Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Wow...va kul att ni gillar det.

    Jag har försökt haft i tankarna det Mats skrev i en annan tråd "att blicken inte ska fastna i hörnan av karet" - ungefär så tror jag, att han skrev.

    Jodå, jag är medveten om "radplaceringen", men jag började med att inreda bakifrån - å till slut blev denna "rad" kvar. Sen hade jag inte väntat mej, att cryptisarna som jag beställde via min affär, skulle vara så pass stora som dom är. Det är ju nästan full höjd på dom - fast inte bredd.

    Anders: jag får inte plats med att flytta in dom, eftersom under red-morerötterna finns en hel del med rötter, som fiskarna kommer att gilla. Men som du säger, kan jag kanske dela på ett par och flytta ut åt sidorna. Fast vete sjutton om jag törs böka runt igen!

    irwin fletch: det är b.l.a. från dina och andras kar, man får inspiration och "törs våga".
    Jag tänker försöka mej på, att ha Bolivianska fjärilsciklider i detta kar - kanske något tetrarstim också.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      snyggt! kommer bli bra om ett tag när allt har "satt" sig

      om du delar på cryptosarna så kan du sätta dom längsta ute i kanten längs med bakgrunden. dom små sprider du sen ut på sanden lite här och var så kommer det bli som en matta när det börjat växa

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av freddi36
        snyggt! kommer bli bra om ett tag när allt har "satt" sig

        om du delar på cryptosarna så kan du sätta dom längsta ute i kanten längs med bakgrunden. dom små sprider du sen ut på sanden lite här och var så kommer det bli som en matta när det börjat växa
        Tack freddi.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Wow, hörnkaret är vrålsnyggt - ser verkligen läckert, djungligt och mysigt ut!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Wow, hörnkaret är vrålsnyggt - ser verkligen läckert, djungligt och mysigt ut!
            Attans va skoj, att du också tycker det Mats.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Det nya hörnkaret är ju inrett med tanke på Bolivianska fjärilsciklider - med lite stenar, mycket rötter och ganska så tät växtlighet. Dom beställdes, och jag hämtade dom i onsdags. Dom var förpackade i dubbla påsar, och var väldigt färglösa.

              Jag har haft vanliga fjärilsciklider i början av min "karriär" - dom har dött, och nya har inskaffats, men tyvärr som många andra, har jag inte fått dom att överleva speciellt länge.
              Jag vet, hur vuxna bolivianer ser ut, men inte när dom är fyra cm. - så jag tog för givet, att dom här små färglösa var just bolivianer. Jag koppade in, som jag brukar med belysningen släckt.
              Senare på kvällen tändes belysningen...det var inte min beställning som simmade runt i nya hörnkaret - det var dom här vackra.

              Det hade blivit fel på en siffra i beställningen från affären - men vem har hjärta att lämna tillbaka dessa vackra blå fjärilsciklider...inte jag inte. Dom får vara kvar så länge dom håller ut.
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Det nya hörnkaret är ju inrett med tanke på Bolivianska fjärilsciklider - med lite stenar, mycket rötter och ganska så tät växtlighet. Dom beställdes, och jag hämtade dom i onsdags. Dom var förpackade i dubbla påsar, och var väldigt färglösa.

                Jag har haft vanliga fjärilsciklider i början av min "karriär" - dom har dött, och nya har inskaffats, men tyvärr som många andra, har jag inte fått dom att överleva speciellt länge.
                Jag vet, hur vuxna bolivianer ser ut, men inte när dom är fyra cm. - så jag tog för givet, att dom här små färglösa var just bolivianer. Jag koppade in, som jag brukar med belysningen släckt.
                Senare på kvällen tändes belysningen...det var inte min beställning som simmade runt i nya hörnkaret - det var dom här vackra.

                Det hade blivit fel på en siffra i beställningen från affären - men vem har hjärta att lämna tillbaka dessa vackra blå fjärilsciklider...inte jag inte. Dom får vara kvar så länge dom håller ut.
                Härligt Inger! Hoppas nu att du har lite tur med Fjärilarna - fasen, man vet ju hur känsliga och kinkiga de kan vara ibland. Var det fler än två fjärilar du fick hem? De två som är på bilderna/bilden är honor!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 May 2012, 20:24.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det var ju lite otur, men som du säger är det svårt att lämna tillbaka dem. Men den som väntar på något gott ....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Härligt Inger! Hoppas nu att du har lite tur med Fjärilarna - fasen, man vet ju hur känsliga och kinkiga de kan vara ibland. Var det fler än två fjärilar du fick hem. De två som är på bilderna/bilden är honor!
                    .

                    Dom är fem. Jag tror, att det är 2+3. Det är så jäkla synd på deras livslängd. Dom är enormt vackra, dessutom är dom roliga att kolla på. Just nu verkar dom så himla pigga, friska å sunda. Jag gillar deras temperament - lite mjukt smågnabb.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det var ju lite otur, men som du säger är det svårt att lämna tillbaka dem. Men den som väntar på något gott ....
                      Kan ju lätt bli så, när man måste beställa - fast det är faktiskt första gången det blivit "fel".

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Hanarna har längre fenstrålar i ryggfenan. Tror det är den andra fenstrålen som är längre än dom andra
                        Väldigt fina och vi får ju hoppas på det bästa!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          .

                          Dom är fem. Jag tror, att det är 2+3. Det är så jäkla synd på deras livslängd. Dom är enormt vackra, dessutom är dom roliga att kolla på. Just nu verkar dom så himla pigga, friska å sunda. Jag gillar deras temperament - lite mjukt smågnabb.

                          //Inger
                          Puuh! Det var gôtt att höra!
                          Jag fick faktiskt fel för ett par månader sedan också, när jag köpte de gula fjärilarna. Jag stod och kollade på några vanliga fjärilar i karet bredvid och sa; de här är riktigt snygga, några såna skulle man också ha... men menade ju inte att jag skulle ha några just då. Det hamnade två vanliga i påsen också - roligt på något sätt. Jag har bara väntat på att de skall duka under - just nu går de i en av kuberna - men det verkar som om att de är friska och pigga än så länge!
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 May 2012, 20:56.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av freddi36
                            Hanarna har längre fenstrålar i ryggfenan. Tror det är den andra fenstrålen som är längre än dom andra
                            Väldigt fina och vi får ju hoppas på det bästa!
                            Ja, hoppas dom får leva ganska länge i alla fall.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Puuh! Det var gôtt att höra!
                              Jag fick faktiskt fel för ett par månader sedan också, när jag köpte de gula fjärilarna. Jag stod och kollade på några vanliga fjärilar i karet bredvid och sa; de här är riktigt snygga, några såna skulle man också ha... men menade ju inte att jag skulle ha några just då. Det hamnade två vanliga i påsen också - roligt på något sätt. Jag har bara väntat på att de skall duka under - just nu går de i en av kuberna - men det verkar som om att de är friska och pigga än så länge!
                              Så fina bilder å fjärilar Mats, vi får hålla tummarna åt varann... Jag vet ju, att du inte byter vatten lika ofta, som vissa av oss andra gör - men hur gör du i fjärilskaret? Jag antar att det är lika där...eller?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Så fina bilder å fjärilar Mats, vi får hålla tummarna åt varann... Jag vet ju, att du inte byter vatten lika ofta, som vissa av oss andra gör - men hur gör du i fjärilskaret? Jag antar att det är lika där...eller?

                                //Inger
                                I kuben där jag har fjärilarna har jag inte bytt vatten sedan uppstarten... det är ett par månader nu... Jo, jag bytte en hink, cirka tio liter när jag rensade ur fisken ur 540-litaret och släppte ner dom i kuben. I samma kar går Rio Mamoreparet och en kvarvarande D. foirni också - de tycks trivas utmärkt - vattnet är kristallklart och luktar ljuvligt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...