Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Nää, kanske inte riktigt...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av toggaj
      Mycket snyggt akvarium och stiliga Scalarer.
      kan bara instämma med föregående talare
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        kan bara instämma med föregående talare
        Oj, detta var inte väntat. Så kul, tack!
        Jag menar bara Kjell, att man har ju liksom lite respekt för dig - med din långa erfarenhet å allt, så nu blev jag allt ändå malligare.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Nu har det målats och donats i det som skall bli sovrum på övre plan - oj vilken tid all tar.
          Det ska grundas hit å dit - som ska torkas - sen ska "rätta" färgen målas, som också ska torkas mellan alla varv. Puh, det tär på ens tålamod kan jag säga - fast det är nyttigt.

          Planerar, att tvätta grus i slutet av veckan, vilket jag avskyr - eftersom jag är hur petig som helst!

          Tilltänkta fiskar då. Jag har kollat på dom två fisklistor jag har tillgång till, tyvärr inte så många att välja på...som vanligt!
          Jag har utgått efter det ganska så höga Ph:t vi har i vårat vatten.

          Jag gillar ju apistogramma, men tyvärr verkar det vara som om endast AP. borelli trivs och leker hej vilt i vårat vatten - dom andra jag har finns, men sen händer inte mycket mer.


          Dom här har jag att välja på...bara!

          Nannacara anomala (bågfensciklid)
          Cryptoheros sajica (sajicaciklid)
          Laetacara curviceps (kurvciklid)
          Pelvicachromis sarimontis VF
          Pelvicachromis sp.aff (??) subocellatus

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Du skulle varit med i Danmark, där fanns lite mer att välja mellan...men är ändå miltals från Tysklands utbud!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Du skulle varit med i Danmark, där fanns lite mer att välja mellan...men är ändå miltals från Tysklands utbud!
              Vak köpte du i Danmark?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                VAD, ska det vara!
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det blev inte så mycket, ett gäng cryptocoryne och en förpackning snäckskal bara. Men där var en ciklid på mässan jag var sugen på, men de var redan sålda, tyvärr. Ska kolla upp vad den hette...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Nu har det målats och donats i det som skall bli sovrum på övre plan - oj vilken tid all tar.
                    Det ska grundas hit å dit - som ska torkas - sen ska "rätta" färgen målas, som också ska torkas mellan alla varv. Puh, det tär på ens tålamod kan jag säga - fast det är nyttigt.

                    Planerar, att tvätta grus i slutet av veckan, vilket jag avskyr - eftersom jag är hur petig som helst!

                    Tilltänkta fiskar då. Jag har kollat på dom två fisklistor jag har tillgång till, tyvärr inte så många att välja på...som vanligt!
                    Jag har utgått efter det ganska så höga Ph:t vi har i vårat vatten.

                    Jag gillar ju apistogramma, men tyvärr verkar det vara som om endast AP. borelli trivs och leker hej vilt i vårat vatten - dom andra jag har finns, men sen händer inte mycket mer.


                    Dom här har jag att välja på...bara!

                    Nannacara anomala (bågfensciklid)
                    Cryptoheros sajica (sajicaciklid)
                    Laetacara curviceps (kurvciklid)
                    Pelvicachromis sarimontis VF
                    Pelvicachromis sp.aff (??) subocellatus

                    //Inger
                    Ingen som vill ge en kommentar om dessa ciklider i form av buu/blää?
                    Jag har ingen som helst erfarenhet av dessa - fast å andra sidan är dom kanske inte så intressanta, så får gå på egen magkänsla då kanske.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ta subbarna!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Ta subbarna!
                        Varför .
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ...varför inte Pelvicachromis sarimontis VF - vet, att jag "frågar besvärligt" - men vill bara veta

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Subbarna vet jag hur de ser ut, och de är väldans snygga, de andra kan jag inte svara på. Fördelen med de är att de inte är så vanliga, något som jag gillar!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Jag gillar alla du räknar upp Men som ansjo säger, hade jag nog tagit P. subocellatus. Hur hans motiv ser ut vet jag inte, men jag hade nog tagit dem för att de är ovanligare än de övriga. Sajica är väl i och för sig den av dem som gillar lite högre pH. Av sydamerikanerna (kurvciklid och bågfensciklid) hade jag nog valt kurvcikliden, har alltid gillat den.

                              Nu sitter jag och håller tummarna att mina nyss frisimmande agassiziiyngel ska klara sig, som mina några månader gamla viejita II-yngel verkar göra
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Kryckan
                                • November 2011
                                • 283

                                Hade nog också valt subbarna. Fast båda arterna är ju kanonfina!
                                Subbarna ser ovanligare ut. Sarimontis ser ut som en finare variant av paletter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...