Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Välkommen tillbaka

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ICC
      Välkommen tillbaka
      Tack, det är tredje gången på tretton år som jag börjar om på nytt. Tror inte jag säger fler gånger att jag ska lägga ner

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Haha! Vi är så glada att ha dig tillbaka. Zoopet är inte som det ska när du har paus.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Hejsan, igår så spolade jag i vatten i min murarbalja för att blötlägga mina rötter, men baljan läckte som ett såll. Förmodligen ett takras som är orsaken till detta, så på med silikon, så testar jag i morrn igen.
          Jag har bestämt mig för vilka invånare jag vill ha i detta 144-liters. Dessa vackra fiskar är för mig tredje gången gillt. Näst Discus, så är dessa blå fjärilsciklider nästan lika vackra, jag känner att jag bara måste försöka en tredje gång. Sist, det var inte så länge sedan, så beställde jag viltfångade exemplar - vilka var så skygga så att dom blev skrämda av varann, dom bleknade och mådde inte bra.
          Kanske tar jag mig vatten över huvvet (säger man så)? Tanken är, att jag låter ett gäng med tetror cykla in karet ett par månader (har ju inget filtergojs att ta till) med växter och rötter såklar. Sen är det "bara" att fiskarna är friska och välmående. Så vad kan egentligen gå fel (massor antar jag)?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Spännande Inger . Här i Göteborg har vi en duktig uppfödare av fjärilciklider, han föder också upp diskus. Men bara som hobby. Han brukar ta en kull diskus och ett par fjäril per år. Han säger att fjärilar är mycket svårare än diskus. Menar ju inte att skrämma dig, fjärilar är fantastiska men en fisk jag aldrig har lyckats med ännu. Men jag vet ju hur duktig du är så nu hoppas jag bara att du lyckas få fjärilar av bästa kvalitet. Har själv funderat på att starta en grupp med fjärilar. Men först måste jag klara diskus.....
            Följer sig naturligtvis i ditt nya äventyr.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Åh, vad roligt Inger! Fjärilar är verkligen vackra och intressanta! Ska bli så kul att följa dig igen

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Vilken sorts tetra ska du börja med?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Spännande Inger . Här i Göteborg har vi en duktig uppfödare av fjärilciklider, han föder också upp diskus. Men bara som hobby. Han brukar ta en kull diskus och ett par fjäril per år. Han säger att fjärilar är mycket svårare än diskus. Menar ju inte att skrämma dig, fjärilar är fantastiska men en fisk jag aldrig har lyckats med ännu. Men jag vet ju hur duktig du är så nu hoppas jag bara att du lyckas få fjärilar av bästa kvalitet. Har själv funderat på att starta en grupp med fjärilar. Men först måste jag klara diskus.....
                  Följer sig naturligtvis i ditt nya äventyr.
                  Ja jag håller med om vad uppfödaren säger Thomas, kanske just därför jag vill testa igen. Kanske kanske så lyckas jag denna gång, jag tänker i alla fall göra ett tappert försök en tredje gång, tredje gången gillt säger man ju . Jag ska försöka att inte bli besviken om det inte lyckas. Som du redan vet, så har jag inte möjlighet att se mina firrar som jag köper, men kanske när det blir dags så finns dessa på min affär.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Ja jag håller med om vad uppfödaren säger Thomas, kanske just därför jag vill testa igen. Kanske kanske så lyckas jag denna gång, jag tänker i alla fall göra ett tappert försök en tredje gång, tredje gången gillt säger man ju . Jag ska försöka att inte bli besviken om det inte lyckas. Som du redan vet, så har jag inte möjlighet att se mina firrar som jag köper, men kanske när det blir dags så finns dessa på min affär.

                    //Inger
                    Om någon kan så är det du. Bara du får bra fisk från början. Håller tummarna

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vilken sorts tetra ska du börja med?
                      Finns rubintetra när det blir dags så blir det den, annars kolglöd

                      //Inger
                      Senast redigerad av Inger H; 21 March 2020, 20:03.
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Det blir säkert toppen!

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Så trevligt att du gjort slag i saken och planerar starta upp ditt akvarium igen. Gillar din plan och det kommer säkert att gå jättebra. Ta det bara lugnt och stressa inte fram något, lätt att bli ivrig när man väl sätter igång. Ha nu inte så höga krav, utan ta det som det kommer. Minns ju hur besviken du blev över beställda fiskar som inte var som du tänkt dig. Ta det för vad blir och ta efter Ekenbergs järn-envishet.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Härligt att du drar igång igen, Inger!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Noterar den glada nyheten
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Tack pojkar för era glada "kick-off" . Nu ska jag gå och kolla om baljan är tät.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...