Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    neeej fy va tråkigt
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Men... herregudihimmelen... Vad oerhört tråkigt att höra!
      Är det ett hyfsat nytt kar? Du har haft igång detta innan väl? Har ni flyttat på det?
      Ja, jag vet inte vad jag skall säga alltså... Jösses, hoppas ni kan hitta felet och att detta är enkelt åtgärdat...

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Jag hoppas verkligen att allt löser sig, växterna klarar sig säkert bara de får lite ljus från solen eller någon lampa. Även om de ser deppiga ut så kan de ta sig.

        Två personer jag tänker på är Gonzo eller Hannesc, de kan hjälpa dig med tankar om det behöver limmas om.


        Styrkekramar från Värmland..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Men... herregudihimmelen... Vad oerhört tråkigt att höra!
          Är det ett hyfsat nytt kar? Du har haft igång detta innan väl? Har ni flyttat på det?
          Ja, jag vet inte vad jag skall säga alltså... Jösses, hoppas ni kan hitta felet och att detta är enkelt åtgärdat...
          Jag hoppades, att det var en hemsk mardröm när jag vaknade i morse
          Karet är bara drygt 1½ år gammalt - och det har stått på samma ställe hela tiden. Det tömdes, när jag gjorde mig av med diskusarna runt jul - så det har bara stått utan vatten i två månader.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Jag hoppas verkligen att allt löser sig, växterna klarar sig säkert bara de får lite ljus från solen eller någon lampa. Även om de ser deppiga ut så kan de ta sig.

            Två personer jag tänker på är Gonzo eller Hannesc, de kan hjälpa dig med tankar om det behöver limmas om.


            Styrkekramar från Värmland..
            Tack för styrkekramarna.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Jag hoppades, att det var en hemsk mardröm när jag vaknade i morse
              Karet är bara drygt 1½ år gammalt - och det har stått på samma ställe hela tiden. Det tömdes, när jag gjorde mig av med diskusarna runt jul - så det har bara stått utan vatten i två månader.

              //Inger
              OK... Och ni har liksom bara satt i bakgrunden fint och försiktigt och limmat dit den? Inte skurit eller karvat i några siliconskarvar för att få dit bakgrunden? - nej det är klart att ni inte har... ja, du fattar... Helt otroligt, sånt här skall ju egentligen inte hända.
              Ser ni om det är själva siliconet i karet som det är vajsing på eller har glaset spruckit någonstans?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                [QUOTE=Mats Bryzell;1575934]OK... Och ni har liksom bara satt i bakgrunden fint och försiktigt och limmat dit den? Inte skurit eller karvat i några siliconskarvar för att få dit bakgrunden? - nej det är klart att ni inte har... ja, du fattar... Helt otroligt, sånt här skall ju egentligen inte hända.
                Ser ni om det är själva siliconet i karet som det är vajsing på eller har glaset spruckit någonstan!

                Jag har tyvärr upptäckt vad felet sitter! När Håkan skar bort den gamla bakgrunden, har han kommit för nära silikonkanten på glaset med kniven. VARFÖR har vi inte använt fisklina i ställer för att få bort bakgrunden - jag vet ju att det funkar. Varför provfyllde jag inte karet innan jag satt igång med allt jobb - ja det är många varför nu.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  [QUOTE=gullefjun;1575942]
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  OK... Och ni har liksom bara satt i bakgrunden fint och försiktigt och limmat dit den? Inte skurit eller karvat i några siliconskarvar för att få dit bakgrunden? - nej det är klart att ni inte har... ja, du fattar... Helt otroligt, sånt här skall ju egentligen inte hända.
                  Ser ni om det är själva siliconet i karet som det är vajsing på eller har glaset spruckit någonstan!

                  Jag har tyvärr upptäckt vad felet sitter! När Håkan skar bort den gamla bakgrunden, har han kommit för nära silikonkanten på glaset med kniven. VARFÖR har vi inte använt fisklina i ställer för att få bort bakgrunden - jag vet ju att det funkar. Varför provfyllde jag inte karet innan jag satt igång med allt jobb - ja det är många varför nu.

                  //Inger

                  Ålrajt. Då vet ni åtminstone vad felet är. Att det var ett "mekaniskt" fel eller misstag som begåtts kändes liksom i nerverna på nån vänster.
                  Ja, fy fan, det är bara att ta tag i det hela då och börja om... Usch vad trist! Känner med er!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Tråkigt att höra Inger, och det är lite synd att Håkan råkade skära lite för mycket nu när han lagt ner så mycket jobb han med.
                    Men det är bara att ta nya tag, ni lär inte göra om det...
                    Oroa dig inte över växterna, skaffa en rejäl balja som du lägger några ca lager grus i botten på. Plantera växterna och lägg lysrampen över så du har som ett akvarium tills det är dags att plantera igen.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Tråkigt att höra Inger, och det är lite synd att Håkan råkade skära lite för mycket nu när han lagt ner så mycket jobb han med.
                      Men det är bara att ta nya tag, ni lär inte göra om det...
                      Oroa dig inte över växterna, skaffa en rejäl balja som du lägger några ca lager grus i botten på. Plantera växterna och lägg lysrampen över så du har som ett akvarium tills det är dags att plantera igen.
                      Det här är ju något som vi inte klarar själva att laga. Vi har Ryds glas i Sundsvall - men har för mig, att dom inte tar på sig akvariejobb.
                      Jag måste väl skaffa ett nytt kar - om jag vill fortsätta där jag slutade...innan läckan.
                      Ja Anders - det är synd om Håkan också såklart, han hjälper mig med alla möjliga och omöjliga saker som jag ber om.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Lite synd attt Sundsvall ligger lite väl långt bort, annars hade det ordnat sig ganska lätt.
                        Kontakta glasmästaren och förklara problemet, så bör de hjälpa er. Annars kan du alltid kolla upp med din akvarieaffär och se om du inte kan få hjälp där...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          men om ni bara skurit i silikonen så borde det väll bara vara att lägga på en ny sträng med silikon? eller har ja missat någon detalj här?
                          hoppas det löser sig för dig/er!
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Måste man inte ta bort det gamla silikonet innan det läggs på nytt - eller går det ätt lägga nytt ovanpå det gamla.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              mjo naturligtvis, de va ju så jag menade men var lite otydlig

                              bort med gammal å på med ny.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • Anki L
                                • August 2011
                                • 606

                                Usch så himla tråkigt Hoppas det fixar sig nu och att växterna klarar sig. Håller tummar och tår!
                                350 l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...