Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Och VF är alltid lite speciellt. Många gånger kan odlad fisk vara mer färgrik, men det är inte alltid bättre/snyggare!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Nu är220-liters borelliikaret tömt på allt - och en ny bakgrund är på plats idag. Det blev en BTN SlimeLine Amazonas, eftersom den var nedsatt i pris.
      Anledningen till "helrenoveringen" beror främst på, att jag måste flytta dom sex borelliynglingarna - eftersom dom inte får i sig den mat dom behöver. För att kunna fånga dom, måste all inredning + en massa växter bort...så därför passar jag på. Det behövs faktiskt en makeover i detta kar...länge sen sist.
      Så nu går Mr. Borellii med sina fruar å barn i mitt lilla 54-liters några dagar. Ynglingarna får sedan stanna kvar där tills vidare.

      Jag noterar i det här lillkaret, att den ena borelliihonan, blir undanskuffad av den andra honan - vilket aldrig hända i 220-liters. Där var dom bägge lika "på" så fort den andra närmade sig respektives revir.

      Ett 54-literkar är enligt mig, för litet - för att dom ska kunna bilda sig ordentliga egna revir. Det blir inte "naturligt" för apisarna, om det inte finns utrymme, för att bilda egna lite större revir.

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Några bilder på borelliiynglingar, som nu går föräldrarfritt i 54-literskaret. Jag har suttit en timme tror jag - för att kanske få en bild av dom lite äldre hannarna, men icke!
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Goa bilder Inger!

          Hoppas mina apistos får lite lekhumör så man får se lite yngel nån gång hos mig med
          Senast redigerad av PiaJo; 04 April 2012, 19:18.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            fina bilder hur gammla är dom?
            jag hoppas verkligen att veijitorna hos mig kan göra något liknande snart!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Sköna bilder, Inger!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av freddi36
                fina bilder hur gammla är dom?
                jag hoppas verkligen att veijitorna hos mig kan göra något liknande snart!
                Dom är från olika kullar - skulle tro, från kanske två till fyra månader.

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Goa bilder Inger!

                Hoppas mina apistos får lite lekhumör så man får se lite yngel nån gång hos mig med
                Svarta/vita mygglarver - blir dom leklystna av, i alla fall mina.

                //Inger
                Senast redigerad av Inger H; 04 April 2012, 19:36.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Kul att se Inger! Mata på bara, så lär de snart bli i lekstorlek de med!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Sköna bilder, Inger!
                    Tack Mats
                    Senast redigerad av Inger H; 04 April 2012, 19:49.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Kul att se Inger! Mata på bara, så lär de snart bli i lekstorlek de med!
                      Hoppas nu att dom växer på sig - nu när det bara är ynglingar som kivas om maten.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        fina småfiskar de där roligt med yngel.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Lägger ut en bild innan totalrenoveringen.
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ser bra ut, skulle kunna vara lite mer rötter i men det är ju en smaksak och jag gillar möe rötter

                            Varför skall du göra om karet?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Efter renoveringen...

                              Jag tycker, att det blev okey - med tanke på, att jag inte har den där perfekta "inredningsgenen" som många har. Borelliisarna leker igen och verkar triva med eklöven, som dom inte hade förrut.
                              Lite dimmigt fortfarande p.g.a. nitrivec som jag spillt i för säkerhets skull.
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Ser bra ut, skulle kunna vara lite mer rötter i men det är ju en smaksak och jag gillar möe rötter

                                Varför skall du göra om karet?
                                Pia, den där bilden var INNAN renoveringen - du är för snabb, att läsa.

                                /Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...