Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    ...sen kommer jag faktiskt till lite insikt också - varför ska jag ha dom här "lite ovanligare" arterna, t.e.x. viltfångat. Många arter av dom här "vanliga", är faktiskt ovanliga för mig - eftersom jag aldrig har haft dom.

    Det jag menar är, att dom "lite ovanligare" har ju trots allt samma beteende, som dom "vanliga" - fast kanske fodrar lite lägre PH osv.
    Dessutom är ju dessa "vanliga" hur snygga som helst.

    Funderar bara lite för mig själv.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      Sådna bakgrund hade jag i ett 720L föregångaren till mitt 860hörn
      Gillade den skarpt fat riktigr stenhård att såga i kan säga att den va inte gjord av skumplast eller liknande... Kommer dock inte ihåg ved det va för tillverkare på den...
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av gonzo44
        Sådna bakgrund hade jag i ett 720L föregångaren till mitt 860hörn
        Gillade den skarpt fat riktigr stenhård att såga i kan säga att den va inte gjord av skumplast eller liknande... Kommer dock inte ihåg ved det va för tillverkare på den...
        Det är BTN Amazonas för mindre kar. Jag behöver inte såga, eftersom den följde med karet - å är redan "färdigsågad".

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          aha! den jag hade såg likadan ut men det var en annan tillverkare och vr avsedd för terrarie dörför va den av ett hårdare glasfibermaterial,
          men strunt samma den du har där är en skönhet..
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av gonzo44
            aha! den jag hade såg likadan ut men det var en annan tillverkare och vr avsedd för terrarie dörför va den av ett hårdare glasfibermaterial,
            men strunt samma den du har där är en skönhet..
            .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av gullefjun
              ...sen kommer jag faktiskt till lite insikt också - varför ska jag ha dom här "lite ovanligare" arterna, t.e.x. viltfångat. Många arter av dom här "vanliga", är faktiskt ovanliga för mig - eftersom jag aldrig har haft dom.

              Det jag menar är, att dom "lite ovanligare" har ju trots allt samma beteende, som dom "vanliga" - fast kanske fodrar lite lägre PH osv.
              Dessutom är ju dessa "vanliga" hur snygga som helst.

              Funderar bara lite för mig själv.

              //Inger
              En ganska bra fundering som inte är helt fel!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av gullefjun
                ...sen kommer jag faktiskt till lite insikt också - varför ska jag ha dom här "lite ovanligare" arterna, t.e.x. viltfångat. Många arter av dom här "vanliga", är faktiskt ovanliga för mig - eftersom jag aldrig har haft dom.

                Det jag menar är, att dom "lite ovanligare" har ju trots allt samma beteende, som dom "vanliga" - fast kanske fodrar lite lägre PH osv.
                Dessutom är ju dessa "vanliga" hur snygga som helst.

                Funderar bara lite för mig själv.

                //Inger
                Tänkvärt
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  man kan väl säga som så att man skall ha ett öppet sinne.

                  dvs man skall glo runt och känna sig för och satsa på det som är en närmast om hjärtat.

                  om det sedan är neontetror, helt vanliga apistos, oranga scalarer, eller om man sparar några årslöner, tar en tripp till Peru och fångar upp en ehlt ny Apistoart som då kallas Gullifjunnis Apisto, är ju egentligen strunt samma.

                  så länge man själv får ut det man vill ha av hobbyn, och man gör sitt bästa för att ge firrarna en god miljö, så är det beundransvärt.



                  sedan håller jag med om att ibland är det lite hysteri med VF, F1, F2 hit och dit,
                  (nääädååå....har inte alls kläckt ur mig saker om det...nääädååå....innnteee alllss)


                  sedan skall man ha det klart för sig att det ser helt klart annorlunda ut vart man bor.

                  ex så är levandefödare mycket mycket större i Danmark, guppies är hur stort som helst i Tyskland, etc etc.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    [QUOTE=ansjo;1614459]En ganska bra fundering som inte är helt fel![/QUOTE

                    Trevligt, att du håller med mig - brukar inte vara så vanligt.

                    Låt säga då, att jag väljer kurvciklid till det här 240-liters - ska jag köpa 1+2, eller bara ett par. Någon tetra, som inte är så livlig...kanske?
                    Känner, att det blir för trångt med ännu en art av dvärgar!


                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      [QUOTE=Ken Olofsson;1614464]man kan väl säga som så att man skall ha ett öppet sinne.

                      dvs man skall glo runt och känna sig för och satsa på det som är en närmast om hjärtat.

                      om det sedan är neontetror, helt vanliga apistos, oranga scalarer, eller om man sparar några årslöner, tar en tripp till Peru och fångar upp en ehlt ny Apistoart som då kallas Gullifjunnis Apisto, är ju egentligen strunt samma.

                      så länge man själv får ut det man vill ha av hobbyn, och man gör sitt bästa för att ge firrarna en god miljö, så är det beundransvärt.



                      sedan håller jag med om att ibland är det lite hysteri med VF, F1, F2 hit och dit,
                      (nääädååå....har inte alls kläckt ur mig saker om det...nääädååå....innnteee alllss)


                      sedan skall man ha det klart för sig att det ser helt klart annorlunda ut vart man bor.

                      ex så är levandefödare mycket mycket större i Danmark, guppies är hur stort som helst i Tyskland, etc etc.[/QUOT

                      gullifjunisapistos vore något det.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Nu har zoopet fått en knäpp, när jag skall citera - allt möjligt kommer upp.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Inger!
                          Jag tycker du är helt rätt i ditt tänk med "vanliga" sorter kontra "ovanliga", "VF" o.s.v.
                          Varför jaga de lite ovanligare eller vildfångade fiskarna? - tids nog dyker det upp någon sort i din akvarieaffär, och finns det möjlighet att ha dessa - ja, då klipper du till!
                          Jag kan tycka att en helt vanlig Pelmatochromis pulcher, Palettcikklid, är hur vacker och intressant som helst. Ofta är dessa lätta att sätta i karet och de blir hur snygga som helst när de får färga ut.

                          När jag och Anders kör våra zoorejs kan jag ibland fastna framför något kar med vanliga Zebraciklider - jag blir helt hänförd och får en jädra lust att dra igång ett ZC-kar. Dessa ytterst vanliga ciklider är en av mina absoluta favoriter... Anders brukar vänligt men bestämt fösa mig vidare i butiken med ett; nä, nä, inte idag mannen - nu skall vi kika lite här borta istället... kom nu!

                          För min egen del, nu när jag inte har grejerna ute i stugan och går på sparlåga tills jag får sätta igång, har jag alldeles eldat upp mig över de Endlersguppys och Platys som går i 50-kuberna (förvisso tillsammans med två grupper i vardera kar med VF-brädor...).
                          Dessa ungfödare är hur sköna som helst att kolla på och de är otroligt vackra - tycker jag. Hade jag inte haft de lite problematiskt formade, fykantiga kuberna, utan något konventionellt - typ 250-literskar istället - hade jag kört på Zebraciklider - bara för att!

                          Nä, Inger - känn efter vad du vill ha i dina kar, kolla utbudet i din affär och klipp till när det känns rätt - oavsett om det är "normala" fiskar eller lite "ovanligare". Ofta förbiser vi de vanliga fiskarna - men dessa blir lika tjusiga (om än kanske inte så ovanliga) och intressanta när de får acklimatisera sig, komma till sin rätt och göra sin grej i karet!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Amen!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Trist nog måste jag beställa dom "vanliga" cikliderna också - utom då palettcikliden, som finns i "alla" affärer. Det är lite tråkigt, eftersom jag ju vill se dom irl.
                              Just för tillfället tänker jag kurvciklid - fast jag hinner ändra mig förstås.

                              Kom nyss hem efter en skogsprommis med hundarna och fick se detta i borelliikaret.
                              Helt klart är dom i lektagen igen, men detta beteende har jag aldrig sett förrut. Dom biter biter sig fast i varandras munnar - sen simmar dom runt i karet så i säkert fem minuter - den andra honan är på dom här två och vill liksom "bryta" (ser det ut som i alla fall) deras konstiga uppvaktning av varann. Har du sett detta beteende på någon av dina apor Mats?
                              Dåliga bilder är det, men hann inte ställa in kameran!
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Trist nog måste jag beställa dom "vanliga" cikliderna också - utom då palettcikliden, som finns i "alla" affärer. Det är lite tråkigt, eftersom jag ju vill se dom irl.
                                Just för tillfället tänker jag kurvciklid - fast jag hinner ändra mig förstås.

                                Kom nyss hem efter en skogsprommis med hundarna och fick se detta i borelliikaret.
                                Helt klart är dom i lektagen igen, men detta beteende har jag aldrig sett förrut. Dom biter biter sig fast i varandras munnar - sen simmar dom runt i karet så i säkert fem minuter - den andra honan är på dom här två och vill liksom "bryta" (ser det ut som i alla fall) deras konstiga uppvaktning av varann. Har du sett detta beteende på någon av dina apor Mats?
                                Dåliga bilder är det, men hann inte ställa in kameran!
                                Njaee, jag kan inte påstå att jag sett hona och hane fajtas på det viset... Först, när jag såg bilderna, så tänkte jag; fan, det där ser ut som två hanar som bråkar.... Nu ser vi ju skillnad på dom - färgmässigt och även formen på ryggfenan - men jag måste säga att honan verkar vara väldigt stor eller så är hanen pytteliten. Är dom så här storleksmässigt jämnstora kan kanske fajter som vi ser på bilderna ske.
                                Det hade varit intressant att få se dom agera en längre stund, då hade man nog kunnat säga vad de egentligen håller på med - förutom det faktum att de inte riktigt är överens.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...