Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Skulle fota nu, men en lampa lyste knallrött - glömt, att ladda batteriet! Kanske lika bra, för gänget är lite blyga ännu - så bilder i morgon i stället.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      Tror du att L. Dorsigera skulle funka med A. Borelli i 240 liter? Eftersom du har båda arterna tänkte jag fråga dig om de går bra....

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Falconer
        Tror du att L. Dorsigera skulle funka med A. Borelli i 240 liter? Eftersom du har båda arterna tänkte jag fråga dig om de går bra....
        Mmm, tveksamt - fast jag vet inte?

        Du vet säkert, att borelliin är den vekaste av apisarna. Jag har alltid haft mina borellii ensam, fast ensam å ensam - tillsammans med några få pennfiskar då, så funkar dom bra.

        Att jag säger "tveksam", beror på att mina dorsigera går tillsammans med scalarer och Ap. baenschihannar. Man tror, att dessa söta dorsigeror är hur veliga som helst, men så är det absolut inte (en väldigt vacker, skitkul, tuff och underskattad fisk i mitt tycke) - dom "styr" både över scalarerna och baenscihannarna.

        Fast du har ett ganska så stort kar, och kan göra en massa avledare - jag skulle testa i alla fall.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Det blev tetrorna, som C90 föreslog tidigare i tråden - dolksticktetra (Hyphessobrycon erythrogstigma).
          En väldigt kul och vacker tetra, som puttar och gör sig till för varann hela tiden - tror jag måste beställa några fler.

          Jag har tagit 72 kort (dom var knappt stilla en sekund) - dessa blev kvar efter radering, så dom får duga!

          När jag vill fota baenschin brukar jag få sitta framför karet en halv dag - nu plötsligt simmande han hela tiden framför kameran.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Härligt att se lite sköna fiskbilder! Det ser toppenfint ut!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Härligt att se lite bilder på nyförvärnen
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Roligt med fina bilder på vackra tetror. Det finns mycket bilder på olika ciklider i forumet. Trevligt tetra, Dolkstickstetran. En fråga Inger, vad gör du för att få så bra bilder på fiskar och miljön? Det ser inte ut som en blixtbild, det ser inte ut att bara vara akvariebelysning, det ser för skarpt ut för att bara vara med stativ. Hur gör du?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Mats: Fina fiskbilder, har du ju massor av i din dator! Jag vet eftersom jag kollar hela tiden - å jag lär mig fotandet eftersom. Kul, att du tycker att bilderna är fina.


                  Pia: Ja, dom här tetrorna är faktiskt roliga, för att vara...just tetror. Gillar dom skarpt!


                  Bluewing: Nej, jag använder aldrig blixt när jag fotar fiskar.
                  Akvariebelysningen är lika med noll, jag har bara två T5-rör igång av fyra.
                  Dessa bilder har jag fotat med macroobjektivet, utan stativ - därför blev det en hel del fotande innan jag fick till sådär-bilder.


                  OT. Kollar ju på elitserien i hockey också. Efter andra perioden leder Timrå IK över AIK med 1-0. Heja Timrå!!

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag kan inte låta bli, att lägga upp ännu en bild, på denna vackra tetra - så här fin i färgen blev dom efter VB för en stund sedan.
                    Det här blir nog en favvotetra.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Jag kan inte låta bli, att lägga upp ännu en bild, på denna vackra tetra - så här fin i färgen blev dom efter VB för en stund sedan.
                      Det här blir nog en favvotetra.
                      Dolkstickstetran är verkligen mycket fin. Vänta bara tills dom kommer upp i storlek!
                      De gillar att stå i grupperingar, gärna mellan lite högre växter och rötter, i dunkelt ljus.
                      Det här är en tetra som står på "listan" när jag dratt igång min burk. Kul att se att du har skaffat denna juvel!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Jag känner mig lite hedrad

                        Tänk på att ha minst två honor på varje hane om du ska skaffa flera.

                        De är lite som ciklider, hannarna skapar revir dit de lockar honor, finns det för många hanar så får du inte se detta eftersom det blir fiskaffärs akvarium där hanarna bara vaktar på varandra och inte kan bilda sina revir.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Dolkstickstetran är verkligen mycket fin. Vänta bara tills dom kommer upp i storlek!
                          De gillar att stå i grupperingar, gärna mellan lite högre växter och rötter, i dunkelt ljus.
                          Det här är en tetra som står på "listan" när jag dratt igång min burk. Kul att se att du har skaffat denna juvel!
                          Ja, sen var det sådan enorm skillnad på färgen - från igår tills idag. Igår var dom nya - å idag, lite mer hemmastadda.
                          Färgerna är mycket starkare IRL, men eftersom jag varken har extern blixt, eller annan "hjälpbelysning", så blir färgerna så här från min kamera.

                          Dom stimmar inte speciellt, men som du säger delar dom upp sig i grupper - fast jag gillar det. Som du nämner, gillar dom lite "dunkelt", men jag har hornsärv från Varberg som flytväxter - å dom måste vara preparerade med anabola, eller nåt sånt skumt - eftersom dom växer som dom gör...enormt.

                          Dessa tetror, är så pass stora - så jag gillar faktiskt det här med...icke stimmande!

                          Jag måste säga tack C90, för att du tippsade om dessa skönheter.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            [QUOTE=c90368;1609822]Jag känner mig lite hedrad

                            Tänk på att ha minst två honor på varje hane om du ska skaffa flera.

                            De är lite som ciklider, hannarna skapar revir dit de lockar honor, finns det för många hanar så får du inte se detta eftersom det blir fiskaffärs akvarium där hanarna bara vaktar på varandra och inte kan bilda sina revir.[/QUO


                            Halloj C90, du hann skriva, medans jag lagade middag.

                            Oj, jag har inte kollat upp det här med honor å hannar - har liksom bara beställt...tolv stycken! Dumt av mig!
                            Fast jag ser ju ändå...typ.

                            //Inger
                            Senast redigerad av Inger H; 14 September 2012, 16:57.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Ja, sen var det sådan enorm skillnad på färgen - från igår tills idag. Igår var dom nya - å idag, lite mer hemmastadda.
                              Färgerna är mycket starkare IRL, men eftersom jag varken har extern blixt, eller annan "hjälpbelysning", så blir färgerna så här från min kamera.
                              Dom stimmar inte speciellt, men som du säger delar dom upp sig i grupper - fast jag gillar det. Som du nämner, gillar dom lite "dunkelt", men jag har hornsärv från Varberg som flytväxter - å dom måste vara preparerade med anabola, eller nåt sånt skumt - eftersom dom växer som dom gör...enormt.
                              Dessa tetror, är så pass stora - så jag gillar faktiskt det här med...icke stimmande!
                              Jag måste säga tack C90, för att du tippsade om dessa skönheter.

                              //Inger

                              Ja, det där med "stimmande" tetror kan vi ta med en nypa salt, tycker jag... men det har avhandlats, utan några direkta aha-upplevelser, annorstädes. Det är som C90-Maths beskriver det, lite som ciklider nästan - hanar som mutar in revir och lockar till sig honor. Har man fint utrymme i karet kan det bli flera grupper som står och "klipper" på varsina ställen - mycket fint att kolla på!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                .
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...