Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #76
    Hej inger. Jag hoppar in med min åsikt. Jo 4*54w är en del, förstår att det är ljust. Med lättare växter kan du absolut släcka två rör, du har ändå helt ok med enbart två. Men det är ju också viktigt att påpeka att olika rör ger olika typer av ljus. Du kanske har väldigt kalla och starka rör nu? Man kan laborera en hel del med olika lysrör för att få ett ljus man gillar, jag använder tex ibland billiga jularör som är väldigt gula för att balansera tex aquarelle som är väldigt blå i kar där jag vill ha varmare ton.

    Gällande co2 tycker jag absolut du ska köra på. Dels som du säger för att få lite stabilt och surt för dina dvärgar. Men även växterna kommer att reagera bra även med mindre ljus. Faktum är att du cementerar ljuset som begränsande faktor så jag gissar att du får ett stabilare kar. Jag har erfarit att tex javaormbunke reagerar mycket på co2, jag kör mäsk och halvdant ljus i ett kar och där bubblar den som en tok.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #77
      Ursprungligen postat av Moving Waves
      Hej inger. Jag hoppar in med min åsikt. Jo 4*54w är en del, förstår att det är ljust. Med lättare växter kan du absolut släcka två rör, du har ändå helt ok med enbart två. Men det är ju också viktigt att påpeka att olika rör ger olika typer av ljus. Du kanske har väldigt kalla och starka rör nu? Man kan laborera en hel del med olika lysrör för att få ett ljus man gillar, jag använder tex ibland billiga jularör som är väldigt gula för att balansera tex aquarelle som är väldigt blå i kar där jag vill ha varmare ton.

      Gällande co2 tycker jag absolut du ska köra på. Dels som du säger för att få lite stabilt och surt för dina dvärgar. Men även växterna kommer att reagera bra även med mindre ljus. Faktum är att du cementerar ljuset som begränsande faktor så jag gissar att du får ett stabilare kar. Jag har erfarit att tex javaormbunke reagerar mycket på co2, jag kör mäsk och halvdant ljus i ett kar och där bubblar den som en tok.
      Hej Moving Waves - alla åsikter respekteras.

      Jag har 4x80 T5 Sylvania Aquastar i rampen, som funkade kanon med en massa växter i före detta diskuskaret. Självklart blir det till att fortsätta med CO2.
      Kallt ljus - kanske det var så, fast växtera gillade i alla fall det ljuset + algerna också! Som jag sa, så vill jag nu ha lite varmare toner i kommnade kar.
      Javaormbuske som alla verkar lyckas med, blir bara skit hos mig - fattar inte varför! Får nog som du säger: "laborera med olika rör".

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #78
        Idag har jag avlivat en av dom två Ap.Trifasciatahonorna, som nu har varit hos mig i elva dagar. Den som jag var osäker på om det var en hona eller hanne. Han/hon har inte mått bra sen dag ett - så idag, såg jag att nu får det vara nog. Så jäkla tråkigt...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #79
          Det var ju inge kul... hoppas nu att de som du har kvar mår bra
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #80
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Det var ju inge kul... hoppas nu att de som du har kvar mår bra
            Jaa - hoppas det är så.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #81
              Forts. på "mysteriet med den försvunna Rainforrest-bakgrunden"

              Har inte hört något från posten ang. min bakgrund sen sist jag ringde - det är tio dagar sedan. Ringde idag igen - han som har hand om "ärendet" var ledig idag! Fick prata med en annan person, som upplyste mig om, "fortfarande inte upphittat"! Han som "har hand om ärendet" ringer upp mig på måndag - tror jag vad jag vill om!!!
              Den här bakgrunden har alltså legat på postterminalen i Ånge sen den 2/1. Idag är sista dagen den postterminalen finns - den läggs nämligen ned fr.o.m. idag!
              Så här sitter jag fortfarande med ett tomt 540-liters, något irriterad och frusterad vill jag påstå.

              Tur är väl att jag har mina apisto i alla fall.
              Ser en klar skillnad beteendemässigt på borellisen och trifasciatan. Borellisarna är ju väldigt "sociala" och befinner sig i "hela" karet och är inte det minsta skygga - medans trifasciatan glider runt mellan rötterna efter bottenregionen och spanar. Satt kameran på stativ igår, för att försöka ta en bild - han är ju så grann nu när han har färgat ut lite mer. Tyvärr har han ju bara en hona nu, som han tyvärr jagar lite för mycket. I alla fall tyckte han att kameran var jätteskum - satt där nästan en timme, men icke - såg bara skymten av honom. Det finns ju i alla fall en bild av honom i tråden - nyss isläppt i karet.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #82
                Men... det här är ju inte klokt. Hade det varit jag hade jag rivit stället!
                Har du talat med dom som du köpte bakgrunden av? Har dom ens skickat den, överhuvudtaget? Vad är det för sändningsnummer på den? Har du spårat försändelsen från sändaren till postterminalen?
                Wow, alltså, jag hade blivit så topp tunnor förbannad att de hade fått skita fram en ny bakgrund på momangen. Stå på dig nu så att du får hem stuffet. Är det postens fel så kan du gott be dom ersätta dig för förseningen, typ samma summa som bakgrunden kostar! Skäll dessutom ut idioterna som du köpte bakgrunden av!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #83
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Men... det här är ju inte klokt. Hade det varit jag hade jag rivit stället!
                  Har du talat med dom som du köpte bakgrunden av? Har dom ens skickat den, överhuvudtaget? Vad är det för sändningsnummer på den? Har du spårat försändelsen från sändaren till postterminalen?
                  Wow, alltså, jag hade blivit så topp tunnor förbannad att de hade fått skita fram en ny bakgrund på momangen. Stå på dig nu så att du får hem stuffet. Är det postens fel så kan du gott be dom ersätta dig för förseningen, typ samma summa som bakgrunden kostar! Skäll dessutom ut idioterna som du köpte bakgrunden av!
                  Mats lille - skönt att du också "känns som "förbannad". Bakgrunden är skickad som den skulle - och spårad hela vägen till postterminalen i Ånge. Vet inte om du läst i tråden - den postterminalen ligger här i västernorrland - tio mil från mig! Det finns sändnigsnummer och hela köret. Jag får ut hela beloppet - om den inte hittats, men fattar du - det dröjer. Tyvärr har jag betala i förskott - men aldrig mer!!
                  Ja, jag har talat med "där bakgrunden är köpt" det är inte deras fel, att det har strulat där den har hamnat. Dom har beställt hem en ny bakgrund, ifall den gamla inte återfinns.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #84
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Mats lille - skönt att du också "känns som "förbannad". Bakgrunden är skickad som den skulle - och spårad hela vägen till postterminalen i Ånge. Vet inte om du läst i tråden - den postterminalen ligger här i västernorrland - tio mil från mig! Det finns sändnigsnummer och hela köret. Jag får ut hela beloppet - om den inte hittats, men fattar du - det dröjer. Tyvärr har jag betala i förskott - men aldrig mer!!
                    Ja, jag har talat med "där bakgrunden är köpt" det är inte deras fel, att det har strulat där den har hamnat. Dom har beställt hem en ny bakgrund, ifall den gamla inte återfinns.

                    //Inger
                    Åh, aha och ålrajt - då skall jag lugna ner mig!
                    Jo, jag har läst men det var ett litet tag sedan och trodde det hade löst sig.
                    Bra att du får en ny eller ersättning - men fan vet om jag hade kunnat hålla mig från att åka de där 10 milen - bara för att få se hur de där figurerna ser ut där på postterminalen... och kanske hjälpa dom att riva plejset.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #85
                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Vet egentligen inte vad det var som hjälpte, eftersom jag gjorde tre förändringar - rensade cookies, minskade bilderna i kameran ytterligare och klickade på plus i inlägget. Kanonens att du hjälpte mig att klura ut vad som kunde vara fel.

                      //Inger
                      Jaha, det var ganska trevligt tidigt en lördagsmorgon att hitta en tråd som man inte läst i tidigare...Men du vet varför Inger, men nu är jag på banan igen!
                      Jag kan nämna ang. att lägga in foton, så bör de inte vara för stora för då brukar det krångla när de ska laddas upp, särskilt om man laddar upp flera st...
                      Hoppas att du får bakgrunden asap, att sitta hemma och vänta på något sådant här hade man blivit knäpp av! Jag håller med Mats, postkontoret hade nog fått ett besök även av mig trots en resa på 10 mil enkel väg...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #86
                        Samma sak för mig jag hade INTE väntat så här länge....jag hade ringt 15 ggr per dag från dag 5 ungeför så att de fick spader och fixat fram paketet!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #87
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jaha, det var ganska trevligt tidigt en lördagsmorgon att hitta en tråd som man inte läst i tidigare...Men du vet varför Inger, men nu är jag på banan igen!
                          Jag kan nämna ang. att lägga in foton, så bör de inte vara för stora för då brukar det krångla när de ska laddas upp, särskilt om man laddar upp flera st...
                          Hoppas att du får bakgrunden asap, att sitta hemma och vänta på något sådant här hade man blivit knäpp av! Jag håller med Mats, postkontoret hade nog fått ett besök även av mig trots en resa på 10 mil enkel väg...
                          Kul Anders, att du hittat denna superintressanta tråd .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #88
                            Jodå, den kommer att bli riktigt trevlig, det lovar jag dig!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #89
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Samma sak för mig jag hade INTE väntat så här länge....jag hade ringt 15 ggr per dag från dag 5 ungeför så att de fick spader och fixat fram paketet!
                              ...men Pia, det går inte att fixa fram ett paket som liksom inte finns - allra minst nu, när den postterminalen inte finns längre sen igår.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #90
                                Har suttit ganska länge och kollat på biotopakvarier på youtube idag. Märkte ganska snart, att youtube inte behövdes - i alla fall inte för min del, eftersom det finns såå många snygga kar här på zoopet. Det är förstås intressant, att kolla på hur t.e.x. dvärgciklider lever IRL, eftersom det är den biotopen jag vill - i alla fall försöka efterlikna en hel del.
                                Sen...scalarer är inte fy skam tillsammans med dvärgciklider. Egentligern har jag uteslutit scalarer, eftersom deras beteende liknar diskusens -som jag saknar jättemycket. Fast man är väl inte sämre människa, än att man kanske ändrar sig. Jag får verkligen beslutsångest, vad som kommer att finnas i detta 540-liters, om det nu kommer till skott någon gång!
                                Den här lite murriga karet - hur sjutton ska jag få till det? Fast med lite hjälp går det säkert bra. Det är till att införskaffa IKEA:s spottar - en hel del vad jag har fårstått. Bara bakgrunden är på plats så...


                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...