Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Inger, när kommer bilder?? Är så nyfiken
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Inger, när kommer bilder?? Är så nyfiken
      Vänner kom på besök
      Skitsvårt med inredningen, enligt mig i alla fall - med tanke på både dvärgciklider å kanske scalarer. Det kommer bilder sen - men den där "blickpunkten" - finns lite överallt. Lite klarare vatten bara...

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        det är ju inte så dumt att blickpunkten finns på flera ställen för då får man ju flera ställen att utgå ifrån och ser nya saker i olika vinklar
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ibland blir det inte som man tänkt sig - idag har det varit en sån dag.

          Här kommer några usla bilder, från ett dimmigt 540-literskar - hur svårt kan det vara, att ta en helbild egentligen!
          Dom hängande rötterna, drar sig mot ytan - trots, att dom legat i vatten sen december. Några andra rötter, som var tänkt att ha på botten - även dom har legat i vatten lika länge, far som spjut upp mot ytan. Okey, jag vet att jag kan lägga tyngder på dom.

          Ska jag plocka bort någon av dom hängande rötterna, eller placera dom annorlunda? Växtplaceringen? Egentligen är jag inte nöjd alls - om jag ska vara ärlig.
          Är osäker på, om jag ska plocka dit några alkvistar - kanske ser för "plottrigt ut. Eklöv ska dit också...
          Kom nu med kritik - jag tål det.

          //Inger
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Nu sitter jag och surfar med min mobil, så bilderna blir lite små.
            Det ligger två rödaktiga stenar i framkant, de hade jag plockat bort. Sedan kommer dina svärdsplantor att bli bra mycket större, det får du tänka på när du planterar dem och nu i ditt fall kanske byta ut de i vänsterkanten mot tex jättevallisneria eller C.balansae om du kan få tag på.
            Rötterna hade jag låtit vara kvar, och sedan se hur det ger sig när de blir tyngre. Jag skulle även försöka få tag på lite fler smårötter som du kan kila in mellan växterna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              min spontana reaktion är att de är lite väl många svärdsplantor.
              annars så tycker ja de ser bra ut. kanske skulle haft några fler rötter på botten? eller ska några ner som flyter?
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Håller med om, att svärdsplantorna blev för många.
                Dom vallisar, som är planterade ser inte mycket ut eftert att ha legat i en balja fjorton dagar. Var i tre affärer i början av veckan, för att köpa nya, men det blev inget napp.
                Fler rötter på botten ska det bli, och fler cryptisar. Tycker ni, att jag ska ta bort den stora platta roten till vänster - kanske jag ska såga till "smårötter" av den i stället?
                Anders: veck med dom röda stenarna.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  nej roten tycker ja absolut kan ligga där, de ser riktigt bra ut.

                  pröva å flytta fler svärds-p till vänster, typ bakom roten så du samlar ihop dom i en liten "dunge" där bakom istället för att ställa upp dom på rad som det är nu. eller, bara pröva att flytta om dom lite helt enkelt, så kanske de inte ser lika mycke ut
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Inger!
                    Ser att du har gjort lite inredning i karet. Jag tycker att det ser trevligt ut, men har förståelse för att du inte är riktigt nöjd, som du skriver själv.
                    I kommentarerna fokuseras en del på mindre detaljer som var vissa av växterna skall stå, och var någon rot kan placeras e.t.c. men jag skulle vilja titta på ett par mer grundläggande grejer i inredningen.


                    Om vi kollar på bilderna i inlägg 319; så lägger man märke till två stora "features", "grejer" eller rättare sagt händelser i inredningen - det är bakgrunden och fältet med sand framför. Det är två händelser som inte interagerar i nuläget, men är hyfsat lätt att fixa till!


                    Man kan lätt få känslan av att bakgrunden hänger i karet som ett draperi, som en fond till "scenen" framför. På flera ställen ser man dessutom var bakgrunden möter sanden och då upplever man en abrupt 90° vinkel där som känns lite styltig.


                    Det är nu "kill your darlings-principen" bör tillämpas; Man tänker såklart att man vill se så mycket av den nya fräna bakgrunden som möjligt. Men det är bättre att få bakgrunden att bli, just en; Bakgrund!


                    Du behöver mycket mer material att montera inredningen med; massor av mindre rötter och kanske några större runda stenar. Rötter kan du placera både liggande och stående ganska nära bakgrundens nedre kant, kanske inte till 100%, men näst intill. Då får du en bakre siktlinje som tar udden av bakgrundens skarpa linje där sanden tar vid. Efter detta kan man sätta några av de alkvistar, som du är inne på, från vattenytan vid bakgrundens övre kant och snett pekandes framåt, neråt mot frontglaset.
                    Nu har du fått ett initialt djup som stjäler lite fokus från själva bakgrunden och mötet med sanden och istället gör så att man instinktivt blickar mot sanden i mitten och frontdelen av karet. Här garnerar du nu med massor av rotpinnar, växter och kanske lite mindre stenar (som du gjort mycket fint på högersidan redan nu), och löv, som du också vill ha.
                    För att lätta upp "trycket" i helhetsbilden kan du låta vallisarna hamna ganska långt bak i karet - och låt de där flytande Redmoore-rötter bara hänga där de hänger, dom tynger snart ner sig av sig själva och blir automatiskt bra i sammanhanget.


                    Fundera lite och måla upp bilder i skallen som du sedan realiserar. Det här karet kommer att bli mumma - lite mer pill och tålamod bara så!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 March 2012, 13:24.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      hur ser du allt mats? du måste fasen ha falkögon
                      men riktigt härliga förslag du kommer med.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av MrH
                        hur ser du allt mats? du måste fasen ha falkögon
                        men riktigt härliga förslag du kommer med.
                        Ja, haha... det är nog mer så att man efter x-antal inredningar genom åren utvecklar en slags "grundkänsla", ett inledande inredningsrecept för komposition. Det är därmed inte sagt att man "skall" göra så, utan det handlar om löst hängande koncept, som vanligtvis brukar fungera riktigt bra. Var och en inreder givetvis efter tycke och smak, men som sagt, följer man några grundregler så kan man trolla hur som helst. Det är lite som att bygga parfymer; man börjar med vissa givna basnoter, sedan accentuerar man med toppnoter - och vips så bildas det tusen och åter tusen olika fantastiska parfymdofter som alla är unika. Det här tänket går att applicera på musik, konst, mat o.s.v. samt även akvarieinredning!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Mats, jag fattar och ser precis vad du menar när du beskriver - men ser det inte själv när jag bökar runt, inte ens om jag går en bit ifrån å kollar.
                          Det där "seendet", som många av er har - fattas mig...men det gör inget. Det är precis som att måla tavlor, tillverka smycken o.s.v. - man måste nog i alla vall vara lite konstnärligt lagd. Men med lite styrning ska jag nog få till det.

                          Den där platta roten till vänster åker nog bort ändå.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Mats, jag fattar och ser precis vad du menar när du beskriver - men ser det inte själv när jag bökar runt, inte ens om jag går en bit ifrån å kollar.
                            Det där "seendet", som många av er har - fattas mig...men det gör inget. Det är precis som att måla tavlor, tillverka smycken o.s.v. - man måste nog i alla vall vara lite konstnärligt lagd. Men med lite styrning ska jag nog få till det.

                            Den där platta roten till vänster åker nog bort ändå.

                            //Inger
                            Ja, det är en bra inställning, Inger! Det gör inget, bara man själv liksom får till de där små detaljerna som man kan störa sig på i inredningen - karet står hos dig och det är du som skall bli nöjd!

                            Den där platta roten kanske ligger precis rätt när en del grejer runt hamnar på plats - känner du för att ta ur den så gör det och spara den till ett senare tillfälle!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Det händer inte mycket nu, eftersom jag har en nacke, som inte vill hänga med i den takt jag vill. Karet får vila nu tills nästa vecka, då jag får lite växter uppskickade från en kompis.

                              Jag tror att jag börjar få bort "draperiet", i alla fall på vänstra sidan - den högra har jag inte gjort mycket åt, i väntan på blommorna.
                              Sen tycker jag att dom hängande reed-more är för grova - jag som tyckte dom var så snygga i december när dom köptes.
                              Några dimmiga bilder efter en massa ommöbleringar!
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                ser riktigt bra ut tycker jag
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...