Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #91
    Skalarer och Redmoorerötter är en oslagbar kombination. Kan du få tag på VF eller en bra odlad grupp på ca 6 individer skulle det vara mumma...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #92
      Jag vet inte om jag skrivit i din tråd någon gång men jag läser den ofta. Du har ju ett bra gäng i supporterklubben inte minst Mats och Anders!
      Scalarer, visst skall du ha ett gäng sådana. Som du säger så är det kanske lite discus över dom men ändå inte. Skaffa dig en grupp ”natur” scalarer och du kommer att få många sköna stunder framför akvariet.
      En annan fisk som faktiskt mer liknar discus är flagcikliden som Mats har återupptäckt. Både dessa och scalarer borde passa utmärkt tillsammans med dvärgciklider och skapa lite mer dynamik i akvariet.
      Bakgrunden: Tror du inte du kan få en ny skickad? Det borde inte ligga på dig att posten slarvat. Det borde vara säljaren som skall reklamera transporten.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #93
        Ursprungligen postat av ansjo
        Skalarer och Redmoorerötter är en oslagbar kombination. Kan du få tag på VF eller en bra odlad grupp på ca 6 individer skulle det vara mumma...
        Anders, hur får jag tag på "en bra odlad grupp" - jag som vet noll om scalarer (min vanliga smiley)!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #94
          Ursprungligen postat av bossep
          Jag vet inte om jag skrivit i din tråd någon gång men jag läser den ofta. Du har ju ett bra gäng i supporterklubben inte minst Mats och Anders!
          Scalarer, visst skall du ha ett gäng sådana. Som du säger så är det kanske lite discus över dom men ändå inte. Skaffa dig en grupp ”natur” scalarer och du kommer att få många sköna stunder framför akvariet.
          En annan fisk som faktiskt mer liknar discus är flagcikliden som Mats har återupptäckt. Både dessa och scalarer borde passa utmärkt tillsammans med dvärgciklider och skapa lite mer dynamik i akvariet.
          Bakgrunden: Tror du inte du kan få en ny skickad? Det borde inte ligga på dig att posten slarvat. Det borde vara säljaren som skall reklamera transporten.
          Som du nämner bossep, så uppskattar jag Anders, Mats och andras support väldigt mycket - dom är guld värda. Som många andra inom den här hobbyn, så kommer motgångar av olika slag - å då finns dom där och peppar.
          Kul att du läser min tråd, tror inte att du har skrivit i den förrut - som sagt är den urtråkig just nu.
          Jådå, jag har läst på lite om flaggciklider, som verkar vara tåliga fiskar. Mmm "naturscalarer" får jag nog inte fatt på här i norrland...tyvärr.
          Ja, denna bakgrund tror jag "lever sitt eget liv" vad den nu håller hus. Vi kommer nog fram till en lösning till slut...

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #95
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Anders, hur får jag tag på "en bra odlad grupp" - jag som vet noll om scalarer (min vanliga smiley)!

            //Inger
            Jag köpte hem en grupp på 8 sk. "Perualtum" för ett par månader sedan, och det var grossisten Imazo som hade dessa hemma. Gå till din lokala affär och kolla upp vilka skalarer de kan skaffa hem åt dig, men luras inte att köpa vanliga odlade utan att se dem först. VF eller namnade som tex "Perualtum" brukar vara ganska säkra kort.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #96
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag köpte hem en grupp på 8 sk. "Perualtum" för ett par månader sedan, och det var grossisten Imazo som hade dessa hemma. Gå till din lokala affär och kolla upp vilka skalarer de kan skaffa hem åt dig, men luras inte att köpa vanliga odlade utan att se dem först. VF eller namnade som tex "Perualtum" brukar vara ganska säkra kort.
              Ok, då får min fiskaffär först kolla om "Perualtum" finns - om det nu blir scalarer. Vad är "felet" med "vanligt odlade" .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #97
                Det är inget fel, men personligen tycker jag de ofta får dåligt utvecklade fenor och deras yngelvård ska vi inte tala om...men det är rena personliga åsikter.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #98
                  Perualtum finns det inget som heter, om du ser scalarer under namnet Perualtum, och de dessutom är dyra, så är det nå´t lurt. Än så länge räknas Peruscalaren till Pterophyllum scalare. Jag har faktiskt just nu en marmor (ljus, med vildformens röda ögon), med väldigt fina fenor, tyvärr är den grinig som få. Jag har haft flera marmorpar som fått frisimmande yngel, så omöjligt är det inte.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #99
                    Jag köpte också en grupp om 6 st härom året och de såg ut som "riktiga scalarer" jag är inte säker på om de hette "Perualtum" eller "orinoco nånting" leker och står i gjorde dom i alla fall så några altum var det nog inte. Min högst personliga uppfattning är att någon naturform som ligger ganska högt i listan mot VF, F1, F2 osv. Ofta är rätt val.
                    Kan man inte se fiskarna får man gå efter exempelvis Imazo's listor och hoppas att akvarieaffären får hem rätt fisk.

                    Ofta är det så att man får vad man betalar för så dyrt är relativt.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Nja, betalar man "altumpengar" för nå´t som kallas Perualtum så har man nog betalat för mycket. Men visst, fina scalarer är det.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jag har inte skrivit någonstans att det är Altumskalarer, däremot säljs de som "Perualtum" och jag använder det namnet för att få rätt handelsnamn på skalarerna. Dessa skalarer är dyrare (ungefär tredubbla priset) än den vanliga blandningen som säljs, men de är värda varenda öre då jag hellre betalar för bra fisk i både kvalité, storlek och slutprodukt.
                        Skulle man köpa riktiga Altum ligger priset ytterligare ett par snäpp upp, prismässigt ungefär som en bra diskus...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Håller med Anders till 100 %
                          Man kan ha vilka fantasifulla handelsnamn man vill. Speciellt ser detta ut att vara faktum med just Scalarer. Striden om de vetenskapliga namnen har svallat sedan jag började med fisk för snart 50 år sedan. Så länge en Scalar ser ut som de skall får de heta vad de vill.
                          Jag tycker faktiskt det är riktigt kul att det kommer fram fisk med bra kvalite vilket saknats i många år.
                          Visst skulle det vara kul med "riktiga" altum men jag tar peruaner vilken dag som hälst.

                          Så om Inger kan få tag på dessa rekommenderar jag varmt dessa.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag vet, att Imazo hade scalarer me F och ett nummer hemma för ett bra tag sedan, tror dom var lite röda på ryggen.
                            Anders: hade inte en aning om att du har scalarer, bilder!! Trodde du "bara" hade räkor.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ah, jag har dessa dels i jobbkaret och även i min MP-kub. Såg den här varianten av skalarer nere i Tyskland förra året och jag gillade dessa skarpt och beställde ett gäng så fort jag fick tillfälle.
                              De som är röda på ryggen är troligen de sk. "Redback" och är även de jäklens snygga. Jag har lite bilder på mina jag hade i mitt fotoarkiv här på Zoopet...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Ah, jag har dessa dels i jobbkaret och även i min MP-kub. Såg den här varianten av skalarer nere i Tyskland förra året och jag gillade dessa skarpt och beställde ett gäng så fort jag fick tillfälle.
                                De som är röda på ryggen är troligen de sk. "Redback" och är även de jäklens snygga. Jag har lite bilder på mina jag hade i mitt fotoarkiv här på Zoopet...
                                Här kollat på Imazos fisklista nu - finns en sort, som heter F1 "Manacapuro XL som kostar lite över 400kr, och en sort som heter F1"Rio Xingu" M, kostar strax över hundringen. Är det bra sorter.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...