Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Kan man använda sugproppar för att fästa tråden på utsidan karet? Håller det?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Kan man använda sugproppar för att fästa tråden på utsidan karet? Håller det?
      Testar det i morgon...nu schlagerfestivalen.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Inger! Är det OK att jag lägger mig i lite?

        Om man tittar på din bild lite högre upp på sidan (och detta har flera poängterat innan så jag skall inte bli så långrandig) så ligger redmoore-rötterna, så att säga, uppåner. Detta behöver inte inredningsvis vara "fel", utan ser bara lite konstigt ut - som om fem träd var nerkörda i sanden åt fel håll och bara trädens rötter sticker upp... Ja, du ser det säkert.
        Om du tänker dig att du väljer ut två eller tre av dina redmoore-rötter och "hänger" dessa med rötterna neråt vid vattenytan - och sedan vänder de återstående rötterna så att rotspröten pekar liggande, frammåt och i sidled istället så tror jag att det blir riktigt bra.

        Nåväl, hur "hänger" du vissa av redmoore-rötterna nu då? Det behöver inte bli så komplicerat. Jag förstår att du inte har lust att limma extra stag i karet, men ett trick är att integrera de "hängande" rötterna med bakgrunden - som ju är ett tätt knippe trädstammar.
        I bland andra Hobbyaffärer och liknande finns det en grov men fint böjlig aluminiumtråd som du kan använda till detta.

        Måtta upp hur och var du vill ha de hängande rötterna - borra ett eller flera hål i överkanten (alltså i den tjocka delen - klumpen) på roten, trä igenom en bit aluminiumtråd, som du "knyter" eller tvinnar fast i roten och böj till en krok av en ganska lång bit av tråden. Nu kan du hänga redmoore-rötterna i överkanten och de utbuktningar som bakgrunden har.
        På detta sätt får du flera rötter som sticker ner genom vattenytan längst bak i karet, och så kan du montera de rötter du inte hänger i samklang med de andra så att det bildas harmoni.

        And, by the way, vad är det som säger att någon redmoore-rot inte kan ligga så som du placerat dina rötter i nuläget? - det är absolut snyggt att låta någon av rötterna vara placerad så också - men blanda runt lite och ta god tid på dig att experimentera - flytta runt, ändra, betrakta och rätta till tills du blir nöjd!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Inger! Är det OK att jag lägger mig i lite?

          Om man tittar på din bild lite högre upp på sidan (och detta har flera poängterat innan så jag skall inte bli så långrandig) så ligger redmoore-rötterna, så att säga, uppåner. Detta behöver inte inredningsvis vara "fel", utan ser bara lite konstigt ut - som om fem träd var nerkörda i sanden åt fel håll och bara trädens rötter sticker upp... Ja, du ser det säkert.
          Om du tänker dig att du väljer ut två eller tre av dina redmoore-rötter och "hänger" dessa med rötterna neråt vid vattenytan - och sedan vänder de återstående rötterna så att rotspröten pekar liggande, frammåt och i sidled istället så tror jag att det blir riktigt bra.

          Nåväl, hur "hänger" du vissa av redmoore-rötterna nu då? Det behöver inte bli så komplicerat. Jag förstår att du inte har lust att limma extra stag i karet, men ett trick är att integrera de "hängande" rötterna med bakgrunden - som ju är ett tätt knippe trädstammar.
          I bland andra Hobbyaffärer och liknande finns det en grov men fint böjlig aluminiumtråd som du kan använda till detta.

          Måtta upp hur och var du vill ha de hängande rötterna - borra ett eller flera hål i överkanten (alltså i den tjocka delen - klumpen) på roten, trä igenom en bit aluminiumtråd, som du "knyter" eller tvinnar fast i roten och böj till en krok av en ganska lång bit av tråden. Nu kan du hänga redmoore-rötterna i överkanten och de utbuktningar som bakgrunden har.
          På detta sätt får du flera rötter som sticker ner genom vattenytan längst bak i karet, och så kan du montera de rötter du inte hänger i samklang med de andra så att det bildas harmoni.

          And, by the way, vad är det som säger att någon redmoore-rot inte kan ligga så som du placerat dina rötter i nuläget? - det är absolut snyggt att låta någon av rötterna vara placerad så också - men blanda runt lite och ta god tid på dig att experimentera - flytta runt, ändra, betrakta och rätta till tills du blir nöjd!
          Jag är fruktansvärt tacksam att du lägger dig i Mats.
          Jag tycker inte det blir snyggt - jag ändrar å ändrar...sen skiter jag i det ett tag. Helt plötsligt, tycker jag att rötterna är skitfula - dom är för grova, för spretiga o.s.v. Sen har jag bundit fast lite anubias på mangrove - fast jag inte vet om jag ska ha dom i karet.
          Speglar sig för mycket i karet, men så här skitfult är det just nu!
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jag är fruktansvärt tacksam att du lägger dig i Mats.
            Jag tycker inte det blir snyggt - jag ändrar å ändrar...sen skiter jag i det ett tag. Helt plötsligt, tycker jag att rötterna är skitfula - dom är för grova, för spretiga o.s.v. Sen har jag bundit fast lite anubias på mangrove - fast jag inte vet om jag ska ha dom i karet.
            Speglar sig för mycket i karet, men så här skitfult är det just nu!

            Nej, jag tycker verkligen inte att det ser skitfult ut - nu har du ju börjat få snits på en begynnande 3D-look i och med att du expanderat bakgrunden med några rötter som ger en större djupverkan i karet. Du kan testa med att spränga in lite exempelvis Anubias bland rotdelarna på de rötter du hängt upp nu. Sedan kan du experimentera med att montera de kvarvarande rötterna du har genom att bara lägga dessa lite snyggt på bottnen - och flytta runt dom lite efter tycke och smak. De rötter du lägger i karet kommer med all sannolikhet att integreras med de som hänger på ett snyggt sätt. Efter detta är det bara att fylla på med växtlighet, stenar, pinnar och annat du vill ha i karet.
            Efter en tid kommer redmoore-rötterna att mörkna, få lite alger på sig och smälta in med bakgrunden ännu bättre.
            Nu är du på väg Inger - det här ser riktigt bra ut!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jag håller med Mats, och en annan grej du kan testa är att inte dela upp karet i tredjedelar, utan prova att flytta ihop rötterna mot ena sidan för att uppnå det " gyllene snittet".
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag håller med Mats, och en annan grej du kan testa är att inte dela upp karet i tredjedelar, utan prova att flytta ihop rötterna mot ena sidan för att uppnå det " gyllene snittet".
                "Det gyllene snittet" - kan det betyda "blickpunkt" eller nåt sånt.
                Nu har Håkan varit på Biltema och köpt sån där rostfri tråd. Han är faktiskt delaktig - fick hjälp med att skära filterkuber t.o.m.. Sen har jag inte ens packat upp nya Eheimfiltret - när det blir dags, så är Håkan delaktig igen.... Nu blir det middag - sen på karet igen!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag håller med Mats, och en annan grej du kan testa är att inte dela upp karet i tredjedelar, utan prova att flytta ihop rötterna mot ena sidan för att uppnå det " gyllene snittet".
                  ...bättre så??
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Anki L
                    • August 2011
                    • 606

                    Snyggt! Nu blev jag sugen på att hänga upp mina rötter.
                    350 l

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Det ser bra ut, men försök att få blickpunkten lite mer åt ena sidan och inte mitten. Sedan kan du prova att lägga till rötterna som kommer upp från botten.
                      Säg till om vi blir för petiga/tjatiga!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det ser bra ut, men försök att få blickpunkten lite mer åt ena sidan och inte mitten. Sedan kan du prova att lägga till rötterna som kommer upp från botten.
                        Säg till om vi blir för petiga/tjatiga!
                        Jag tror, att jag fått blickpunkten mer år vänstersidan - lägger ut fler bilder i morrn. Jag har fått tagit upp en del rötter som jag klätt med anubias, eftersom dom måste få slurpa lite vatten tills i morgon.

                        Det här jobbet tär på kroppen kan jag säga, när man ska pilla nere i gruset. Är man 159cm å karet är 60cm högt, så behövs längre armar/kropp än jag har. Sen har jag stuckit mig på den där rostfria tråden lite här å där - så blodvite uppstod, fast det var det värt. Fingrarna är skrynkligta som russin - och en massa självsprickor, som gör jädrans ont p.g.a. att dom har tillbringat för många timmar i vatten.

                        Ni är inte petiga/tjatiga Anders - jag tycker bara det känns skönt, att ni har koll på vad jag gör...uppskattas. Förhoppningsvis blir det klart i morrn.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Lycka till, jag tycker mina kar aldrig blir färdiga...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Lycka till, jag tycker mina kar aldrig blir färdiga...
                            Skönt! känner likadant....
                            när jag sitter och kollar på karen så funderar jag rätt mycket på om man skulle göra om lite här och där...

                            Inger, bara så att du vet så ger du mig inspiration jag skall ju göra ordning mitt nya kar med redmoore-rötter och jag vill med ha grenar som kommer uppefrån.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Lycka till, jag tycker mina kar aldrig blir färdiga...
                              Du är då en "glädjespridare". Ändrar mig å säger " i morrn är nog karet inrett å så gott som klart" - fast å andra sidan kommer det här karet aldrig att bli riktigt klart - eftersom jag aldrig blir riktigt nöjd...så fortsättning följer.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Skönt! känner likadant....
                                när jag sitter och kollar på karen så funderar jag rätt mycket på om man skulle göra om lite här och där...

                                Inger, bara så att du vet så ger du mig inspiration jag skall ju göra ordning mitt nya kar med redmoore-rötter och jag vill med ha grenar som kommer uppefrån.
                                Är nog första gången jag ger någon "inspiration" .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...