Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Det gör du helt rätt i tycker jag
    Känns väldigt trevligt att någon annan kollar in i tråden .
    Japp Jesper, så kommer det att bli. Är ju väldigt sugen på att skaffa några fem-centimeters guianacaror (Imazo), men 125-liter är kanske i minsta laget beroende på hur fort dom växer förstås. Vet ju inte alls eftersom jag aldrig har haft dessa förut.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      ...men tror att jag har läst i Pias tråd (eller i någon annans) att dessa Guianacaror inte har så stora revir, så kanske ändå att det skulle funka att skaffa några småttingar .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Inger H
        ...men tror att jag har läst i Pias tråd (eller i någon annans) att dessa Guianacaror inte har så stora revir, så kanske ändå att det skulle funka att skaffa några småttingar .

        //Inger
        De har inte så stora revir, inte Owroeweifin i alla fall
        Har en massa små yngel på uppväxt nu, de är ca 1 cm nu så paret har kunnat hålla andra fiskarna undan i ett 220 liters så de är grymt duktiga att vakta.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av PiaJo
          De har inte så stora revir, inte Owroeweifin i alla fall
          Har en massa små yngel på uppväxt nu, de är ca 1 cm nu så paret har kunnat hålla andra fiskarna undan i ett 220 liters så de är grymt duktiga att vakta.
          Tror du att 125L blir för litet för ett par som är 5cm? Självklart kommer dom att flyttas till större kar senare, men det dröjer ett tag

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            125 liter räcker gott i börja, men lite på vilken sort du får tag på. Mina G.sphenezona som är i ett 720 skulle nog behöva ett 2000-liters och vara själva. Terrorister....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Tror som Anders, ett 125 funkar ett tag för owreoewfin (hopplöst svårt att stavat till..) iallafall
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Tror som Anders, ett 125 funkar ett tag för owreoewfin (hopplöst svårt att stavat till..) iallafall


                Blir 12 cm som vuxen, vad tror ni om den?
                Senast redigerad av Inger H; 05 August 2015, 14:33.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  I mitt 450 växte dessa Owroewefi så man nästan såg det. Har aldrig haft en ciklid som växer så snabbt. Så det beror nog mera på hur lång tid de ska gå i ett 125.....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    I mitt 450 växte dessa Owroewefi så man nästan såg det. Har aldrig haft en ciklid som växer så snabbt. Så det beror nog mera på hur lång tid de ska gå i ett 125.....
                    Känns som att jag skippar hela tanken med dessa tills vi kommer till "ro". Förstår självklart att mitt större kar passar bättre, men tanken finns inte alls att starta upp det just nu. Så, jag försöker att kämpa på med det berömda tålamodet .
                    Lite för impulsiv ibland/ofta .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Men jag förstår dig Inger. Ville bara inte du skulle hamna i en pressad situation. Om du kan få en grupp som yngel så funkar det ju. Hör med Jozi...
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Men jag förstår dig Inger. Ville bara inte du skulle hamna i en pressad situation. Om du kan få en grupp som yngel så funkar det ju. Hör med Jozi...
                        Dom flesta fiskar (inte matvraken regnbågar då) växer ju väldigt sakta (i alla fall dom arter som jag har haft av ciklider), så hade ju ingen aning om att dessa växer så fort - ännu en lärdom.
                        Det får bli något annat i stället .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          De kanske växer saktare i ett mindre kar?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Om man inte matar så mycket? [emoji12]


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              De kanske växer saktare i ett mindre kar?
                              Nejdå det tror jag inte, jag ska fundera vidare på vad som passar bättre .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Hjälp, jag känner inte igen mig på Zoopet , men blir nog bra bara jag blir van .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...