Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Mjaa, just det! Nu har du ju en ganska grå och "jämn" bakgrund - om du läser mig rätt! Skitsnygg, tycker jag, men det gäller, som sagt, att hålla inredartungan rätt i mun med en sådan bakgrund.
    Givetvis inreder man så att man själv blir nöjd med resultatet - men ett par huvudvägar att fundera på kan nog vara, 1; att göra en inredning som i stort sett liknar bakgrunden - med andra ord kan du fortsätta att placera pinnar och grenar lodrätt närmast bakgrunden för att längre fram i karet "kaosa" till det med mer liggande pinnbröte, stenar och lägre växter. Varför inte smyga in några valisnerior ganska långt bak i karet också?
    2; Att helt gå ifrån vad bakgrunden egentligen är; ett tätt snår av trädstammar. Då kan man spejsa ut lite mer och placera en hel del rötter (av den vanilga akvarietypen) som egentligen inte alls har samma färgskala och addera mycket fler växter och stenar. I detta fall blir bakgrunden mer som en snygg fond och fyller sin funktion på så vis!
    Sedan finns det ju såklart oändliga varianter - bara man själv blir nöjd!
    Jag skulle verkligen visualisera hur jag innerst inne vill att karet skall se ut och sedan sakta men säkert bygga på de bilder som uppstår i hjärnan - testa, flytta, byta ut o.s.v. inredningen långt innan vatten eller fisk kommer i karet!
    Det skall bli spännande att se hur det blir senare!
    Mmm - inredartungan...med en sådan bakgrund. Min inredartunga brukar överge mig. Som du vet Mats blir jag sällan nöjd med min inredning. Fast den här gången har jag börjat "från rätt håll", så kanske...

    "Kaosinredning" blir det såklart, eftersom några arter av dvärgciklider kommer att finnas i detta kar. Sen, fast jag uteslöt dom från början - blir det förmodligen scalarer - deras beteende liknar ju diskusens...så kanske just därför.
    Jag kommer att lägga ut bilder under inredningens gång - så buu/bää mottages tacksamt.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Detta kommer att bli snyggt, gillade bakgrunden
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        "Patience! Patience, my love. -Gollum! Gollum!"
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Detta kommer att bli snyggt, gillade bakgrunden
          Jag hoppas det - jag gillar också bakgrunden.
          Får hålla den omtalade "inredartungan" rätt i mun" bara...så med lite hjälp så kanske det blit bra.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jag hoppas det - jag gillar också bakgrunden.
            Får hålla den omtalade "inredartungan" rätt i mun" bara...så med lite hjälp så kanske det blit bra.

            //Inger

            Klart att det blir bra! Här finns så många som inreder snyggt - så input lär det bli massor av!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Kör på, vi hejar på dig, Inger!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Önskar ibland, att dygnet hade fler timmar!
                Idag under em. har jag trätt alla filterkuber på fisklina - tog sin tid kan jag säga. Tagit in sex hinkar med grus från altanen, som står under upptining, växter står redo för plantering. Så i morrn börjar jag med att placera ut alla rötter, som förmodligen kommer att flyttas hit å dit under halva lördagen, innan jag blir nöjd - förmodligen kommer jag att skrika på...hjääälp.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  härligt
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Växterna är inte alls "redo" för plantering, som jag skrev i går - det ska nämligen pillas bort en jädrans mass ull från rötterna också! Åtta i morse startade jag med det...är inte klar än! Värst är det att pilla på anubias och cryptis. Tips på - hur man lättast får bort eländet mottages tacksamt.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      jag brukar pilla bort det mesta för hand och sen tar jag en hink med vatten och skakar rötterna/vöxterna så brukar det mesta lossna.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        ta något smalt, typ tandpetare, virknål eller dylikt å så "kammar" du genom rötterna med den, då brukar de lossna ganska mycke. plus som pia skriver, röj runt dom i vatten.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Mina "verktyg" är, tandpetare, nål och planteringstång - skaka dom i vatten ska provas.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Skulle det sitta kvar ull är det inte hela världen, jag brukar inte vara så jättenoga med den biten. Tar bort det som går, sedan åker plantorna i...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Just idag har jag ett toppen- "burp" -tips... Jag kan andas på luddet så försvinner det... växten kan dock stryka med i processen...

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Just idag har jag ett toppen- "burp" -tips... Jag kan andas på luddet så försvinner det... växten kan dock stryka med i processen...
                                Haha - är det så illa. Tur att det är självförvållat.
                                Blev lite avbrott i min dagsplanering - fick kaffesugna vänner på besök... Ska dit med gruset nu, sen ska jag testa med reed-more lite så där bara.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...