Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Aha...pistian är en sån. Så var det med mitt växtkunnande...trodde dom var smååå.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Glömde att tala om, att jag har lite flytväxter i form av andmat...måste också ha kommit från Varberg.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Glömde att tala om, att jag har lite flytväxter i form av andmat...måste också ha kommit från Varberg.

        //Inger
        Eller Borås...Jag kan vara skyldig med:/
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Aha...pistian är en sån. Så var det med mitt växtkunnande...trodde dom var smååå.

          //Inger

          nja dom blir ganska stora. kolla här http://www.zoopet.com/forum/attachme...9&d=1307483305
          det är Karrokajas 900L balja. hon är nog en av få som ja sett lyckats fått så där stora blommor.
          det är dom där fluffiga sakerna till höger.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Glömde att tala om, att jag har lite flytväxter i form av andmat...måste också ha kommit från Varberg.

            //Inger
            Nja, det skulle isf vara från Blyxian som kommer från en polare, jag har ingen andmat i mina kar längre. Jag hade för ett tag sedan men är numera utrotat, och den skiten vet jag från vem jag fick den från. Eller hur Pia?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag hade för ett tag sedan men är numera utrotat, och den skiten vet jag från vem jag fick den från. Eller hur Pia?
              hmm, hehe.. vassegod
              Senast redigerad av PiaJo; 13 April 2012, 12:01.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av bossep
                Hej Inger,
                Alger, alger alger ja dessa kan vara frustrerande och det tycks som alg fria akvarier på något sätt blivit en norm och ideal. Jag tycker det är lite synd och en del av ”man against nature” konceptet. Det tycks som om vi har full förståelse för att filter skall cyklas in och bakterier bildas osv. men alger! Fy för den lede.

                ....

                Jag tycker du skall mata dina fiskar växter och alger. Ju snabbare du får balans ju fortare blir du av med eventuella problem. Så skruva in CO2, ställ ljustimern på 12 timmar, dosera PMDD mata fiskarna ordentligt. Håll lite koll på Nitrit och njut av att dit akvarium äntligen är igång.

                ....

                Det bästa sättet att bibehålla ett O-balanserat akvarium är att försöka ”bota” alger. Dessa vinner alltid!
                Kan bara instämma, men det tar tid! Fördelen är att när det har "satt sig" så får man ett kar som fungerar över tiden.

                Ursprungligen postat av bossep
                ...

                Just nu har jag 3 akvarier som står i ett rum med stora panoramafönster ut mot en tropisk trädgård. Därifrån skiner solen nonstop 12 timmar om dygnet. Sedan har jag energi lampor över så jag kan se in i akvarierna en stund på kvällen. Det ena akvariet som står närmast fönstret är ett Lowtech med jord och lerbotten. Det i mitten har mitt bottenfilter och det 2 har ett filter efter ena kortsidan typ hamburger mattenfilter. Samtliga ympades med en blandning av alla de alger jag kunde finna inklusive svävande cyanobakterier. Det såg förskräckligt ut efter någon vecka i alla akvarierna. Men ingen Nitrit eller ammonium att tala om förutom i Lowtech burken där det blev lite grand. Jag har en del snabbväxande växter och lite javamossa i samtliga akvarier samt en hel massa snäckor som kom med växterna. Fiskmängden har varit ganska låg i alla akvarier men jag har matat rejält från dag 1. I dag 2 månader senare finns det nog lite trådalger blandat med javamossan i Lowtech burken. I de andra blir det lite grönt på glaset vilket jag skrapar bort var 14 dag från framrutan. Jag har också flytväxter men dessa börjar lida brist på näring så de är självreglerande jag tar bara bort det som vissnar. Flytväxterna är pistia och vattenhyacinter.

                Just pistia (musselbloma) tycks vara en bra konkurrent till alger i gemen. Jag ser en märkbar förändring i både akvarier och dammar där jag har dessa. Vattenhyacinter är ännu mer effektiva men blir lite stora för vanliga akvarier.
                Härligt med någon som redovisar verkstad och inte bara teori!

                När sedan teori och verkstad överensstämmer så är lyckan total
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Kan bara instämma, men det tar tid! Fördelen är att när det har "satt sig" så får man ett kar som fungerar över tiden.



                  Härligt med någon som redovisar verkstad och inte bara teori!

                  När sedan teori och verkstad överensstämmer så är lyckan total
                  Hoppa att ni har rätt.
                  Det här är en del av akvarievärlden, som jag blir väldans frusterad av - eftersom jag inte fattar hur alla värden hit å dit fungerar tillsammans - eller inte tillsammans.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Hoppa att ni har rätt.
                    Det här är en del av akvarievärlden, som jag blir väldans frusterad av - eftersom jag inte fattar hur alla värden hit å dit fungerar tillsammans - eller inte tillsammans.

                    //Inger
                    Det här med värden hit och dit tycker inte jag spelar så stor roll. Jag använder bara tester för dokumentation i princip. Med CO2 tillsats så behöver man nog ha koll på ph och kh. Styr man CO2 med elektronisk ph givare så räcker det nog med en kh dropptest. Men detta tror jag man i princip kan skippa om man kör enligt EI (EI= Estimative Index som en klurig gubbe vid namn Tom Barr var med och hittade på) och med PMDD. Du har ju en riktig expert på just trycksatt CO2 i ansjo besökandes tråden allt som oftast. Han kan detta med trycksatt CO2 bättre än jag.
                    Min filosofi när det kommer till akvarievatten är att ju mindre grejor man stoppar i ju bättre är det. Oftast kommer man lång med rent friskt kranvatten, fisk och växter. Sedan kan man ta bort och lägga till lite utifrån det receptet. Exempelvis har jag i princip alltid kolfiltrerat det vatten jag häller i. Då känns det som om jag slipper fundera på vad kommuner och vattenverk hittar på. Sedan kan man ju behöva sätta till exempelvis salt eller bikarbonat vid behov. Men just det där med behov är viktigt tycker jag. Man skall vara absolut säker vad man tillsätter och varför.

                    Apropå det där med att begripa: Fråga de du tror begriper sig på detta med ph, kh, co2 hur det egentligen fungerar och du kommer nog att höra en pinsam tystnad. Jag tror jag kan en del om vatten men ju mer jag studerar detta ju mer begriper jag att jag inte vet. Just ph är en riktig rackare och så långt från logik man kan komma anser jag.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Härligt med någon som redovisar verkstad och inte bara teori!

                      När sedan teori och verkstad överensstämmer så är lyckan total
                      Nå ja det är inte alltid det funkar här skall du veta!
                      Men jag försöker att utgå från ett rejält problem för att hitta lösningar. Eftersom jag inte försökar ha så fina akvarier som möjligt så kan jag kosta på mig lyxen att experimentera. Man kan ju inte ge råd till andra om man inte har erfarenhet av problemet eller liknande problem, eller?
                      Vad jag försöker lura ut är inte hur man får ett fint akvarium utan hur vi människor påverkar naturliga vatten. I detta arbete har jag haft mycket nytta av mina vänner inom akvaristiken. Exempelvis fick defdac upp ögonen på mig vad det gäller näringsbalanser och kvävets olika former och hur det upptas av växter och alger.

                      Därför försöker jag dela med mig av det jag kommer framtill och försöker lära mig av andras problem och lycka.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Hoppa att ni har rätt.
                        Det här är en del av akvarievärlden, som jag blir väldans frusterad av - eftersom jag inte fattar hur alla värden hit å dit fungerar tillsammans - eller inte tillsammans.

                        //Inger
                        Man behöver inte fatta vad som händer med alla värden i karet, behövs bara några grundläggande regler.

                        Jag upprepar det som Bosse skrev, trots att jag brukar vara väldigt sparsam med råd av denna typ eftersom det alltid finns åsikter i ämnet som jag inte vill diskutera.

                        Förutsättningarna för dig är ett 540 kar med trycksatt CO2 och med elektronisk pH-mätare som gödslas med PMDD.

                        Gödsla med halva rekommenderade dosen och fyll akvariet med vattenormbunke, så många som du känner för och lika många till

                        Mata som vanligt och låt filter och botten vara ifred. Rengör naturligtvis filtret när det har beckat ihop och låt en stor del av vatteormbunken vara flytväxter.

                        Byt vatten och gödsla varannan vecka.

                        Mata fiskarna som vanligt och se till att du har snäckor i karet som kan ta hand om överbliven mat.

                        När du ser att algtillväxten minskar så plocka bort vattenormbunkar och ersätt dessa med växter du vill ha, börja med ljusgröna växter, typ svärdsplantor och stjälkväxter som växer fort.

                        Fortsätt så här tills du har plockat bort alla vattenormbunkar och successivt övergått till mer långsamväxande och "vackra" växter. Men se till att du alltid har några snabbväxare, eller rejäla svärdsplantor som kan ta upp näring i karet.

                        När du har nått balans så kan du, om du vill, gå upp till full PMDD och veckobyten av vattnet för att få bubbel hela tiden.

                        Själv har jag nu full gödning vid varje vattenbyte men byter bara var tredje vecka. Det negativa med det är att jag får kiselalger på frontrutan, men det kan jag leva med.

                        Uppenbart så har detta recept fungerat för mig, utan att jag har mätt vattenvärden någon gång.

                        Just det pH-värdet är inställt 7,0

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Man behöver inte fatta vad som händer med alla värden i karet, behövs bara några grundläggande regler.

                          Jag upprepar det som Bosse skrev, trots att jag brukar vara väldigt sparsam med råd av denna typ eftersom det alltid finns åsikter i ämnet som jag inte vill diskutera.

                          Förutsättningarna för dig är ett 540 kar med trycksatt CO2 och med elektronisk pH-mätare som gödslas med PMDD.

                          Gödsla med halva rekommenderade dosen och fyll akvariet med vattenormbunke, så många som du känner för och lika många till

                          Mata som vanligt och låt filter och botten vara ifred. Rengör naturligtvis filtret när det har beckat ihop och låt en stor del av vatteormbunken vara flytväxter.

                          Byt vatten och gödsla varannan vecka.

                          Mata fiskarna som vanligt och se till att du har snäckor i karet som kan ta hand om överbliven mat.

                          När du ser att algtillväxten minskar så plocka bort vattenormbunkar och ersätt dessa med växter du vill ha, börja med ljusgröna växter, typ svärdsplantor och stjälkväxter som växer fort.

                          Fortsätt så här tills du har plockat bort alla vattenormbunkar och successivt övergått till mer långsamväxande och "vackra" växter. Men se till att du alltid har några snabbväxare, eller rejäla svärdsplantor som kan ta upp näring i karet.

                          När du har nått balans så kan du, om du vill, gå upp till full PMDD och veckobyten av vattnet för att få bubbel hela tiden.

                          Själv har jag nu full gödning vid varje vattenbyte men byter bara var tredje vecka. Det negativa med det är att jag får kiselalger på frontrutan, men det kan jag leva med.

                          Uppenbart så har detta recept fungerat för mig, utan att jag har mätt vattenvärden någon gång.

                          Just det pH-värdet är inställt 7,0

                          Ännu en härlig film så här på morgonkvisten. Så vill jag också ha det ! Hur många ljustimmar har du?

                          Jag skall se, om det går att beställa vattenormbuskar. Där jag bor, är utbudet av växter inte speciellt stort - men tror, att det går attt beställa via akvarieteknik.
                          Vilka snäckor rekommenderar du, som inte förökar sig med blixtens hastighet?

                          PH-värdet får jag som lägst ner till kanske 7,5.
                          Sen är jag lite lur på att plocka bort alla reed-morerötterna, eftersom dom flesta olika algerna av någon anledning har fastnat på dom?
                          Tack för ditt recept.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Ännu en härlig film så här på morgonkvisten. Så vill jag också ha det ! Hur många ljustimmar har du?

                            Jag skall se, om det går att beställa vattenormbuskar. Där jag bor, är utbudet av växter inte speciellt stort - men tror, att det går attt beställa via akvarieteknik.
                            Vilka snäckor rekommenderar du, som inte förökar sig med blixtens hastighet?

                            PH-värdet får jag som lägst ner till kanske 7,5.
                            Sen är jag lite lur på att plocka bort alla reed-morerötterna, eftersom dom flesta olika algerna av någon anledning har fastnat på dom?
                            Tack för ditt recept.

                            //Inger
                            12 timmar ljus.

                            Jag har Äppelsnäckor i 400 karet och de förökar sig med blixtens hastighet i perioder. Verkar som att det kommer en ny omgång en gång om året ungefär. Varför det är på detta viset har jag ingen aning om? De flesta snäckor förökar sig väl duktigt om det finns tillräckligt med mat.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Idag, har jag besökt mina tre affärer för att handla växter - men dom jag ville ha fanns icke...som vanligt då. Hoppas nu på annonsen jag lagt in på zoopet.

                              Jag kom i alla fall hem med tre stora äppelsnäckor, det blir fyra, med den som jag fick med från Varberg - har inte en aning om hur många jag ska ha i detta kar. Sen köpte jag även två små ancistrus, som jag hoppas fixar kiselalgerna, dom brukar ju göra det.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Hmm, det är inte äpplesnäckor jag har utan Posthornssnäckor...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...