Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Det var ju inget kul.. hur stora är dem? för man ser ju ganska lätt om det är hanne eller hona så fort de har växt på sig lite.
    De som du har på bilderna ovan är ju en hanne på alla bilderna.
    Det är samma hanne på dom tre dåliga bilderna - och ja, man ser lätt skillnad på hane/hona.
    Dessa var väldigt skygga i början - i flera veckor faktiskt, och visade sej inte. Sen när någon vågade sej fram - trodde jag att det var samma hanne hela tiden, ingen av "honorna" visade sej.

    Efter ännu en tid, när dom blev tuffare - såg jag tre hannar, den på bilden och två mindre. Dom här två mindre, har lite svagare färgteckningar - men har också fått den röda kanten på stjärtfenorna. Så jag vet i sjutton vad jag ska göra!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Det är samma hanne på dom tre dåliga bilderna - och ja, man ser lätt skillnad på hane/hona.
      Dessa var väldigt skygga i början - i flera veckor faktiskt, och visade sej inte. Sen när någon vågade sej fram - trodde jag att det var samma hanne hela tiden, ingen av "honorna" visade sej.

      Efter ännu en tid, när dom blev tuffare - såg jag tre hannar, den på bilden och två mindre. Dom här två mindre, har lite svagare färgteckningar - men har också fått den röda kanten på stjärtfenorna. Så jag vet i sjutton vad jag ska göra!

      //Inger
      Halloj Inger! Ja, tre hanar är ju lite trist - jag tycker du skall låta dom gå i karet - kolla hur de utvecklas, och under tiden snacka med handlarn och annat folk om att få byta ut två hanar mot två honor när tillfälle ges. Fina bilder på killen! Den lilla dorsigeran är ju för gullig alltså!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Inger! Ja, tre hanar är ju lite trist - jag tycker du skall låta dom gå i karet - kolla hur de utvecklas, och under tiden snacka med handlarn och annat folk om att få byta ut två hanar mot två honor när tillfälle ges. Fina bilder på killen! Den lilla dorsigeran är ju för gullig alltså!
        Jag har aldrig varit med om värre matvrak än dorsigeran - får nog börja mata med slang, så scalarerna får lite käk också.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          Jag har samma problem som dig Inger. Jag fick två hanar, de går i ett ganska litet kar men än så länge funkar det faktiskt. Den stora håller bara koll på sitt revir men det är inte jakt dygnet runt. Men det ska tilläggas att jag har mängder med växter så de ser inte varandra särskilt ofta.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Jag har samma problem som dig Inger. Jag fick två hanar, de går i ett ganska litet kar men än så länge funkar det faktiskt. Den stora håller bara koll på sitt revir men det är inte jakt dygnet runt. Men det ska tilläggas att jag har mängder med växter så de ser inte varandra särskilt ofta.
            Det är likadant här, fast mina går i 540-liters - och dom mindre får snällt foga sej efter den stora.
            Det blir liksom så "fel" med bara hannar - man vill ju se lekbeteende, och allt som händer runt omkring det, sen om det blir yngel eller lek, det kvittar.

            Jag hoppas jag får ordning på detta "trollkar", så jag kan plantera nya växter och i med mycket fler rötter. Fast först måste karet stabilisera sig...förhoppningsvis.
            Sen som Mats säger, försöka byta ut två hannar.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Det är likadant här, fast mina går i 540-liters - och dom mindre får snällt foga sej efter den stora.
              Det blir liksom så "fel" med bara hannar - man vill ju se lekbeteende, och allt som händer runt omkring det, sen om det blir yngel eller lek, det kvittar.

              Jag hoppas jag får ordning på detta "trollkar", så jag kan plantera nya växter och i med mycket fler rötter. Fast först måste karet stabilisera sig...förhoppningsvis.
              Sen som Mats säger, försöka byta ut två hannar.

              //Inger
              Vad är det som är "ostabilt" i nuläget?

              Om du är nöjd med själva "grundsättningen" i karet (men pröva görna att lägga några av de fint undertill gropiga och buckliga mopanirötterna - kolla hos handlarn - direkt på sanden, perfekt för apistos) så blir adderandet av nya rötter en enkel match! Roligt är det också att pyssla med detta!

              Jag tror nog att du kan få bytt två hanar mot honor hos handlarn, om du tar ett snack med dom i affären - du skulle ju faktiskt haft 1+2 med din beställning, eller hur?
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 June 2012, 13:34.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Vad är det som är "ostabilt" i nuläget?

                Om du är nöjd med själva "grundsättningen" i karet (men pröva görna att lägga några av de fint undertill gropiga och buckliga mopanirötterna - kolla hos handlarn - direkt på sanden, perfekt för apistos) så blir adderandet av nya rötter en enkel match! Roligt är det också att pyssla med detta!

                Jag tror nog att du kan få bytt två hanar mot honor hos handlarn, om du tar ett snack med dom i affären - du skulle ju faktiskt haft 1+2 med din beställning, eller hur?
                Mats, jag har ju haft alginvasion i karet - men med stor hjälp av mannen som skall på semester, så är det på rätt väg...peppar peppar!

                Jag är inte nöjd med "grundsättningen", det är hur fult som helst - jag tycker, att det är skitsvårt med inredningen i detta kar. Dessutom har jag fått tagit bort en massa bruna växter, som algerna käkat. Blev ju så himla nöjd med både hörnkaret och 220-liters, jag ska nog hålla mej till lite mindre kar egentligen.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Mats, jag har ju haft alginvasion i karet - men med stor hjälp av mannen som skall på semester, så är det på rätt väg...peppar peppar!

                  Jag är inte nöjd med "grundsättningen", det är hur fult som helst - jag tycker, att det är skitsvårt med inredningen i detta kar. Dessutom har jag fått tagit bort en massa bruna växter, som algerna käkat. Blev ju så himla nöjd med både hörnkaret och 220-liters, jag ska nog hålla mej till lite mindre kar egentligen.

                  //Inger

                  Aha, OK!
                  Nja, du kan nog hålla dig till både stora som små burkar - jag tycker det ser fint ut på bilderna!

                  Jag vet ju att du skrivit flera gånger om ditt funderande fram och tillbaka angående inredningen - men, åååh, om jag hade bott i samma stad som du skulle jag kommit hem till dig och "pekat" lite... tänk vad mysigt att inreda ett 540.

                  Själv har jag tömt ur mitt 540-kar på Anubias nu, och jädrar vad mycket det var. Skall sätta mig med ett glas vin, lyssna på lite musik och binda fast växterna i en hög med rötter - och sedan ner med "krafset" i en 50-kub. Tycker änna själv att det skall bli spännande att se vad som kan "hända" inredningsmässigt!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Aha, OK!
                    Nja, du kan nog hålla dig till både stora som små burkar - jag tycker det ser fint ut på bilderna!

                    Jag vet ju att du skrivit flera gånger om ditt funderande fram och tillbaka angående inredningen - men, åååh, om jag hade bott i samma stad som du skulle jag kommit hem till dig och "pekat" lite... tänk vad mysigt att inreda ett 540.

                    Själv har jag tömt ur mitt 540-kar på Anubias nu, och jädrar vad mycket det var. Skall sätta mig med ett glas vin, lyssna på lite musik och binda fast växterna i en hög med rötter - och sedan ner med "krafset" i en 50-kub. Tycker änna själv att det skall bli spännande att se vad som kan "hända" inredningsmässigt!
                    Ja du Mats - om du skulle bo i samma stad, så skulle du inte bara få "peka" - du skulle få dona omkring "hej vilt". Du skulle få frukost, lunch å middag serverad - även mellanmål om det skulle behövas - nja, förresten - finns nog ingen tid till mellanmål. Sen när du är färdig med karet, skulle du kunna ta en ridtur.

                    Anubias, lyckas du t.o.m. med dom?

                    Kanske, när man inreder ett lite större kar - så ska man liksom inreda "bit för bit", om du förstår vad jag menar.
                    Jag har en förmåga, att inreda det här större karet "lite på rad", i stället för "framför å bakom" - så det blir mer djup i karet.

                    Här är bilder på hörnkaret igen, som växt till sej lite - där bor borelliisarna nu.
                    Jag flyttade någon cryptis - eftersom några petiga vänner påpekade att dom satt på rad - tacksam för den kritiken. Fast det är trångt, så dom flyttades inte så mycket.

                    Även en bild på 220-liter, som nu står tomt, i väntan på andra invånare.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Ja du Mats - om du skulle bo i samma stad, så skulle du inte bara få "peka" - du skulle få dona omkring "hej vilt". Du skulle få frukost, lunch å middag serverad - även mellanmål om det skulle behövas - nja, förresten - finns nog ingen tid till mellanmål. Sen när du är färdig med karet, skulle du kunna ta en ridtur.
                      Anubias, lyckas du t.o.m. med dom?
                      Kanske, när man inreder ett lite större kar - så ska man liksom inreda "bit för bit", om du förstår vad jag menar.
                      Jag har en förmåga, att inreda det här större karet "lite på rad", i stället för "framför å bakom" - så det blir mer djup i karet.
                      Här är bilder på hörnkaret igen, som växt till sej lite - där bor borelliisarna nu.
                      Jag flyttade någon cryptis - eftersom några petiga vänner påpekade att dom satt på rad - tacksam för den kritiken. Fast det är trångt, så dom flyttades inte så mycket.
                      Även en bild på 220-liter, som nu står tomt, i väntan på andra invånare.
                      Oh-Lah-Lah! Åh, du gullefjun där! Snart är jag uppe hos dig! Det räcker inte med att jag får "peka", utan jag får härja och dona omkring "hej vilt", dessutom får jag en ritt när allting är avklarat... Ja, jävlar - det är så man funderar på en avflyttning till Sundsvall inom kort!

                      Men, Gullefjun... jag kan inte sluta tänka på det där "donandet hej vilt"... Men, hrrmmm... iallafall - Anubias är ju så lätt att ha att göra med - bara sätt ditt dom! (Hemligheten med Anubias är att låta dom sitta fast på samma ställe - så blir det bra! - inte flytta!).

                      Du skall ta god tid på dig med inredningen. Du behöver inte tänka på några regler eller åt vilket håll eller vilken sida du skall inreda ifrån eller till!
                      Inger! Inred ditt kar så som du vill att det skall se ut - strunta i vad jag eller andra här på forumet tycker och tänker (antagligen är det bara jag som tjôtar på dig - och mig skall du också negligera) du gör exakt som du vill - när du är nöjd (och det är en sanning med modifikation - för; vi blir aldrig nöjda) så blir vi som betraktar ditt kar också nöjda och vill se mer; bilder, fiskar, inredningar, uppföljningar - o.s.v.!
                      Inger! - inget kar blir någonsin klart (det är inte meningen), det är vägen till målet som är grejen!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Inger, det gjorde susen att flytta Cryptosen lite, skitsnyggt!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Inger, det gjorde susen att flytta Cryptosen lite, skitsnyggt!
                          Haha - du är kul du.
                          Du Anders, vet du när Mats sover. Han är ju här på zoopet både dag som natt.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Haha - du är kul du.
                            Du Anders, vet du när Mats sover. Han är ju här på zoopet både dag som natt.

                            //Inger
                            Ahh, jag sover lite titt som tätt - har alltid varit en nattmänniska! Det ser jättefint ut i karen på bilderna!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ahh, jag sover lite titt som tätt - har alltid varit en nattmänniska! Det ser jättefint ut i karen på bilderna!
                              Å jag är en sån där hemsk morronmänniska.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Jag har inte sett Mr. Borelli på tre dagar - antar att han är död.
                                Min favoritfisk - så himla vacker. Den här arten, skall ju vara vekare än dom andra arterna av apistogramma - därför har han fått gå själv tillsammans med sina två honor. Han har nog haft ett kalasliv!

                                Sen några veckor tillbaka, har jag noterat att hans klara gul/blå färger, börjat avta - och börjat övergå i någon grå/blå ton.
                                Sen när inte svarta mygg, har kunnat få honom att komma fram vid matdags - ja, då är det inte bra.
                                Han var redan vuxen, när jag köpte honom - skulle tro, att det är närmare två år sedan - så han kanske var gammal!

                                Jag hittar honom inte - jag har flyttat på alla eklöv, lyft på rötter - sen är det så tättplanterat, men han finns väl där någonstans.
                                Jag kommer väl att få riva hela inredningen, för att hitta honom, annars ligger han väl någonstans o ruttnar.

                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...