Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Ja precis, cryptos är ökända för att smälta så fort de utsätts för påfrestning. Så plantera rötterna så kommer det nog skjuta blad så småningom.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Ja precis, cryptos är ökända för att smälta så fort de utsätts för påfrestning. Så plantera rötterna så kommer det nog skjuta blad så småningom.
        Kanske jag gör som ni säger Mats och Moving Waves.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av MrH


          //inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jepp, det ska mycket till innan Cryptocoryne dör...Anubiasen däremot kan det vara kört för.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Jepp, det ska mycket till innan Cryptocoryne dör...Anubiasen däremot kan det vara kört för.
              Om jag fattat rätt, så är det bara att klippa bort bladen på cryptisarna och plantera rötterna - så kommer dom igen. Mmm - då får man ju vänta lääänge, eftersom dom växer så sakta. Måste någ köpa lite nytt ändå. Jag kan ju inte ha bladlösa växter i ett nyinrett kar, eller hur.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Repris.

                Då är bakgrunden på nytt silikonad (är lite trött på denna ättikslukt), lite nya växter är beställd. En del av dom som jag har försökt att rädda - går inte att rädda. Jag skulle såklart ha lyssnat på Anders och planterat ner dom i grus - i stället för att placerat dom i småbaljor, men jag iddes inte just då. I slutet av nästa vecka, försöker jag igen (växterna kommer på torsdag)...Mot nya mål.

                Tack till er , som hållit era tummar - det hjälpte....

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Gott att höra att du/ni är på G igen!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Gott att höra att du/ni är på G igen!
                    Tack Anders - från både Håkan å mig.
                    Utan din hjälp med både det ena å det andra, vet väl sjutton hur det skulle ha gått då.

                    //Inger



                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Tack Anders - från både Håkan å mig.
                      Utan din hjälp med både det ena å det andra, vet väl sjutton hur det skulle ha gått då.

                      //Inger
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        hejja hejja
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jag har inte mycket att uppdatera nu, mer än att jag har gjort vissa upptäckter ang. det här med växtnäring.

                          I det stora karet, som för tillfället står tomt, har jag alltid kört med PMDD. I det mindre apistokaret - tänkte jag, att jag skulle göra en test, eftersom jag inte har några speciellt krävande växter där - det testet har jag gjort i ung. ett år.

                          Så, i det stora karet med PMDD växte det som sjutton (det står ju tomt för tillfället, efter "katastrofen") - i det mindre apistokaret stod växterna helt still - jag har använt profito i det karet.

                          För fjorton dagar sedan skippade jag profito i det mindre karet - och började i stället med PMDD. Egeria najas, som helt stått stilla under den här tiden (en växt, som jag aldrig har köpt, men som måste ha hängt med i något växtpaket), har vuxit 2dm på fjorton dagar, och några smala vallisar (också dom har stått helt stilla) som jag inte vet namnet på, har vuxit 1dm.
                          Blir det någon sort av reklam det här - i så fall får Kjell ta bort inlägget.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Nu har jag inte läst något här i tråden på flera dagar, vad händer, Inger?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Nu har jag inte läst något här i tråden på flera dagar, vad händer, Inger?
                              Idag, Anders är dagen med stort D.
                              Jag ska försöka bygga upp, det jag fick riva ner för drygt fjorton dagar sedan, när "katastrofen" inträffade. Har köpt lite nya växter - vissa av dom har inte gillat att ligga i baljor under den här tiden. Sen har jag sågat lite i en reed-morerot, eftersom jag tyckte den var för tät/spretig...fortsättning följer.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Då vet jag vad du ska göra i helgen, din lyckost!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...