Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Att de är grova kommer inte göra något när dina växter får höjd, snarare tvärtom. En sak jag lade märke till är att de har sågade stumpar på grenarna, om du filar eller sandpapprar dem rundade kommer de ge ett naturligare intryck. En liten detalj som kan störa ganska mycket när man väl börjar reta sig på det.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      [QUOTE=Moving Waves;1581034]Att de är grova kommer inte göra något när dina växter får höjd, snarare tvärtom. En sak jag lade märke till är att de har sågade stumpar på grenarna, om du filar eller sandpapprar dem rundade kommer de ge ett naturligare intryck. En liten detalj som kan störa ganska mycket när man väl börjar reta sig på det.[/QUOTE

      Hej Moving Waves, dom där sågade stumparna som brukar bli, är jag noga med att dom inte ska synas. Jag hängde rötterna "rätt väg" - men vattnet har tryckt upp dom, så dom hänger inte min "väg" längre. Dom får hänga så tills vidare, det fattat ännu en hel del med inredningen - så innan den är klar, kanske dom fixar till sig.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        Jo det är ju rätt men jag menade på småkvistarna. Surfar på mobilen så jag kanske ser fel?
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          När du får lite mer växtlighet och höjd på dessa kommer rötterna att se bra ut.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Bara för att hålla igång tråden lite - och med risk för att bli uttråkad av mig själv...skriver jag lite ändå.

            Det här med olika filtemärken är ju en känsligt kapitel för många - men inte för mig, eftersom jag bara har testat två märken.

            I mitt första lilla 54-liters paketkar, minns jag inte vilket märke det var på innefiltret.
            Under dom sex år som gått och storleken på karen har ökat eftersom - samt att ännu ett kar kommit till, har jag hela tiden haft Fluvals ytterfilter, och bytt upp mig - beroende på vilken storlek det har blivit på karen.
            Visst dom har låtit lite - jag har ju inte haft något annat märke, att jämföra med.
            Jag skaffade ett 540-literskar, och köpte ett Fluval X5 till det.

            Det här filtret lät som ett tröskverk, vi försökte isolera med det mesta - men det lät lika illa ändå. Som någon skrev i en annan tråd - "det går ju inte att njuta av karet, när det låter för mycket" - så sant!
            Jag sålde filtret, efter att ha stått ut med det ett år - karet står vägg i vägg med sovrummet, så det funkade bara inte med detta oljud.

            Så i december köpte jag för första gången ett Eheimfilter, ett 2075. Det har nyligen kopplats till detta 540-literskar, som jag nu håller på att fixa till.
            Ojoj, vilken lycka - helt tyst, jag måste öppna skåpdörren för att lyssna om det verkligen snurrar på. Mitt första Eheimfilter...är jag jädrans nöjd med.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jadu, det kan jag lätt hålla med om att filterdelen är en relativt känslig fråga. Det beror troligen på flertalet orsaker, ungefär som om någon köpt en ny bil och du frågar hur den är? Jag har aldrig hört någon säga att den nya bilen är skit, likaså med ytterfilter. I början iaf....
              Sedan blir det lätt lite olika läger, jag har själv alltid kört med Eheim, men tyvärr är jag inte så jätteimponerad av de nya Proffessionalfiltren då trots ett modernare filter så har de blivit sämre. Då föredrar jag de gamla Classicmodellerna...
              Tyvärr får jag säga, att jag chansar inte med mina tusenlappar om jag ska köpa ett nytt ytterfilter och väljer något nytt märke, utan då liggar Eheim bra till i mina inköp.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jadu, det kan jag lätt hålla med om att filterdelen är en relativt känslig fråga. Det beror troligen på flertalet orsaker, ungefär som om någon köpt en ny bil och du frågar hur den är? Jag har aldrig hört någon säga att den nya bilen är skit, likaså med ytterfilter. I början iaf....
                Sedan blir det lätt lite olika läger, jag har själv alltid kört med Eheim, men tyvärr är jag inte så jätteimponerad av de nya Proffessionalfiltren då trots ett modernare filter så har de blivit sämre. Då föredrar jag de gamla Classicmodellerna...
                Tyvärr får jag säga, att jag chansar inte med mina tusenlappar om jag ska köpa ett nytt ytterfilter och väljer något nytt märke, utan då liggar Eheim bra till i mina inköp.
                Fast nu har jag ett proffessionalfilter.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Jepp, det har jag med.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jepp, det har jag med.
                    ...och

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Vad jag menar är att det inte går att jämföra äpplen med päron. Har man snöat in på tex Fluval eller Eheim så finns det ofta andra märken eller varianter som kan vara både bättre och sämre.
                      Efter några år med olika ytterfilter så är det skillnad mellan de olika filtren, och i mina ögon är Classicmodellen snäppet vassare än Proffessionalserien.
                      Jag har 3 olika Proffessional varav bara ett igång...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Vad jag menar är att det inte går att jämföra äpplen med päron. Har man snöat in på tex Fluval eller Eheim så finns det ofta andra märken eller varianter som kan vara både bättre och sämre.
                        Efter några år med olika ytterfilter så är det skillnad mellan de olika filtren, och i mina ögon är Classicmodellen snäppet vassare än Proffessionalserien.
                        Jag har 3 olika Proffessional varav bara ett igång...
                        Men dom är tysta i alla fall - hoppas nu, att inga fel dyker upp.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Törs jag starta detta kar, med fem fiskar (dvärgciklider) utan bakteriekultur tro?

                          //Inger
                          Senast redigerad av Inger H; 19 March 2012, 15:10.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Törs jag starta detta kar, med fem fiskar (dvärgciklider) utan bakteriekultur tro?

                            //Inger

                            Japp, starta!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Okey Mats.
                              Du är så frånvarande, så undrar vad du pysslar med där i din stuga egentligen - men det visar sig väl...
                              .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Okey Mats.
                                Du är så frånvarande, så undrar vad du pysslar med där i din stuga egentligen - men det visar sig väl...
                                .

                                //Inger
                                Menar du frånvarande här på forumet?

                                Ja, nu startar du bara upp karet, låter fiskarna gå in sig i lugn och ro - matar sparsamt, så blir det fin balans inom några veckor!

                                ... i stugan, ja... där är det mest förberedelser. Jag måste ha helt klart för mig att stugan pallar ett 960, bygga stälning o.s.v. Så, det kommer att ta tid innan det karet är på plats och kan dras igång.
                                Men, det skall väl bli några nytillskott i 540-baljan som står där ute inom kort - och då uppdaterar jag, som vanligt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...