Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Ja du Mats, vi är nog ganska lika allihop skulle jag tro.

    Nu håller jag på med VB i "trollkaret", som alltid på fredagarna. Varje fredag dom senaste månaderna, har jag lite försiktigt försökt att få tag på dom två ancistrusarna, som glatt käkade kiselalger när dom var små, men nu är dom snart decimetern och käkar mest det som kommer uppifrån!
    "Min" affär har lovat, att ta dom, men dom går icke att fånga - gissa om dom sätter mitt tålamod på sin spets.
    Hur lång livslängd har denna mal?

    //Inger

    Haha, ja jag vet inte riktigt hur länge de lever, men du får nog boka plats på hospitalet om du skall vänta ut dom tills de dör. Nä, det är lika bra att göra det som måste göras (om du inte har en jävla tur och kan fånga ur dom när de exempelvis sitter på frontrutan) och lyfta ur inredningen och helt sonika plocka väck dom!
    Jag kommer ihåg när jag skulle fånga fem helt värdelösa, feta "siameser" ur en balja - det var lögn i helvete att få ur dom och jag fick riva karet... ja, tålamodet sätts verkligen på sin spets mellan varven!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      10-15 år minst...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Inger, jag ser att du funderar lite på paletter - får jag lov att fresta med lite P. subocellatus så här på fredagseftermiddagen?

        Bifogade filer

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av ansjo
          10-15 år minst...
          Jag hinner dö först - du pessimist!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Inger, jag ser att du funderar lite på paletter - får jag lov att fresta med lite P. subocellatus så här på fredagseftermiddagen?

            http://www.youtube.com/watch?v=-PONFo1dNqw
            Wow...så vackra - verkligen frestande. Filmen = gillar...väldigt mycket.

            Hur skulle det funka med Thomasciklid tror du? Har läst på, och dom går ju lite "högre" upp, och är inte grottlekare.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Jag hinner dö först - du pessimist!

              //Inger
              Det är säkert, malar blir gamla som gatan!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                I vilket kar och med vilka hade du funderingar på att ha paletter eller thomas?
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Du har då bilder på dom alla - tack för dom också.

                  För länge sen Mats, surrade du å jag om, att det är viktigt att man har ett eget "boende", där man har plats för sin hobby o.s.v. Nu har jag fått ett eget rum - efter en hel del "lock å pock".


                  Vi har flyttat upp sovrummet, alltså på övre plan - och jag har fått före detta sovrum på nb. till mitt eget rum.

                  Dit skall 150-liters hörnkaret flyttas + det nya 240-liters, som jag har köpt på blocket. Där ingick en BTN-bakgrund (amazonas), å jag betalade mindre för karet än vad bakgrunden kostar.


                  Så detta kar står nu helt oinrett, eftersom det blev lite extra jobb med dom bägge rummen.

                  Därför går jag nu i inredningstankar, både gällande fiskar och inredning. Så, som jag frågade, tror du att thomasciklid skulle funka tillsammans med en lite ovanligare palett
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Anders, här kommer några bilder på dina adepter - är dom ok. tycker du?
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jodå, de börjar likna något nu!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Här kommer lite blandade bilder på hur skalarerna blir när de blir stora, samt ett par bilder på paletter och en på en vuxen Kongotetra som får snålvattnet att rinna till...
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6948.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,8 KB
ID: 2142888Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7234.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,9 KB
ID: 2142890Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7235.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,7 KB
ID: 2142891Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8370.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,8 KB
ID: 2142892Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8534.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,2 KB
ID: 2142893Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7152.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,3 KB
ID: 2142889
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Här kommer lite blandade bilder på hur skalarerna blir när de blir stora, samt ett par bilder på paletter och en på en vuxen Kongotetra som får snålvattnet att rinna till...
                          [ATTACH=CONFIG]56083[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56085[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56086[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56087[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56088[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56084[/ATTACH]
                          Inte ofta man får njuta av dina bilder Anders. Jag vet ju, att det finns en hel del bilder i ditt fotoarkiv!

                          Vilka paletter är det på bilderna?
                          Kongotetran - ja som du säger, snålvattnet rinner till, fast det är ju inte så svårt, att få bot på det. Sjutton också, ska du "bara" ha snäckletare? Du gillar ju växter också?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Du har då bilder på dom alla - tack för dom också.

                            För länge sen Mats, surrade du å jag om, att det är viktigt att man har ett eget "boende", där man har plats för sin hobby o.s.v. Nu har jag fått ett eget rum - efter en hel del "lock å pock".


                            Vi har flyttat upp sovrummet, alltså på övre plan - och jag har fått före detta sovrum på nb. till mitt eget rum.

                            Dit skall 150-liters hörnkaret flyttas + det nya 240-liters, som jag har köpt på blocket. Där ingick en BTN-bakgrund (amazonas), å jag betalade mindre för karet än vad bakgrunden kostar.


                            Så detta kar står nu helt oinrett, eftersom det blev lite extra jobb med dom bägge rummen.

                            Därför går jag nu i inredningstankar, både gällande fiskar och inredning. Så, som jag frågade, tror du att thomasciklid skulle funka tillsammans med en lite ovanligare palett
                            Nej! Jag tror inte alls att paletter och thomasi fungerar tillsammans i ett 240-literskar! Sedan får "experter-hur-de-än-vänder-och-vrider-sig" säga vad de vill! Det kommer, av naturliga skäl, att visa sig att de har fel! Varför? (och det är viktigt att vi svarar på, varför?) Jo, det är ett alldeles för litet "medium", läs; miljö, eller möjlighet att på ett naturligt sätt hålla två såpass "stridslystna" arter på ett vettigt sätt i 240-liter.

                            Nu kommer det braka in inlägg som säger; "jooohoo, jag har haft paletter och thomasi i 100-liter - och det är precis som i mina tanganyika-kar - där har jag jullar och "apelsinciklider" i 15-liter - och det funkar utmärkt"... såvisst, det funkar utmärkt..." - Sicket jävla skitprat!

                            Inger... i 240-liter skulle jag (och det är jag nu alltså - alla andra kan göra exakt det ni håller på med) skapa en liten oas av förhållanden som passar de ciklider jag (du) vill hålla, studera och njuta av. Är det paletter du vill ha i karet - så låt oss kolla, kika, titta, undersöka, granska (o.s.v.) vilka arter som kan vara av intresse - och sedan diskutera inredning och förutsättningar för dessa paletter. Här skulle en massa andra fiskar av intresse kunna fungera tillsammans, bland andra Kongotetror - som det talats om så enormt varmt i detta forum den senaste tiden.

                            Mitt upp i allt detta - vad i hela... "Friden"... (jag höll på att skriva något alldeles mer svavelosande) skall du med Thomasi-ciklider?
                            Dessa är - trots vad zoopets inteligensia säger - ena jävla bråkstakar och så inihelvete intensiva och sådana envetna jävlar - att du kommer, och bör, skapa andra interiörer för dessa i enskilda kar, och njuta av dessa ciklider för sig!
                            Hear me out nu, Inger! Det spelar ingen roll om "akvarie-folk-som-kan-här-på-zoopet" säger att du skall/kan blanda friskt utan att tänka dig för - det kommer inte att fungera! Välj en art - kolla vilken/vilka du gillar - och utgå ifrån det. Jag säger såhär; oavsett om du väljer paletter eller thomasi, så skall jag hjälpa dig att navigera inom de råmärken som handlar om inredning och miljö för dessa ciklider. Ok?

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Här kommer lite blandade bilder på hur skalarerna blir när de blir stora, samt ett par bilder på paletter och en på en vuxen Kongotetra som får snålvattnet att rinna till...
                              [ATTACH=CONFIG]56083[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56085[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56086[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56087[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56088[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56084[/ATTACH]
                              Och varför visar du inte bilder oftare vet ju att du har så mycket bilder
                              Du får gärna göra det mer och oftare så blir iallafall jag glad.

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Nej! Jag tror inte alls att paletter och thomasi fungerar tillsammans i ett 240-literskar! Sedan får "experter-hur-de-än-vänder-och-vrider-sig" säga vad de vill! Det kommer, av naturliga skäl, att visa sig att de har fel! Varför? (och det är viktigt att vi svarar på, varför?) Jo, det är ett alldeles för litet "medium", läs; miljö, eller möjlighet att på ett naturligt sätt hålla två såpass "stridslystna" arter på ett vettigt sätt i 240-liter.

                              Nu kommer det braka in inlägg som säger; "jooohoo, jag har haft paletter och thomasi i 100-liter - och det är precis som i mina tanganyika-kar - där har jag jullar och "apelsinciklider" i 15-liter - och det funkar utmärkt"... såvisst, det funkar utmärkt..." - Sicket jävla skitprat!

                              Inger... i 240-liter skulle jag (och det är jag nu alltså - alla andra kan göra exakt det ni håller på med) skapa en liten oas av förhållanden som passar de ciklider jag (du) vill hålla, studera och njuta av. Är det paletter du vill ha i karet - så låt oss kolla, kika, titta, undersöka, granska (o.s.v.) vilka arter som kan vara av intresse - och sedan diskutera inredning och förutsättningar för dessa paletter. Här skulle en massa andra fiskar av intresse kunna fungera tillsammans, bland andra Kongotetror - som det talats om så enormt varmt i detta forum den senaste tiden.

                              Mitt upp i allt detta - vad i hela... "Friden"... (jag höll på att skriva något alldeles mer svavelosande) skall du med Thomasi-ciklider?
                              Dessa är - trots vad zoopets inteligensia säger - ena jävla bråkstakar och så inihelvete intensiva och sådana envetna jävlar - att du kommer, och bör, skapa andra interiörer för dessa i enskilda kar, och njuta av dessa ciklider för sig!
                              Hear me out nu, Inger! Det spelar ingen roll om "akvarie-folk-som-kan-här-på-zoopet" säger att du skall/kan blanda friskt utan att tänka dig för - det kommer inte att fungera! Välj en art - kolla vilken/vilka du gillar - och utgå ifrån det. Jag säger såhär; oavsett om du väljer paletter eller thomasi, så skall jag hjälpa dig att navigera inom de råmärken som handlar om inredning och miljö för dessa ciklider. Ok?
                              Ytterligare ett lysande och lärorikt inlägg av herr Bryzell
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Nej! Jag tror inte alls att paletter och thomasi fungerar tillsammans i ett 240-literskar! Sedan får "experter-hur-de-än-vänder-och-vrider-sig" säga vad de vill! Det kommer, av naturliga skäl, att visa sig att de har fel! Varför? (och det är viktigt att vi svarar på, varför?) Jo, det är ett alldeles för litet "medium", läs; miljö, eller möjlighet att på ett naturligt sätt hålla två såpass "stridslystna" arter på ett vettigt sätt i 240-liter.

                                Nu kommer det braka in inlägg som säger; "jooohoo, jag har haft paletter och thomasi i 100-liter - och det är precis som i mina tanganyika-kar - där har jag jullar och "apelsinciklider" i 15-liter - och det funkar utmärkt"... såvisst, det funkar utmärkt..." - Sicket jävla skitprat!

                                Inger... i 240-liter skulle jag (och det är jag nu alltså - alla andra kan göra exakt det ni håller på med) skapa en liten oas av förhållanden som passar de ciklider jag (du) vill hålla, studera och njuta av. Är det paletter du vill ha i karet - så låt oss kolla, kika, titta, undersöka, granska (o.s.v.) vilka arter som kan vara av intresse - och sedan diskutera inredning och förutsättningar för dessa paletter. Här skulle en massa andra fiskar av intresse kunna fungera tillsammans, bland andra Kongotetror - som det talats om så enormt varmt i detta forum den senaste tiden.

                                Mitt upp i allt detta - vad i hela... "Friden"... (jag höll på att skriva något alldeles mer svavelosande) skall du med Thomasi-ciklider?
                                Dessa är - trots vad zoopets inteligensia säger - ena jävla bråkstakar och så inihelvete intensiva och sådana envetna jävlar - att du kommer, och bör, skapa andra interiörer för dessa i enskilda kar, och njuta av dessa ciklider för sig!
                                Hear me out nu, Inger! Det spelar ingen roll om "akvarie-folk-som-kan-här-på-zoopet" säger att du skall/kan blanda friskt utan att tänka dig för - det kommer inte att fungera! Välj en art - kolla vilken/vilka du gillar - och utgå ifrån det. Jag säger såhär; oavsett om du väljer paletter eller thomasi, så skall jag hjälpa dig att navigera inom de råmärken som handlar om inredning och miljö för dessa ciklider. Ok?
                                Oj, det var ord och inga visor det!

                                Haha, som svar på din "svavelosande vadihelafridenfråga", så vet du ju vid det här laget Mats, att här där jag bor, så är utbudet av olika fiskarter väldigt dåligt. Så jag får alltså utgå, efter vad som finns på dom två grossisternas listor och beställa därefter.

                                Jag hittade Thomascikliden på en av listorna, googlade, kollade bilder och läste om den. Jag tycker den är vacker (blåskimrande), fast hur den ser ut IRL vet jag ju inte förstås, den har rätt storlek - den beskrivs som vänlig och ska funka bra tillsammans med andra fiskar - vilka arter har jag inte hittat.
                                Jag har ingen erfarenhet av "afrikaner" annat än av den vanliga paletten, men om jag nu "tänker" palett - ifall jag hittar någon lite "ovanligare", så är jag jätteglad om du kan hjälpa mig att välja vilken/vilka, som kan passa tillsammans med dom.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...