Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Japp, jag fattar Jag ser min tråd som en lite dagbok med ibland är det spännande att gå tillbaka och läsa
    Senast redigerad av PiaJo; 08 September 2012, 13:44.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Mats: jag är så himla ledsen för din skull med allt strul du får gå igenom just nu. Jag saknar jättemycket dig som person (om man nu kan uttrycka sig så i ett forum), din stugtråd och alla dina klarsynta och härliga inlägg - men du kommer igen med nytt projekt...hoppad det går fort.
      Tack för filmen.



      Anders: ja, vissa trådar "somnar bara in" - tror det är bara jag som säger, att jag ska "avsluta".

      Men NEJ, inte tänker jag hoppa av Zoopet och forumet - hemska tanke, hur skulle jag klara mig då. (du om någon vet att detta är min favvosmiley).
      Jag har inte en endaste kompis med akvarieintresse, som jag kan prata med - dom bara blänger på mig helt ointresserade, och fattar inte "hur jag kan hålla på" med detta.
      Jag har en plaan - måste bara bearbeta Håkan först.



      Pia: Det var när jag kollade tillbaka i "min" dagbok, som jag tyckte att det inte hände mycket på slutet.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Mats: jag är så himla ledsen för din skull med allt strul du får gå igenom just nu. Jag saknar jättemycket dig som person (om man nu kan uttrycka sig så i ett forum), din stugtråd och alla dina klarsynta och härliga inlägg - men du kommer igen med nytt projekt...hoppad det går fort.
        Tack för filmen.

        Ja, det är ett jävla jox - men det är samtidigt lite kul också. Man får liksom tid att gå utanför sig själv och inte hela tiden vara "inne i det" akvariemässigt.
        Jag jämför den kommande tiden med hur det var månaderna innan vi skulle flytta till kåken och jag hade riktigt fina kar, speciellt 600- och 960-litaret, igång. Det var en sketajobbig tid, när allt skulle demonteras och jag dessutom fick göra mig av med mina två favoritkar... men det blev ju fint efteråt ändå - och det kommer det bli denna gång också. Hur, och hur stort det nya projektet blir vet jag inte riktigt, men det skall bli maffigt!
        Att samtala i din och några andras trådar är verkligt trevligt, och något jag kommer att fortsätta med, även om just min egen stugtråd ligger i någon sorts träda - desto roligare då att gagga lite här och i en handfull andra trådar!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, det är ett jävla jox - men det är samtidigt lite kul också. Man får liksom tid att gå utanför sig själv och inte hela tiden vara "inne i det" akvariemässigt.
          Jag jämför den kommande tiden med hur det var månaderna innan vi skulle flytta till kåken och jag hade riktigt fina kar, speciellt 600- och 960-litaret, igång. Det var en sketajobbig tid, när allt skulle demonteras och jag dessutom fick göra mig av med mina två favoritkar... men det blev ju fint efteråt ändå - och det kommer det bli denna gång också. Hur, och hur stort det nya projektet blir vet jag inte riktigt, men det skall bli maffigt!
          Att samtala i din och några andras trådar är verkligt trevligt, och något jag kommer att fortsätta med, även om just min egen stugtråd ligger i någon sorts träda - desto roligare då att gagga lite här och i en handfull andra trådar!
          Du ser, tråden är fortfarande igång - den avslutades igår ju...hur gick det till som.

          Jag i alla fall, hoppas att det blir SA i din stuga när det är dags - inredning är du bara bäst på.
          Jag gillar också att "prata" med dig och en del andra Mats.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Du ser, tråden är fortfarande igång - den avslutades igår ju...hur gick det till som.
            Jag i alla fall, hoppas att det blir SA i din stuga när det är dags - inredning är du bara bäst på.
            Jag gillar också att "prata" med dig och en del andra Mats.
            //Inger
            Haha! Ja, du ser! Man kan hålla dialogen igång, trots att det inte är några direkta uppdateringar av karen och fiskarna - det är jättetrevligt tycker jag!
            Jag tycker också det är kul att "prata" lite, på så sätt uppehåller man ju tankar och idéer som kan appliceras i det akvaristiska lite senare - och rendera uppdateringar i tråden!
            Jodå, det lutar starkt mot SA i det kommande karet. Jag var inne på Tanganyika ett litet tag, men har samlat på mig så mycket bra "inrednings-stuff" att jag inte kommer att kunna hålla mig (sedan om jag är "bäst" på inredning lär det råda myyyyycket stora meningskiljaktigheter om. Det finns så många begåvade akvarister med vrål-feeling, men det är kul att du gillar grejerna - ibland får man ju till det riktigt hyfsat).
            Inredningsmässigt har man ju sett en hel del kar på senare tid som verkligen får inspirationen att flöda!

            Edit; Jag tycker egentligen inte att man kan säga att någon är "bäst" när det gäller inredning. Däremot så kan det uttryck, som inredning ofta innebär, appellera till olika "tyck och smak"-upplevelser som vi alla har. Som sagt, jag har sett en hel del kar på senaste tiden som verkligen får en att tappa andan. Många av dessa kar är det "bästa" jag har sett - och det kommer hela tiden nya. Det är detta som är så kul och inspirerande!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 September 2012, 15:34.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Vitfenad- eller vanlig Rosentetra kan också pryda ett kar - elller varför inte en stöddig grupp Kejsartetra?
              Instämmer, är mycket nöjd med mina vitfenade rosentetror Och flaggynglen svärmar på.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Animaniac
                Instämmer, är mycket nöjd med mina vitfenade rosentetror Och flaggynglen svärmar på.
                Fasen Ani, ett par bilder på Flaggorna vore kul att se!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Haha! Ja, du ser! Man kan hålla dialogen igång, trots att det inte är några direkta uppdateringar av karen och fiskarna - det är jättetrevligt tycker jag!
                  Jag tycker också det är kul att "prata" lite, på så sätt uppehåller man ju tankar och idéer som kan appliceras i det akvaristiska lite senare - och rendera uppdateringar i tråden!
                  Jodå, det lutar starkt mot SA i det kommande karet. Jag var inne på Tanganyika ett litet tag, men har samlat på mig så mycket bra "inrednings-stuff" att jag inte kommer att kunna hålla mig (sedan om jag är "bäst" på inredning lär det råda myyyyycket stora meningskiljaktigheter om. Det finns så många begåvade akvarister med vrål-feeling, men det är kul att du gillar grejerna - ibland får man ju till det riktigt hyfsat).
                  Inredningsmässigt har man ju sett en hel del kar på senare tid som verkligen får inspirationen att flöda!
                  Jepp det är många inredningsmässigt fina kar igång, det håller jag med om.
                  Jag har fått inspiration från flera av dom kan jag säga.

                  Från start av mina kar i alla fall - med alla fula inredningar dom har bjudit på, så har du på ett snällt sätt påpekat för mig - att du kan även göra si eller så. Jag tror, att du har inlett mig på ganska så rätt spår till slut, efter ett antal år. Äntligen kan jag väl säga, så har poletten trillat ner... en liten bit i alla fall.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Jepp det är många inredningsmässigt fina kar igång, det håller jag med om.
                    Jag har fått inspiration från flera av dom kan jag säga.

                    Från start av mina kar i alla fall - med alla fula inredningar dom har bjudit på, så har du på ett snällt sätt påpekat för mig - att du kan även göra si eller så. Jag tror, att du har inlett mig på ganska så rätt spår till slut, efter ett antal år. Äntligen kan jag väl säga, så har poletten trillat ner... en liten bit i alla fall.

                    //Inger
                    Visst, ibland kan man behöva en liten push framåt för att liksom "se" vad som kan göras.
                    Det är ju alltid kul att diskutera inredningar, hur man går till väga o.s.v.
                    Här är ett exempel på hur ett kar kan inreda sig självt. Jag har alltså inte gjort en enda medveten planering här, utan bara ställt några rotpinnar mot bakgrunden, och i all hast petat dit de växter som blev över när jag tömde 540-karet. Det har gått några månader nu och växterna har fått "göra sin grej" helt på eget bevåg. De får växa hur de vill. Windelöven har spridit sig riktigt tjusigt på en av rötterna och en java har tagit sig och vuxit fast på bakgrunden längst bak. Anubiasen tycks vilja spricka fram i stort sett överallt också.
                    Om detta är snyggt eller inte... det får betraktaren avgöra, men man kan låta karet liksom sköta sig själv och ibland blir det riktigt trevligt resultat.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Fasen Ani, ett par bilder på Flaggorna vore kul att se!
                      Hmm, då får jag skrapa alger först Tog ju några bilder när de hade förra kullen
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Fasen Ani, ett par bilder på Flaggorna vore kul att se!
                        Så, tagit några bilder nu, får lägga upp dem se´n Vilken tråd ska jag lägga dem i?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av gullefjun



                          Jag har en plaan - måste bara bearbeta Håkan först.


                          //Inger
                          Låter som en ny tråd kommer att startas...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Så, tagit några bilder nu, får lägga upp dem se´n Vilken tråd ska jag lägga dem i?
                            Lägg dom i min stugtråd, där är det fritt fram! Eller kanske här, om det är OK för Inger!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Visst, ibland kan man behöva en liten push framåt för att liksom "se" vad som kan göras.
                              Det är ju alltid kul att diskutera inredningar, hur man går till väga o.s.v.
                              Här är ett exempel på hur ett kar kan inreda sig självt. Jag har alltså inte gjort en enda medveten planering här, utan bara ställt några rotpinnar mot bakgrunden, och i all hast petat dit de växter som blev över när jag tömde 540-karet. Det har gått några månader nu och växterna har fått "göra sin grej" helt på eget bevåg. De får växa hur de vill. Windelöven har spridit sig riktigt tjusigt på en av rötterna och en java har tagit sig och vuxit fast på bakgrunden längst bak. Anubiasen tycks vilja spricka fram i stort sett överallt också.
                              Om detta är snyggt eller inte... det får betraktaren avgöra, men man kan låta karet liksom sköta sig själv och ibland blir det riktigt trevligt resultat.
                              Ett väldigt trevligt kar, inrett "utan påverkan" av händer= gillar.

                              Alger är ju inte kul - i alla fall, tycker dom flesta av oss att det är pest å pina.
                              Jag har genom åren haft alla alger som finns (känns det som i alla fall) - konstigt , att jag inte gett upp mina kar för länge sen - eftersom jag är en person, som saknar det här med tålamod.

                              Jag har absolut inget kunnande eller intresse av vattekemi - akvarieväxter har jag väl sisådär lite koll på numera.

                              Jag har, verkar det som nu ett perfekt "recept" till mina kar - obs! det gäller MINA tre kar.

                              För det första, lås in alla vattentester (råd från en klok man, å jag hade ganska så många tester) - eftersom dom ger smått ångest, när dom inte stämmer efter "mallen".
                              Dom värden jag kollar idag, är nitrat och PO4.

                              Jag skaffade (under den här tiden, hade jag massor av olika alger från A-Ö), vattenspikblad, vattenormbuske (i massor), horrnsärv (som växer med blixtens hastighet) och snäckor (som jag inte gillat förrut).
                              Jag fick, och köpte dessa växter via Zoopet, eftersom dom inte fanns att köpa här.

                              Sakta avvecklades vattenormbusken, den växte så fort att ytcirkulationen försämrades. Jag har även släckt ner två av fyra T5-rör (har ingen co2 nu)i 540- liters...å jag är så nöjd.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Lägg dom i min stugtråd, där är det fritt fram! Eller kanske här, om det är OK för Inger!
                                Inger har inte uttalat sig än, så jag lägger dem i din stugtråd
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...