Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Hrm... Dessa ap. Nissenji ?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Jaxen
      • July 2012
      • 45

      Ser ut som Ap. nijsseni. Svarta fläcken på stjärtroten gör mig osäker dock.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Hrm... Dessa ap. Nissenji ?
        Japp - Ap. Nijsseni.
        Verkar vara väldigt trevliga apisar (har aldrig haft dom förrut), i alla fall från igår tills idag. Honorna håller på att skaffa sina revir, så där är det lite kiv som vanligt när det gäller apistogrammahonor - men, dom hittar snart sina revir! Hannen har liksom inte funnit sig till rätta riktigt än - trots det är han där och fjäskar för ena honan.

        Vad jag läst om den här arten, så brukar inte hannen para två honor ungefär samtidigt - utan han nöjer sig tills allt är klart med en hona i taget. Sen deltar även hannen i vaktande av yngel tydligen - vilket heller inte är vanligt bland apisar - jämnlikhet är bra det.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          En av mina favoriter!

          I vanliga fall brukar den dominanta honan jaga andra honor till den andra sidan, men du har ett så stort kar så det kan kanske lyckas med två revir och att hanen leker av en hona i taget. Vi hoppas på det
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Kanske dom här blir en av mina favoriter också.

            Deras mentalitet verkar vara väldigt skiftande, jag har kollat på massor av akvariesidor - där en del har haft Ap. nijsseni som har varit väldigt aggresiva, medans andra har varit "snällare". Jag hoppas på den senare varianten.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jaha, då har jag för första gången glömt bort att jag håller på att fylla upp vatten i ett av karen - å det i 540-liters.
              Jag vet ju, att det tar sin lilla tid - jag fyller upp ett glas vitt, och går ut och sätter mig på altanen - då ringer en kompis, som jag inte har pratat med på länge.
              Jag säger bara, tur att inte Håkan är hemma just för tillfället - han som är livrädd får vattenläckor o.s.v. när det gäller akvarier.

              Jag hör hur det skvalar "hej vilt" och avbryter samtalet med, att jag ringer sen!
              Oj, vad vatten på golvet - måste nog luta fel på nåt sätt, det rinner åt alla håll. När Håkan kommer hem - ifall han nu tycker att golvet verkar en aning blött - skyller jag på hundarna, att dom har skitan ner.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Välkommen in i klubben...!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Välkommen in i klubben...!
                  Kan man registrera sig i den klubben på nåt sätt.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Bara om du har vatten i knäna och vågor i håret...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Bara om du har vatten i knäna och vågor i håret...
                      Tyvärr inget vatten i knäna - bara vågor i håret.

                      Skönt, nu ser det ut som vanligt på golvet igen - å jag kommer inte att avslöja mig.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Jag tillhör inte klubben!

                        Det beror på att jag ALDRIG lämnar ett kar där jag fyller på vatten.

                        Om det beror på att jag är så bra på att förutse problem eller på att jag vet att jag kan glömma allt om jag börjar på något nytt, kan man fundera på
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          [QUOTE=c90368;1605046]Jag tillhör inte klubben!

                          Det beror på att jag ALDRIG lämnar ett kar där jag fyller på vatten.

                          Om det beror på att jag är så bra på att förutse problem eller på att jag vet att jag kan glömma allt om jag börjar på något nytt, kan man fundera på[/QUOTE

                          Jag är en "djävul" på att glömma saker om dom är oviktiga, men i det här fallet var det inte oviktigt - men tyvärr glömde jag ändå.
                          Att förutse problem är jag däremot en "mästare" på - fast dock inte i det här fallet - eftersom jag förmodligen inte tyckte att det var så "viktigt".

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            ...fast å andra sidan är det mänskligt att fela.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Idag, har jag läst igenom min förrra projekttråd "Mina nya gulkorn" - min allra första projekttråd, minns att det var lite pirrigt.

                              Med nya vackra diskusar, sjukdomar, medicinering och konvalecenskar, med allt vad det innebar. Mycket peppning fick jag dock.
                              Fast oj vad jag saknar mina diskusar...dom vackraste fiskar som finns enligt mig.

                              Sen i denna tråd, med en beställd bakgrund, som posten slarvat bort - men som till slut, efter ganska så lång tid kom till rätta.
                              En CO2-anläggning införskaffades, som jag/vi inte hade en aning om hur vi skulle få att fungera - men med ansjos hjälp fick att fungera. Tack Anders för ditt tålamod!
                              En algexplosion blev det efter ett tag - en återigen deppig period i detta 540-liters "trollkar", som det från början gick "snett" i.

                              Nu är CO2-anläggningen avskaffad, och ska läggas ut på blocket.
                              Nu äntligen börjar mina kar komma i balans t.o.m. i "peppar peppar" 540-liters "trollkaret" - fast endast med PMDD och halva rekommenderad mängd av EC.

                              Det jag vill visa med dessa bilder är, att det faktiskt går att få till lite grönt utan CO2 - fast med lite enklare växter såklart - jag har inte en endaste alg "peppar peppar" - förutom då lite kiselalger kvar i "trollkaret" (var annars).

                              Först "trollkaret" 540-liter, sen 220L å sist 150-liters hörnkaret med borelliisarna.
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Hörnkaret.
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...