga att jag blev smått irriterad. Jag ville ju läsa klart - fast kul var det förstås, att träffa kompisen.

                  Den här "sub-tråden" är den roligast jag läst på länge Mats - med Anders kommentarer och andras med förstås. Jag tycker också att det är lite trist, att inte C90 finns i med i diverse trådar så ofta - jag gillar hans lite "torra"humor.

                  Sen dina bilder och filmer på subbarna - bara så himla intressant, att kolla på.
                  Jag har riggat kameran på stativet framför karet, bara så dom blir vana, att den finns där.

                  Både honan å hanen kommer fram då å då - med fina färger dessutom. Så kanske lite senare ikväll, kan jag få dom på bild.
                  Tack för länken Mats,

                  //Inger

                  Det är jättehärligt att höra att dina subbar verkar trivas, det känns gôtt och bra! Kul också att du gillar tråden. Jag har inte kollat i den på hur länge som helst, men jag tittade lite nu. Jag tror faktiskt inte att jag skrev så mycket om att mina subbar var otroligt skygga de första veckorna - sedan drog dom igång. Sedan har jag för mig att hålet på en kokosnöt var lite för litet för hanen (som var en redig bjässe) och detta gjorde att de liksom inte "kom till" i början - men senare var de topp tunnor galna i att leka!

                  Det skall bli kul att se lite bilder på dina subbar senare! Lycka till nu - och, glöm inte; bara ta det cool breeze!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det är jättehärligt att höra att dina subbar verkar trivas, det känns gôtt och bra! Kul också att du gillar tråden. Jag har inte kollat i den på hur länge som helst, men jag tittade lite nu. Jag tror faktiskt inte att jag skrev så mycket om att mina subbar var otroligt skygga de första veckorna - sedan drog dom igång. Sedan har jag för mig att hålet på en kokosnöt var lite för litet för hanen (som var en redig bjässe) och detta gjorde att de liksom inte "kom till" i början - men senare var de topp tunnor galna i att leka!

                    Det skall bli kul att se lite bilder på dina subbar senare! Lycka till nu - och, glöm inte; bara ta det cool breeze!
                    Japp, jag ska ta det coolt.
                    Det där hålet i kokosnöten, som var för liten - kan vara så för min hane också, han är ganska så stor - måste kolla till lite sen.

                    Det kanske är ganska så bra, att dom här colombiatetrorna är ganska så "gå på" - fast inte om dom käkar yngel förstås.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Japp, jag ska ta det coolt.
                      Det där hålet i kokosnöten, som var för liten - kan vara så för min hane också, han är ganska så stor - måste kolla till lite sen.

                      Det kanske är ganska så bra, att dom här colombiatetrorna är ganska så "gå på" - fast inte om dom käkar yngel förstås.

                      //Inger
                      Vänta bara - de där tetrorna kommer att få arbeta hårt om dom vill ha yngel-snacks - vi snackar yngelvårdarmaskiner av rang när det gäller "paletter"!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Vänta bara - de där tetrorna kommer att få arbeta hårt om dom vill ha yngel-snacks - vi snackar yngelvårdarmaskiner av rang när det gäller "paletter"!
                        Ja, jag vet - hade ju vanliga paletter för ett antal år sedan. Dom var grymma på att vakta sina bebbar.
                        Ojoj - du skulle se honan nu - vilka färger.

                        Tror bestämt, att jag får sätta mig framför kameran en stund nu.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ...bakom kameran förstås.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Ja, jag vet - hade ju vanliga paletter för ett antal år sedan. Dom var grymma på att vakta sina bebbar.
                            Ojoj - du skulle se honan nu - vilka färger.

                            Tror bestämt, att jag får sätta mig framför kameran en stund nu.

                            //Inger
                            Japp, då vet du vilka ypperliga föräldrar dessa ciklider är!
                            Ja, jag tror också bestämt att du får sätta dig bakom kameran en stund - för jag vill verkligen se dina härliga subbar, håller ju på att pinka i brallorna av nyfikenhet!
                            Fan, jag tror nästan att jag får lägga upp ett par "uppdaterar-filmer" i min stugtråd om en stund också (men det är inget speciellt att kolla på)!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              ...bakom kameran förstås.

                              //Inger
                              Ja, framför vill man ju inte vara i onödan...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Ja, framför vill man ju inte vara i onödan...
                                ...du är kul du!

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...