Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av gullefjun
    .

    Dom är fem. Jag tror, att det är 2+3. Det är så jäkla synd på deras livslängd. Dom är enormt vackra, dessutom är dom roliga att kolla på. Just nu verkar dom så himla pigga, friska å sunda. Jag gillar deras temperament - lite mjukt smågnabb.

    //Inger
    ...så bidde det bara fyra.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      ...så bidde det bara fyra.

      //Inger
      Berätta vad som hänt!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av gullefjun
        ...så bidde det bara fyra.

        //Inger
        näää, vad hände?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Berätta vad som hänt!
          Jag såg i går kväll, att buken på en av dom var väldigt uppsvälld - och, att en annan var vädigt "gåpåig" och liksom hackade på den här som inte mådde bra. Samma beteende såg jag i morse.
          Den sjuka, blev mobbad - vet inte hur det går till riktigt med fjärilsciklider, om den som är svag liksom ska "bort". Förstår du hur jag tänker Mats?

          I alla fall - den här stackars fjärilscikliden blev väldigt blek, och har stått vid ytan - med väldigt uppsvullen buk och snappat luft hela dagen, så jag beslutade att göra pinan kort...tråkigt!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Tråkigt, men tyvärr inte så ovanligt...Fasen också!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Synd på din fjäril Inger... Men attans vilka snygga du har Mats, ser ut som riktiga praktexemplar Såg faktiskt att mina har lekt idag. Jag hade först en hane och en hona i ett 54-liters, och de gick där ett bra tag, och visade lektendenser, men såg aldrig nå´n lek. Och så dog hanen häromsistens, och jag köpte en ny, som är mindre än honan, och passade på att flytta dem till mitt 112-liters, där de nu har lekt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Jag såg i går kväll, att buken på en av dom var väldigt uppsvälld - och, att en annan var vädigt "gåpåig" och liksom hackade på den här som inte mådde bra. Samma beteende såg jag i morse.
                Den sjuka, blev mobbad - vet inte hur det går till riktigt med fjärilsciklider, om den som är svag liksom ska "bort". Förstår du hur jag tänker Mats?

                I alla fall - den här stackars fjärilscikliden blev väldigt blek, och har stått vid ytan - med väldigt uppsvullen buk och snappat luft hela dagen, så jag beslutade att göra pinan kort...tråkigt!

                //Inger

                Jo, Inger, jag förstår precis hur du tänker och jag har ganska bra koll på, och hur det går till med, Fjärilar.
                Idag, eller - oj, nu kanske klockan är över 24.00 - igår, så skrev jag ganska omfattande i en tråd (och kanske spred jag föga gracerna i fler trådar) om just hur Fjärilar beter sig i mindre grupper (ett par eller två) och hur de beter sig i större grupper - negligerat givetvis, vad annars?
                Som tur är finns inga källhänvisningar i detta ämne utan bara observationer som saknar "peer reviewed" doktorsavhandlingar och förlitar sig på naturliga (sanna) studier och faktiska förhållanden i vanliga människors akvarium - även om dessa inte införlivats i konsensus.

                Vi har två aspekter att titta närmare på; den ena är att en av dina fjärilar hade eller fick uppsvälld mage, den andra är att någon individ, bland dina fem fjärilar, uppförde sig "gåpåigt".
                Det är alldeles riktigt att den som är svag "skall bort" (utan att tänka i Darwinistiska termer) - och vi kan se ett scenario där fem fjärilar, i en ganska liten grupp, rangordnar sig fort - för det gör de snabbt i förhållandevis små utrymmen.
                Ett antagande nu; en eller flera hanar har snabbt etablerat en "lokal", en möjlig "turf", plats - kalla det vad du vill - antagligen för sig själva eller tillsammans med några lekvilliga honor (detta dock om gruppen är tillräckligt stor).
                I ditt fall, Inger, har antagligen en hane, eller en mycket dominant hona, tagit plats och har inga, eller helt enkelt för få, medspelare i gruppen. Mycket snabbt visar det sig vem eller vilka som kommer att ingå i framtida parbildande, revirhävdande och lekande grupperingar - den som blir över kommer i ett akvarium att bli undanträngd. Är karet tillräckligt stort kan den/de individer som inte platsar komma hyfsat undan och, så att säga, invänta sin tid och plats. Är någon, som blir över, dessutom "magsjuk" (och i akvarites bistra verklighet, där man inte kan simma långt bort) och på detta sätt visar sin "oduglighet" kvar i närområdet, så är chanserna verkligen små att denne/a skall klara sig.

                Jag tycker du gjorde rätt i att ta beslutet att göra pinan kort!

                Inger, lycka till med resten av Fjärilarna nu!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jo, Inger, jag förstår precis hur du tänker och jag har ganska bra koll på, och hur det går till med, Fjärilar.
                  Idag, eller - oj, nu kanske klockan är över 24.00 - igår, så skrev jag ganska omfattande i en tråd (och kanske spred jag föga gracerna i fler trådar) om just hur Fjärilar beter sig i mindre grupper (ett par eller två) och hur de beter sig i större grupper - negligerat givetvis, vad annars?
                  Som tur är finns inga källhänvisningar i detta ämne utan bara observationer som saknar "peer reviewed" doktorsavhandlingar och förlitar sig på naturliga (sanna) studier och faktiska förhållanden i vanliga människors akvarium - även om dessa inte införlivats i konsensus.

                  Vi har två aspekter att titta närmare på; den ena är att en av dina fjärilar hade eller fick uppsvälld mage, den andra är att någon individ, bland dina fem fjärilar, uppförde sig "gåpåigt".
                  Det är alldeles riktigt att den som är svag "skall bort" (utan att tänka i Darwinistiska termer) - och vi kan se ett scenario där fem fjärilar, i en ganska liten grupp, rangordnar sig fort - för det gör de snabbt i förhållandevis små utrymmen.
                  Ett antagande nu; en eller flera hanar har snabbt etablerat en "lokal", en möjlig "turf", plats - kalla det vad du vill - antagligen för sig själva eller tillsammans med några lekvilliga honor (detta dock om gruppen är tillräckligt stor).
                  I ditt fall, Inger, har antagligen en hane, eller en mycket dominant hona, tagit plats och har inga, eller helt enkelt för få, medspelare i gruppen. Mycket snabbt visar det sig vem eller vilka som kommer att ingå i framtida parbildande, revirhävdande och lekande grupperingar - den som blir över kommer i ett akvarium att bli undanträngd. Är karet tillräckligt stort kan den/de individer som inte platsar komma hyfsat undan och, så att säga, invänta sin tid och plats. Är någon, som blir över, dessutom "magsjuk" (och i akvarites bistra verklighet, där man inte kan simma långt bort) och på detta sätt visar sin "oduglighet" kvar i närområdet, så är chanserna verkligen små att denne/a skall klara sig.

                  Jag tycker du gjorde rätt i att ta beslutet att göra pinan kort!

                  Inger, lycka till med resten av Fjärilarna nu!
                  Ja, det är nog så det har gått till.
                  Dom skulle ha behövt ett större kar såklart. Jag kanske biter i det sura äpplet ändå, och lämnar tillbaka dom som är kvar. Bolivianer kommer snart i lager igen. Jag får ju dom, eftersom det är affären som gjort fel. Bestämmer jag mej, så blir det i så fall lite omplaceringar i karen, så dom får större utrymme...vi får se hur jag gör!

                  Nu ska jag åka till veterinären med Zoya (våran flattik, min bästa å trognaste kompis) och ta bort en tumör - en av många som hon har haft.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Blä vad tråkigt, hoppas det går bra...
                    Att lämna tillbaka fjärilarna låter för mig som en bra idé, då det tyvärr annars bara brukar gå på ett sätt inom ett par månader.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Blä vad tråkigt, hoppas det går bra...
                      Att lämna tillbaka fjärilarna låter för mig som en bra idé, då det tyvärr annars bara brukar gå på ett sätt inom ett par månader.
                      Jadå, det gick bra med Zoya, fast det blev två tumörer som togs bort i stället för en. Tag två och betala för en.

                      Ja, jag vet ju att det inte brukar funka så bra med fjärilar, men det svider ändå i hjärtat att flytta dom igen. Fast det blir nog så ändå.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Lite bilder på Mr. Baenschi, tyvärr något suddiga - och på en av dorsigerorna (heter det så)?
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          • April 2009
                          • 544

                          Fina fiskar! Baenschi har snabbt blivit en apistofavorit här hemma.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av irwin_fletch
                            Fina fiskar! Baenschi har snabbt blivit en apistofavorit här hemma.
                            Ja dom är fina - fast svåra fotomodeller.
                            Jag måste beväpna mej med mer av det berömda tålamodet - sitta länge, länge med kameran framför karen. Pia å jag har likadan kamera - men jag tror, att hon har ett himmelskt tålamod med sin - å att jag är en sämre fotograf.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              ...och det trista är, att jag nästan till hundra är säker på, att jag har tre hannar - i stället för 1+2, som jag beställde.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                ...och det trista är, att jag nästan till hundra är säker på, att jag har tre hannar - i stället för 1+2, som jag beställde.

                                //Inger
                                Det var ju inget kul.. hur stora är dem? för man ser ju ganska lätt om det är hanne eller hona så fort de har växt på sig lite.
                                De som du har på bilderna ovan är ju en hanne på alla bilderna.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...