Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #16
    Ursprungligen postat av gullefjun
    Gissa vad min tomtegubbe hade med sig för paket till mig...ett CANON MACRO EFS 60 mm. Jag får nog vara snäll ett bra tag till.
    Inte nog med det, så hittade Håkan ett stativ som han har haft stående i många år i förrådet. Det är köpt före min tid! Hur sjutton kan han bara helt plötsligt komma på, att det finns ett stativ någonstans bland allt "skrot". Jag som hela tiden surrar om "att jag måste köpa ett stativ".
    Avis..
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Avis..
      Hehe...avis på din blixt

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #18
        Detta får jag nog följa med ny kamer o allt kommer det säker upp mycket bilder härligt med lite yngelbilder.. ja med stativ kommer man långt i fotandet en av fördelarna är ju att man kan ta fler bilder utan blixt med kanon skärpa.. då får vi hoppas på att bakgrund kommer snart..
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #19
          Ursprungligen postat av gonzo44
          Detta får jag nog följa med ny kamer o allt kommer det säker upp mycket bilder härligt med lite yngelbilder.. ja med stativ kommer man långt i fotandet en av fördelarna är ju att man kan ta fler bilder utan blixt med kanon skärpa.. då får vi hoppas på att bakgrund kommer snart..
          Kul, om du vill följa min nya tråd gonzo44. Nu är det till att lära sig allt det nya med denna kamera, så förhoppningsvis också att bli en bättre fotograf. Jag gillar att fota, men innan akvarieintresset har det mest blivit bilder utomhus. Är väldigt väldigt glad över macron.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #20
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Kul, om du vill följa min nya tråd gonzo44. Nu är det till att lära sig allt det nya med denna kamera, så förhoppningsvis också att bli en bättre fotograf. Jag gillar att fota, men innan akvarieintresset har det mest blivit bilder utomhus. Är väldigt väldigt glad över macron.

            //Inger
            hehe makron kan man ha mycket kul med särskilt ute i naturen, om man kan tänka sej att krypa ner på mage och kolla efter alla dom här små häligheterna, (motiv asså) som gömmer sej. även i karet..
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              I går natt drog stormen Dagmar in över västernorrland! Det var nog min allra första storm me stort S. Vid 3-tiden kom strömavbrottet - det första man tänker på är ju förstås fiskarna. Vi har både täljstenskamin och täljstensspis (Spisen - för att "den kan vara bra att ha" enligt min kära sambo). Spisen - åh, vad jag uppskattade den. Inger, utan kaffe som start på dagen är inte kul.

              Så oss tvåbenta och fyrbenta, gick det ingen nöd på. Timmarna gick och jag blev mer å mer orolig för - hur ska det gå med filtret? Hade ju ingen "nödström" att ta till. Vilken tur, att jag inte hade startat upp 540-liters!! Vid 17-tiden kom strömmen tillbaka.

              Då hade apistokaret varit utan ström i fjorton timmar. Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel, som tvättade både makaroner och filterkuber. Fy, vad jag våndades igår för dessa firrar - två kullar med nyss frisimmande borelliiyngel - sen snygga pappan Borellii. Hade inte varit kul alls om det gått åt pipan. Även dom två större borelliibebbarna verkar må bra.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #22
                Du gjorde helt rätt med att tvätta det,, du tvättade alla filter va? Har dom stått stilla så länge så blir bakteriena farliga, så viktigt att tvätta innan du startar dom


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Nu är det snart nytt år - förhoppningsvis med så lite bekymmer som möjligt.
                  Trodde nya bakgrunden skulle komma denna vecka...men icke! Grus är inköpt - likaså fler reed-morerötter. Längtar efter att få sätta igång nu. Jag är faktiskt ganska stolt över mig själv, som inte har "skyndat" igång detta kar. Kanske jag äntligen har lärt mig det omtalade "tålamodet"!
                  Vilka fiskar då...vet faktiskt inte än - ja, några vet jag förstås. Det jag klurar över är, vad jag liksom ska ha som "fyller upp lite" i mittregionen å kanske lite högre upp. Jag kan ju inte bara ha några arter av dvärgciklider, som lurar i bottenregionen i ett 540-literskar.
                  GOTT NYTT ÅR till er alla!

                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #24
                    Snygga rötter

                    vilken bakgrund är det du har beställt, vad skall du har för grus?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #25
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Snygga rötter

                      vilken bakgrund är det du har beställt, vad skall du har för grus?
                      Det blir en Aquaterra Rainforrest som bakgrund, och som vanligt blir det engelsk sjösten på botten, eftersom jag tycker den är mest neutral.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #26
                        Grrrr - ingen bakgrund idag heller.
                        Jag får väl fortsätta å tjata om mina Borelliisar då, eftersom det är "bara" dom jag har för tillfället. Jag har ju två 1½ cm "ungdomar" kvar från en tidigare kull - kan inte säga vad det är för kön än. Jag sitter en hel del framför detta kar - det händer alltid nåt där. Honorna har kullar samtidigt - dom har stenkoll på varandra och sina småttingar.

                        I alla fall trodde jag, att dom här "ungdomarana" i sitt beteende skulle vara väldigt "låga i rang" eller hur jag ska förklara mig, eftersom dom är just unga, men jag uppfattar dom inte som så. Deras pappa Mr. Borellii bryr sig inte alls om dom här två...än. Det visar väl sig längre fram om dom är av det manliga könet. För ett tag sedan, såg jag när den ena ungdomen gav sig in i en av yngelsvärmarna och kalasade på ett helsyskon - mamma borellii hann inte med och vakta alla... Tänk ändå hur det fungerar! Pappa Borellii käkar inte upp dom - eftersom han vet, att man inte käkar upp sina avkommor - men borelliiungdomar ser sina syskon som mat!! Jag fortsätter med att låta naturen ha sin gång. Inte mycket till uppdatering.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #27
                          tråkigt med bakgrunden, låter trevligt däremot med dina snåttingar
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #28
                            Kan jag ha alkvistar i karet tro.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #29
                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Grrrr - ingen bakgrund idag heller.
                              Jag får väl fortsätta å tjata om mina Borelliisar då, eftersom det är "bara" dom jag har för tillfället. Jag har ju två 1½ cm "ungdomar" kvar från en tidigare kull - kan inte säga vad det är för kön än. Jag sitter en hel del framför detta kar - det händer alltid nåt där. Honorna har kullar samtidigt - dom har stenkoll på varandra och sina småttingar.

                              //Inger
                              Kan man inte få lite bilder på dina borellisar? Med nya kameran
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #30
                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Kan man inte få lite bilder på dina borellisar? Med nya kameran
                                Det kommer bilder Pia! Jag har fortfarande infusioner i karet (tror jag i alla fall att det är), så inga bilder förrän det förhoppningsvis blir klart vatten igen. Fattar inte att blev så, efter att jag bytte till nytt filter. Jag hade ju i massor av "gegga" från det andra filtret.
                                Jag satt dit ett internt UV-filter igår - hoppas nu att det hjälper...sen bilder.

                                Nu ska jag åka och köpa lite växter! Jag ska starta upp mitt 54-literskar, för nästa vecka kommer det 1+2 Apisto av en art som jag har kollat efter i ett par år då måste dom ju få lite grönt. För er som bor söder om Gävle kanske just den här apiston inte är så svår att få tag på - men för mig som bor längre norröver är den det. Hoppas nu bara, att den finns i lager, som försäljaren lovar. Sen när stora karet är klart får dom flytta dit.

                                Min bakgrund ligger i Ånge, som ligger tio mil från där vi bor (Takidas hemtrakter) på postterminalen - och har så gjort sen den 2/1...hur svårt kan det vara.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...