Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag tycker att du ska låta Gubben bestämma, gör man dem lite glada att de får vara med och bestämma nåt med karen så går allt i akvarieväg lite lättare sen, jag vet....
    Ja, det har jag också lärt mig under åren. Sen måste man även delta "intresserat" i sambons hobby, som han brinner för - det brukar ge resultat. Skönt i alla, att vi har hundintresset tillsammans.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Då är 80kg grus tvättat å klart idag - vi har även sågat till bakgrunden så den passar. Är lite osäker på vart rasterna ska placeras i förhållande till utsuget - även hur långt från överkant utblåshålet skall borras...men det löser sig.

      Filtermatta är beställt, som sen ska klippasi kuber, för att användas bakom bakgrunden som filtermaterial. Jag har även beställt växter idag via fiskaffären, som kommer onsdag till veckan - trodde inte man som privatkund kunde beställa dom växter jag själv ville han...men det kunde jag.

      //Inger


      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        En ny värld har kanske öppnat sig nu?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          [QUOTE=ansjo;1573749]En ny värld har kanske öppnat sig nu?[/QUOT

          Har du kollar mailboxen idag.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Då är bakgrunden på plats...äntligen. Tror det blev ganska bra trots två blåbär som jobbat med den.
            Tack Anders för all info - uppskattas verkligen.
            Bifogade filer
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              hmm, du har alltså satt utblåset i samma ände som insugen?

              antar att du tänker ha pumpen på vänster sida och sedan en slang bort till utblåset?

              för övrigt, riktigt najs den där bakgrunden. riktigt riktigt najs.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av MrH
                hmm, du har alltså satt utblåset i samma ände som insugen?

                antar att du tänker ha pumpen på vänster sida och sedan en slang bort till utblåset?

                för övrigt, riktigt najs den där bakgrunden. riktigt riktigt najs.
                Ytterfilter med insuget i andra änden, så bakgrunden blir som ett stort förfilter.

                Är bakgrunden silikonad på kortsidorna? Det är svårt att se vilket på bilden, men annars är det nog ett mer eller mindre måste. Ser jäkligt bra ut annars!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Ytterfilter med insuget i andra änden, så bakgrunden blir som ett stort förfilter.

                  Är bakgrunden silikonad på kortsidorna? Det är svårt att se vilket på bilden, men annars är det nog ett mer eller mindre måste. Ser jäkligt bra ut annars!
                  Du ser då allt - nää, vi väntar med att silikona kortsidorna tills silikonet i botten härdat lite. Vi är liksom lite försiktiga.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Ytterfilter med insuget i andra änden, så bakgrunden blir som ett stort förfilter.

                    Är bakgrunden silikonad på kortsidorna? Det är svårt att se vilket på bilden, men annars är det nog ett mer eller mindre måste. Ser jäkligt bra ut annars!

                    ja om inte den filtreringen räcker till då vette tusan...
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av MrH
                      ja om inte den filtreringen räcker till då vette tusan...
                      Japp - "overkill" kallas det visst.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jag håller på med nåt idag, som är minst lika tråkigt som att tvätta grus...klippa filterkuber. Det måst ju klippas hur många som helst!
                        Sen undrar jag , hur ska dom "packas" bakom bakgrunden - hårt eller löst.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Jag håller på med nåt idag, som är minst lika tråkigt som att tvätta grus...klippa filterkuber. Det måst ju klippas hur många som helst!
                          Sen undrar jag , hur ska dom "packas" bakom bakgrunden - hårt eller löst.

                          //Inger

                          Varken eller! Bara fyll på med kuberna, så hamnar de där de skall. Det är fint om så mycket vatten som möjligt får strömma över och igenom filtermaterialet!
                          Bakgrunden ser fin ut - skönt att det löste sig med den!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Varken eller! Bara fyll på med kuberna, så hamnar de där de skall. Det är fint om så mycket vatten som möjligt får strömma över och igenom filtermaterialet!
                            Bakgrunden ser fin ut - skönt att det löste sig med den!
                            Okey, då vet jag.
                            Ja, bakgrunden är jättefin tycker jag - sen gäller det att "möblera" växter och rötter, så dom liksom "flyter" ihop med bakgrunden...hur jag nu ska få till det!
                            Jag ser ju nu, att jag måste byta bakgrund i apistokaret också! Där har jag en sån där bakgrund som ser ut som typ "ej genomstekt rostbiff" eller nåt sånt.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              precis som mats skriver, bara å fylla på så löser det sig självt =)
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Okey, då vet jag.
                                Ja, bakgrunden är jättefin tycker jag - sen gäller det att "möblera" växter och rötter, så dom liksom "flyter" ihop med bakgrunden...hur jag nu ska få till det!
                                Jag ser ju nu, att jag måste byta bakgrund i apistokaret också! Där har jag en sån där bakgrund som ser ut som typ "ej genomstekt rostbiff" eller nåt sånt.

                                //Inger
                                Mjaa, just det! Nu har du ju en ganska grå och "jämn" bakgrund - om du läser mig rätt! Skitsnygg, tycker jag, men det gäller, som sagt, att hålla inredartungan rätt i mun med en sådan bakgrund.
                                Givetvis inreder man så att man själv blir nöjd med resultatet - men ett par huvudvägar att fundera på kan nog vara, 1; att göra en inredning som i stort sett liknar bakgrunden - med andra ord kan du fortsätta att placera pinnar och grenar lodrätt närmast bakgrunden för att längre fram i karet "kaosa" till det med mer liggande pinnbröte, stenar och lägre växter. Varför inte smyga in några valisnerior ganska långt bak i karet också?
                                2; Att helt gå ifrån vad bakgrunden egentligen är; ett tätt snår av trädstammar. Då kan man spejsa ut lite mer och placera en hel del rötter (av den vanilga akvarietypen) som egentligen inte alls har samma färgskala och addera mycket fler växter och stenar. I detta fall blir bakgrunden mer som en snygg fond och fyller sin funktion på så vis!
                                Sedan finns det ju såklart oändliga varianter - bara man själv blir nöjd!
                                Jag skulle verkligen visualisera hur jag innerst inne vill att karet skall se ut och sedan sakta men säkert bygga på de bilder som uppstår i hjärnan - testa, flytta, byta ut o.s.v. inredningen långt innan vatten eller fisk kommer i karet!
                                Det skall bli spännande att se hur det blir senare!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...