Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SCB
    • November 2011
    • 134

    Trist med försvinnandet.
    Borelii verkar vara en sån stilig fisk, jag har aldrig sett någon i verkligheten men bland andra har du och Mats visat så fantastiska bilder på den arten så jag har blivit väldigt sugen att skaffa ett gäng sådana när tiden är mogen.
    //Olof
    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Säg att han var 1år när du köpte honom, då är han tre nu. Det är nog ganska vanligt att apistosar blir ungefär så gammla, de lever ju inte jättelänge. Mycket tråkigt, men jag tror att han har haft ett bra liv!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Jag har inte sett Mr. Borelli på tre dagar - antar att han är död.
        Min favoritfisk - så himla vacker. Den här arten, skall ju vara vekare än dom andra arterna av apistogramma - därför har han fått gå själv tillsammans med sina två honor. Han har nog haft ett kalasliv!

        Sen några veckor tillbaka, har jag noterat att hans klara gul/blå färger, börjat avta - och börjat övergå i någon grå/blå ton.
        Sen när inte svarta mygg, har kunnat få honom att komma fram vid matdags - ja, då är det inte bra.
        Han var redan vuxen, när jag köpte honom - skulle tro, att det är närmare två år sedan - så han kanske var gammal!

        Jag hittar honom inte - jag har flyttat på alla eklöv, lyft på rötter - sen är det så tättplanterat, men han finns väl där någonstans.
        Jag kommer väl att få riva hela inredningen, för att hitta honom, annars ligger han väl någonstans o ruttnar.

        Ups-elli-up-up - och ups! Har du röjt och donat runt i karet nu..?
        Har killen dött är han ett lugnt och fint akvariums lättaste måltid... Bara att låta allt vara, kolla läget och efter en tid introducera en ny stark hane till honorna.
        Inte riva hela inredningen för att hitta honom - och ja, han ruttnar, men det tar alla fina organismer hand om (om man låter karet vila i frid) och det kommer inte att märkas i karet på något vis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av SCB
          Trist med försvinnandet.
          Borelii verkar vara en sån stilig fisk, jag har aldrig sett någon i verkligheten men bland andra har du och Mats visat så fantastiska bilder på den arten så jag har blivit väldigt sugen att skaffa ett gäng sådana när tiden är mogen.
          Rekommenderas varmt.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av freddi36
            Säg att han var 1år när du köpte honom, då är han tre nu. Det är nog ganska vanligt att apistosar blir ungefär så gammla, de lever ju inte jättelänge. Mycket tråkigt, men jag tror att han har haft ett bra liv!
            Du har nog rätt i det du säger freddi - fast man önskar, att deras liv skulle vara lite längre.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ups-elli-up-up - och ups! Har du röjt och donat runt i karet nu..?
              Har killen dött är han ett lugnt och fint akvariums lättaste måltid... Bara att låta allt vara, kolla läget och efter en tid introducera en ny stark hane till honorna.
              Inte riva hela inredningen för att hitta honom - och ja, han ruttnar, men det tar alla fina organismer hand om (om man låter karet vila i frid) och det kommer inte att märkas i karet på något vis!
              *ler*!
              Nej Mats, jag har inte "röjt å donat", lovar på heder å samvete - bara lyft lite försiktigt på löven å några pinnar! Det är så tättplanterat så jag kommer inte åt riktigt!
              Sen har jag aldrig haft någon fisk som bara har "försvunnit". Någta tetror har dött, men dom har jag hitttat på ytan - så dom har jag bara kunnat plockat bort.

              Så du menar, att hans fruar bara käkar upp honom - sådär bara.
              Om jag skaffar en ny hane - kan jag då köpa en opal till honorna - eller gör man inte så?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Jag tror säkert att det går bra att köpa en opal till honorna. Det är väl bara det att yngelna kommer bli något mittt emellan och ha anlag av både opal och yellowface(?)?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  *ler*!
                  Nej Mats, jag har inte "röjt å donat", lovar på heder å samvete - bara lyft lite försiktigt på löven å några pinnar! Det är så tättplanterat så jag kommer inte åt riktigt!
                  Sen har jag aldrig haft någon fisk som bara har "försvunnit". Någta tetror har dött, men dom har jag hitttat på ytan - så dom har jag bara kunnat plockat bort.

                  Så du menar, att hans fruar bara käkar upp honom - sådär bara.
                  Om jag skaffar en ny hane - kan jag då köpa en opal till honorna - eller gör man inte så?

                  //Inger

                  Ok! Nej, hans "fruar" äter inte upp honom - tjejerna äter helt andra grejer (bland löven) och bryr sig föga om ett litet hanlik.
                  Helt klart är det så att de fiskar som dött och som man ser - avlägsnar man - de som dör och som man inte hittar kan man bara låta vara! Det var skönt att höra att du inte lyft upp en massa inredning, karet blir ju liksom inte "lugnt" då.
                  Klart som korvspad kan du köpa en "Opal" till töserna!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ok! Nej, hans "fruar" äter inte upp honom - tjejerna äter helt andra grejer (bland löven) och bryr sig föga om ett litet hanlik.
                    Helt klart är det så att de fiskar som dött och som man ser - avlägsnar man - de som dör och som man inte hittar kan man bara låta vara! Det var skönt att höra att du inte lyft upp en massa inredning, karet blir ju liksom inte "lugnt" då.
                    Klart som korvspad kan du köpa en "Opal" till töserna!
                    Inte bara elände å död. Lite positivt också.

                    Som jag skrivit om tidigare - hade jag beställt bolivianer för ett tag sen, men handlaren skrev fel art.nr. så jag fick "vanliga" fjärilsciklider. Jag hade inte en tanke på, att lämna tillbaka dom - eftersom dom var så himla söta, men ändrade mej.
                    Så efter lite strul, som så ofta, när man måste beställa, så är dom i alla fall här - fem stycken.
                    Här är två av dom.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Den här veckan har jag varit sjuk i nån flunsa, eller vad det nu har varit. Idag har jag tappat rösten - kommer liksom bara fram nåt pipljud, om jag ska försöka prata.
                      Jag har legat och läst igenom en del lite äldre trådar, b.l.a. Mats "Tanganyikatråd" - det tog sin lilla tid. Ja du Mats - en strålande skribent, är vad du är.

                      Nu har jag äntligen hittat mina favorittetror. Jag såg dessa vackra rubintetror i irwin fletch tråd - sen tittade jag på några filmer på YT. Jag beställde bara tio, förstår inte varför - måste beställa fler!

                      En ny Mr. Borelli är beställd, han kommer nästa vecka. Dom två borelliihonorna ryker ihop titt som tätt - så det blir nog bra när den nya hannen kommer.

                      Mitt 540-liters "trollkar" då. Jag har aldrig gillat detta kar - eftersom att det redan från början gick troll i det.
                      Där går scalarer, dorsigeror (dom är så himla söta) och dom tre Ap. Baenschihannarna. Dom måste jag snart sära på - eftersom den största hannen börjar bli för dominat mot dom mindre. Fast då måste jag nog riva det jag har i karet först
                      Jag har snäckor också - äppel och posthorn. Några posthorn följde med växter, som jag fick av Anders - några har jag köpt av gonzo. Ojoj, vilka toppsnäckor - å vilket jobb dom har gjort med algerna. Jag kommer aldrig vara utan snäckor i framtiden.

                      Lite bilder i skiftande kvalitet. Hur gör man, för att skriva text till bilder
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Snyggt som vanligt

                        För att skriva bildtext dubbelklickar du på bilden när du har laddat upp den och satt in den i rutan där man skriver Då kommer det upp ett nytt litet förnster och där kan du skriva rubrik mm.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aha! Du har "långläst" den gamla T-tråden! Jo, den var riktigt kul när det begav sig. Nu är intresset av T-ciklider mer eller mindre lika med noll här på zoopet, men det går i vågor, om man säger så.
                          Jag tycker ditt "trollkar" är riktigt tjusigt, och det var kul med lite nya bilder och uppdateringar!
                          Dorsigeror skall det bli i mitt nya akvarieprojekt (när i jösse namn nu det kommer att bli klart...?). Jag skall göra om hela stugan - lyfta taket inomhus, dra in vatten och sedan gå igenom golvet för att sätta en riktigt säker "grund" för karet som skall byggas senare. Nu håller vi dessutom på att renovera tvättstugan i kåken, sedan ett nytt badrum... Det finns alltid något att göra!

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            • April 2009
                            • 544

                            Kul att du hittat rubintetror Inger. Ge dem lite tid så kommer det lysa om dem. De vill ha gott om växter att gömma sig i så tror de kommer trivas i ditt kar.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Aha! Du har "långläst" den gamla T-tråden! Jo, den var riktigt kul när det begav sig. Nu är intresset av T-ciklider mer eller mindre lika med noll här på zoopet, men det går i vågor, om man säger så.
                              Jag tycker ditt "trollkar" är riktigt tjusigt, och det var kul med lite nya bilder och uppdateringar!
                              Dorsigeror skall det bli i mitt nya akvarieprojekt (när i jösse namn nu det kommer att bli klart...?). Jag skall göra om hela stugan - lyfta taket inomhus, dra in vatten och sedan gå igenom golvet för att sätta en riktigt säker "grund" för karet som skall byggas senare. Nu håller vi dessutom på att renovera tvättstugan i kåken, sedan ett nytt badrum... Det finns alltid något att göra!
                              ...men Mats, du vet inte hur mitt trollkar ser nu - bilden med dorsigeran är trollkaret, fast bakgrunden har jag gjort otydlig där.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                                Kul att du hittat rubintetror Inger. Ge dem lite tid så kommer det lysa om dem. De vill ha gott om växter att gömma sig i så tror de kommer trivas i ditt kar.
                                Dom är så små än - och svåra att fota.
                                Jag som tycker dom är så himla fina nu, tänk då när dom vuxit på sej.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...