Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Hur kallt har du det hos dig? ute alltså?
    Rensar en massa polysperma emellanåt, kan skicka om det inte är minus
    Pia, du har PM.

    Upptäckt nyss en söt rosa snäcka, som äter alger på en reed-morerot. Mmm - undrar om den kommer från Varberg.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Risken är ganska överhängande...bara att låta den hållas och hoppas där är fler!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av ansjo
        Risken är ganska överhängande...bara att låta den hållas och hoppas där är fler!
        Förstod nästan det. Vad är det för sorts snäcka, är dom tvåkönade...eller?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Inte en aning, men har man sett en brukar det inte vara riktigt alla som finns där...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Faliz
            • February 2012
            • 12

            Tack för en trevlig och givande tråd.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Inte en aning, men har man sett en brukar det inte vara riktigt alla som finns där...


              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Faliz
                Tack för en trevlig och givande tråd.
                Tack själv, för att du tycker den är trevlig. Fast givande...vet jag inte precis.

                //Inger

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Hej Inger,
                  Alger, alger alger ja dessa kan vara frustrerande och det tycks som alg fria akvarier på något sätt blivit en norm och ideal. Jag tycker det är lite synd och en del av ”man against nature” konceptet. Det tycks som om vi har full förståelse för att filter skall cyklas in och bakterier bildas osv. men alger! Fy för den lede.

                  Grejen är att dessa gör minst lika mycket nytta. Framför allt i ett nystartat akvarium där du inte har balans i filtret. Algerna tar hand om näringsbalansen under den första tiden och sedan kommer bakterier och växter in i bilden. Växterna är betydligt mer krävande än alger framför allt behöver de mer ljus. Så kombinationen PMDD, CO2 och få ljustimmar gör att växterna inte växer så snabbt men algerna har allt de behöver. Se ljus som näring och del av EI. Det kan bli en hel del alger när man startar upp men ju stadigare man har ljus on näring ju fortare fixar det till sig. Du måste också bygga upp ett näringsföråd i bottensubstratet. Detta kan ta lite tid och logiken säger att ju finare sand ju längre tid tar det.

                  Jag tycker du skall mata dina fiskar växter och alger. Ju snabbare du får balans ju fortare blir du av med eventuella problem. Så skruva in CO2, ställ ljustimern på 12 timmar, dosera PMDD mata fiskarna ordentligt. Håll lite koll på Nitrit och njut av att dit akvarium äntligen är igång.

                  Se algerna som något nyttigt om än kanske inte helt estetiskt.

                  Det bästa sättet att bibehålla ett O-balanserat akvarium är att försöka ”bota” alger. Dessa vinner alltid!

                  Läs din signatur! Det gör jag! Den gäller för alger också!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av bossep
                    Hej Inger,
                    Alger, alger alger ja dessa kan vara frustrerande och det tycks som alg fria akvarier på något sätt blivit en norm och ideal. Jag tycker det är lite synd och en del av ”man against nature” konceptet. Det tycks som om vi har full förståelse för att filter skall cyklas in och bakterier bildas osv. men alger! Fy för den lede.

                    Grejen är att dessa gör minst lika mycket nytta. Framför allt i ett nystartat akvarium där du inte har balans i filtret. Algerna tar hand om näringsbalansen under den första tiden och sedan kommer bakterier och växter in i bilden. Växterna är betydligt mer krävande än alger framför allt behöver de mer ljus. Så kombinationen PMDD, CO2 och få ljustimmar gör att växterna inte växer så snabbt men algerna har allt de behöver. Se ljus som näring och del av EI. Det kan bli en hel del alger när man startar upp men ju stadigare man har ljus on näring ju fortare fixar det till sig. Du måste också bygga upp ett näringsföråd i bottensubstratet. Detta kan ta lite tid och logiken säger att ju finare sand ju längre tid tar det.

                    Jag tycker du skall mata dina fiskar växter och alger. Ju snabbare du får balans ju fortare blir du av med eventuella problem. Så skruva in CO2, ställ ljustimern på 12 timmar, dosera PMDD mata fiskarna ordentligt. Håll lite koll på Nitrit och njut av att dit akvarium äntligen är igång.

                    Se algerna som något nyttigt om än kanske inte helt estetiskt.

                    Det bästa sättet att bibehålla ett O-balanserat akvarium är att försöka ”bota” alger. Dessa vinner alltid!

                    Läs din signatur! Det gör jag! Den gäller för alger också!
                    Hejsan bossep!

                    Ja du, min signatur har inte gett mig mod ...än.

                    Så här är det; det jag har lärt mig ang. nystart av akvarie är - att inte ha för många ljustimmar och att mata extremt lite den första tiden/månaden o.s.v.
                    Det låter hur logiskt som helst det du skriver, men vad är rätt eller fel. Det finns en låt av Thomas Di Leva (stavning), som heter; "vem ska man tro på"?

                    Jag är tycker, att lite alger av den "snällare" sorten bara är snyggt, fast när nu alla (verkar det som) kommer samtidigt och så snabbt...är det inte speciellt kul.
                    Vet inte om du har snappat upp, att KH-värdet i detta kar är mycket högre, än i dom andra karen (KH i både kranvattnet dom andra karen ligger på 7). Så mitt tänk har varit, att det är det höga KH som har ställt till det, förmodligen är det fel tänkande av mig. Jag säger det igen - att jag är hur dålig som helst på vattenkemi...tror jag testar din version - det kan knappast bli värre än det är.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Hejsan bossep!

                      Ja du, min signatur har inte gett mig mod ...än.

                      Så här är det; det jag har lärt mig ang. nystart av akvarie är - att inte ha för många ljustimmar och att mata extremt lite den första tiden/månaden o.s.v.
                      Det låter hur logiskt som helst det du skriver, men vad är rätt eller fel. Det finns en låt av Thomas Di Leva (stavning), som heter; "vem ska man tro på"?

                      Jag är tycker, att lite alger av den "snällare" sorten bara är snyggt, fast när nu alla (verkar det som) kommer samtidigt och så snabbt...är det inte speciellt kul.
                      Vet inte om du har snappat upp, att KH-värdet i detta kar är mycket högre, än i dom andra karen (KH i både kranvattnet dom andra karen ligger på 7). Så mitt tänk har varit, att det är det höga KH som har ställt till det, förmodligen är det fel tänkande av mig. Jag säger det igen - att jag är hur dålig som helst på vattenkemi...tror jag testar din version - det kan knappast bli värre än det är.

                      //Inger
                      Man brukar också säga att var och en är salig på sin tro!
                      Dkh, vad mäter du med? Jag skulle inte oroa mig för det, det bör inte ha någon effekt på algerna. Om jag inte missminner mig har du CO2 som styrs med elektronisk pH kontroler. Se bara till så att du har rätt pH i förhållande till dkh för att få rätt mängd fritt CO2. Troligtvis kommer detta att stabilisera sig efter ett tag och några vattenbyten. Vissa växter, exempelvis Vallisneria kan använda karbonater som kolkälla men då sjunker dkh i stället. Sedan förbrukar filterbakterier en del alkalinitet (dkh) det hela kommer att bli stabilt så småningom.
                      Nåväl, mitt råd baserar jag på en del logik, lite vetenskap och praktisk erfarenhet.

                      Just nu har jag 3 akvarier som står i ett rum med stora panoramafönster ut mot en tropisk trädgård. Därifrån skiner solen nonstop 12 timmar om dygnet. Sedan har jag energi lampor över så jag kan se in i akvarierna en stund på kvällen. Det ena akvariet som står närmast fönstret är ett Lowtech med jord och lerbotten. Det i mitten har mitt bottenfilter och det 2 har ett filter efter ena kortsidan typ hamburger mattenfilter. Samtliga ympades med en blandning av alla de alger jag kunde finna inklusive svävande cyanobakterier. Det såg förskräckligt ut efter någon vecka i alla akvarierna. Men ingen Nitrit eller ammonium att tala om förutom i Lowtech burken där det blev lite grand. Jag har en del snabbväxande växter och lite javamossa i samtliga akvarier samt en hel massa snäckor som kom med växterna. Fiskmängden har varit ganska låg i alla akvarier men jag har matat rejält från dag 1. I dag 2 månader senare finns det nog lite trådalger blandat med javamossan i Lowtech burken. I de andra blir det lite grönt på glaset vilket jag skrapar bort var 14 dag från framrutan. Jag har också flytväxter men dessa börjar lida brist på näring så de är självreglerande jag tar bara bort det som vissnar. Flytväxterna är pistia och vattenhyacinter.

                      Just pistia (musselbloma) tycks vara en bra konkurrent till alger i gemen. Jag ser en märkbar förändring i både akvarier och dammar där jag har dessa. Vattenhyacinter är ännu mer effektiva men blir lite stora för vanliga akvarier.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jag ska se, om jag kan få tag på pistia...sen det omtalade tålamodet.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Hmm, Pistia i ett kar som inte är öppet? Ingen vidare bra kombination....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            instämmer med ansjo. funkar skitkasst med pistia om man har täckglas. dom gillar inte att bli fuktiga på ovansidan så att säga.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Problemet brukar även vara utan täckglas i tex ett Juwelkar, att de även blir brända av lysrören, så har man inte ett öppet kar med hängande ramp brukar inte sådana flytväxter funka något vidare....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                det också.
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...