Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ja, Inger, en liten uppdatering vore gôtt!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ja ni två Nando och Mats, jag har en riktig downperiod nu vad det gäller karen, så inte mycket till uppdatering. Jag har tömt 125-literkaret på allt. Jag har skrivit tidigare i tråden, att jag fick tjuriga gröna alger på rutorna - bara där, varken på mossan, rötterna, windelöven eller sanden. Jag har mörklagt ett antal gånger, men det har inte hjälpt, det har kommit tillbaka hela tiden och förökat sig lika snabbt som cyano. Det luktar inte cyano eller har samma färg, så jag har ingen aning vad det kan ha varit, och jag har aldrig haft det här gröna på rutorna någonsin. Så jag börjar om med detta kar. Det sved att slänga windelöven som var så himla frodig, men tordes inte stoppa ner den i något kar ifall den bar på smitta.

      I 144-liters har jag bara en apistohona kvar och kolglödstetror, 250-liters fungerar toppen med bolivianer, kakaduasyskonen (hane+hona) och riotetrorna, inga dödsfall där. Lusten kommer såklart tillbaka, så jag får tänka ut vad jag ska fylla på med för fiskar.
      Usch vilket gnällig uppdatering

      //Inger
      Senast redigerad av Inger H; 04 January 2020, 11:34.
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ingen fara. Gnälliga uppdateringar är också uppdateringar! Tråkigt såklart när lusten inte är på topp. Men när den återkommer har du ju ett tomt kar att planera för, inreda och köpa fisk till. Det är kul!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag har lite vimsiga funderingar om dessa för mig okända alger - vimsig, därför att jag inte kan tillräckligt om alger och belysning. Mina funderingar rör sig om Juwels belysning, gillar den inte alls. Den ger ett skarpt, "illvitt" sken som stör mig jättemycket, den ger inget naturligt intryck alls. Min okunniga tanke då, kan det vara så, att med dessa lysrör fodras snabbväxande växter som tar näring från sanden? I detta kar hade jag bara windelöv och mossa - alltså inget som växte snabbt. Finns någon kunnig, som har Juwels ledbelysning och kan ge mig råd om vilka växter som kan funka?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Förstår precis vad du menar med Juwels ljus. Jag har ju två sådana kar och just ljuset stör mig också. Det är ett hårt, kliniskt vitt ljus som inte är behagligt alls. De växter som trivs hos mig är limnophila sessiflora, en sorts flytväxt med långa rötter (musselblomma?), vattenpest, cryptosar och javaormbunke.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj, Inger och Nando!
              Känner inte till Juwel-karen, men går det inte att byta ljuskälla - eller typ hänga någon annan armatur ovanför?
              Sorry om jag är helt ute och cyklar nu...

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj, Inger och Nando!
                Känner inte till Juwel-karen, men går det inte att byta ljuskälla - eller typ hänga någon annan armatur ovanför?
                Sorry om jag är helt ute och cyklar nu...
                Jag tror säkert att det går att byta ljuskälla, men till vad är frågan? Vet ju att även du Mats har dålig koll gällande alger och vilken belysning

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag tror säkert att det går att byta ljuskälla, men till vad är frågan? Vet ju att även du Mats har dålig koll gällande alger och vilken belysning
                  //Inger
                  Det stämmer, jag har noll koll... och noll alger. Skulle gärna få lite tofsalger i burken, dessa fantastiskt vackra alger - men i helvete heller.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det stämmer, jag har noll koll... och noll alger. Skulle gärna få lite tofsalger i burken, dessa fantastiskt vackra alger - men i helvete heller.
                    Haha, kan du inte få någon odling av tofsalger av någon

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Haha, kan du inte få någon odling av tofsalger av någon

                      //Inger
                      Hade jag tagit direkt!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Känns faktiskt kul att skriva i tråden igen, tack Nando och Mats för att ni fick i gång mig igen

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vad bra! Det var så lite så

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Jag har ju två Juwelkar och dess lysrör, har inte samma sort utan blandat och vinklat reflektorerna så de inte lyser på glaset. Har inte alla tända hela dagen heller. Brukar inte få alger i någon större mängd. Man kan ju hitta andra lysrörstillverkare som har juwellängd om man kan tänka sig beställa från tyskland. Men det vet du säkert redan.
                            Trist med alger, ibland kommer de ju utan man riktigt fattar varför. Hoppas du slipper dem när du startar upp igen.
                            I det kar jag så gott som inte har några alger överhuvudtaget (60l ram)är det riktigt mörkt med en hängande gammal armatur en bit ovanför akvariet. I sitter några gamla t8 rör men javaormbunkar, weepingmossa och anubias trivs. Dessutom är ytan mer eller mindre täckt av flytväxter. Bucephalandra tycker också det är trivsamt under flytväxterna och Hygrophila Corymbosa växer upp över ytan. Botten är sandtäckt jordbotten.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Hejsan Annicka! Jag har aldrig beställt något från tyskland, men vet att många gör det. Har nu något tips på andra lysrör som passar juwel och som inte har detta skarpa sjukhussken? Juwelrören som sitter i är på 6500k/14w - 590mm.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Hej Inger!
                                14 watt- ja då har du led och förmodligen begränsad till de varianter Juwel erbjuder. Nu tycker jag själv att 6500K inte är så dumt. Jag gillar mer kallvitt än varmvitt.
                                Lysrör har sina fördelar.
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...