Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Inger har inte uttalat sig än, så jag lägger dem i din stugtråd
    Jag har missat ditt inlägg Animaniac - självklart kan du lägga det i min tråd.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Jag har missat ditt inlägg Animaniac - självklart kan du lägga det i min tråd.

      //Inger
      Hehe ok, la dem nyss i Mats tråd, men kanske kan lägga dem här också då? Och igen, ursäkta penselalgerna, det var som sagt snyggt för ett tag se´n, kanske måste skydda kortsidan som är åt fönstrena...
      Bifogade filer
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Oj, vad många småttingar.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Oj, vad många småttingar.

          //Inger
          De är faktiskt ett helt gäng (som en pirat i filmen "Asterix och britterna" sa när han såg den romerska flottan närma sig)
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Ett väldigt trevligt kar, inrett "utan påverkan" av händer= gillar.

            Alger är ju inte kul - i alla fall, tycker dom flesta av oss att det är pest å pina.
            Jag har genom åren haft alla alger som finns (känns det som i alla fall) - konstigt , att jag inte gett upp mina kar för länge sen - eftersom jag är en person, som saknar det här med tålamod.

            Jag har absolut inget kunnande eller intresse av vattekemi - akvarieväxter har jag väl sisådär lite koll på numera.

            Jag har, verkar det som nu ett perfekt "recept" till mina kar - obs! det gäller MINA tre kar.

            För det första, lås in alla vattentester (råd från en klok man, å jag hade ganska så många tester) - eftersom dom ger smått ångest, när dom inte stämmer efter "mallen".
            Dom värden jag kollar idag, är nitrat och PO4.

            Jag skaffade (under den här tiden, hade jag massor av olika alger från A-Ö), vattenspikblad, vattenormbuske (i massor), horrnsärv (som växer med blixtens hastighet) och snäckor (som jag inte gillat förrut).
            Jag fick, och köpte dessa växter via Zoopet, eftersom dom inte fanns att köpa här.

            Sakta avvecklades vattenormbusken, den växte så fort att ytcirkulationen försämrades. Jag har även släckt ner två av fyra T5-rör (har ingen co2 nu)i 540- liters...å jag är så nöjd.

            //Inger
            Det är verkligen intressant att du berättar om resan hit. Vad du kommit fram till. Många av er som haft kar ett tag nu och hittat er stil berättar inte alltid hur ni tog er hit. Vad har du och andra lärt er. Det kommer mer fram lite som en sidokommentar ibland men även gamla misslyckanden är en guldgruva för mig som är ny på en del delar. Så jag blir genuint glad av det som berättas av din historia :-D
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det är verkligen intressant att du berättar om resan hit. Vad du kommit fram till. Många av er som haft kar ett tag nu och hittat er stil berättar inte alltid hur ni tog er hit. Vad har du och andra lärt er. Det kommer mer fram lite som en sidokommentar ibland men även gamla misslyckanden är en guldgruva för mig som är ny på en del delar. Så jag blir genuint glad av det som berättas av din historia :-D
              .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                I lördags köpte jag ett knippe jättefin knubbig trollhassel, eller vad det nu är för sorts hassel på en nyöppnad presenbutik. Den ser nästan ut som ganska så kraftiga reed- morerötter utseendemässigt.
                Jag placerade några pinnar i 540-liters - blev kanska så bra, men dom har ju den här "träfärgen", som inte stämmer överens med färgen på dom andra rötterna. Kommer den här hasseln att mörkna, eller behåller den sin träfärg "livet ut".

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Mina trollhasselgrenar kan jag nästan inte se skillnad på och de har varit i karet ca 6månader
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Mina trollhasselgrenar kan jag nästan inte se skillnad på och de har varit i karet ca 6månader
                    Va bra, då får dom vara kvar.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Hoppas det är ormhassel ni sätter i karen...

                      (de håller länge och ser fina ut mycket lång tid!)

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Hoppas det är ormhassel ni sätter i karen...

                        (de håller länge och ser fina ut mycket lång tid!)
                        Jag har googlat på troll/ormhassel, eftersom jag inte vet skillnaden. Där står, att trollhassel är ingen hassel - utan en buske. På bilden har den raka grenar - å en bild på en japansk ormhassel, som nästan har "lockiga".
                        Vad tror du jag har köpt Mats.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Här är några bilder på min Ormhassel, Corylus avellana 'Contorta'.

                          Och en länk om Trollhassel;


                          Grenarna på dina bilder ser ganska så "skruvade" ut, så det borde vara Ormhassel.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Inger, din gren ser ut som min och dessa funkar utmärkt i karet så det är säkert som Mats säger att det är ormhassel fast vi kallar det för troll... har du dessa i trollkaret?

                            Mats, din gren ser inte ut som min för du har löv på dina
                            Senast redigerad av PiaJo; 11 September 2012, 19:32.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Såg du det i Mats gren eller på hans gren?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                i busken nääähh, vad jag än skriver så blir det fel så jag skiter i att svara på Anders inlägg hihihi
                                Senast redigerad av PiaJo; 11 September 2012, 20:22.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...