Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Nu kommer jag inte ihåg vad du har ur kranen, men runt 8 kanske? Häll upp vattnet i ett glas och mät det efter ett dygn, det skulle vara kul att höra vad det då ligger på...egen brunn om jag inte minns fel?
    Ja, egen brunn och och dryga 8. Hur tänker du nu, med vattenglaset...?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag tror Anders menar att Ph´t kan sjunka när det är "gammalt" vatten, tror jag...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Jag tror Anders menar att Ph´t kan sjunka när det är "gammalt" vatten, tror jag...
        Jaha du, undrar när vattnet räknas som gammalt i karen

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Skönt att det går åt rätt håll
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Jag tror Anders menar att Ph´t kan sjunka när det är "gammalt" vatten, tror jag...
            Ungefär så. Har du ett pH i kranen och häller upp detta i ett glas för senare mätning har det många gånger ändrat sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Ungefär så. Har du ett pH i kranen och häller upp detta i ett glas för senare mätning har det många gånger ändrat sig.
              Ok, kollar glaset i morrn Men då när jag höll på att mäta stup i kvart i karen, så låg PH lika hela tiden - väldigt stabilt.
              Är det inte så att ett stabilt PH är bättre än ett hoppande, fast det kanske inte gälle när det ligger högt?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Och där vann du 10000-kronorsfrågan
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Vad härligt att det börjar funka med Stänktetrorna. Det var glada nyheter
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Och där vann du 10000-kronorsfrågan
                    Skickar mitt kontnr på direkten

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Vad härligt att det börjar funka med Stänktetrorna. Det var glada nyheter
                      Ja, fast inte riktigt i mål ännu, men det blir bättre hela tiden. Hoppas att det räcker med den här saltkuren

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Håller tummar och fenor att det blir bra efter kuren
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalkHD1413838838.112263.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,9 KB
ID: 2164217

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalkHD1413838860.205600.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,9 KB
ID: 2164218

                          Känner du igen dina flaggor Inger?
                          Det är några av dom små

                          Bilder av Rolf från Kalmar!

                          Sent from my iPad using Tapatalk HD

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            [ATTACH]72038[/ATTACH]

                            [ATTACH]72039[/ATTACH]

                            Känner du igen dina flaggor Inger?
                            Det är några av dom små

                            Bilder av Rolf från Kalmar!

                            Sent from my iPad using Tapatalk HD
                            Så kul med bilderna Bara skyggheten släpper, så kanske jag också får se detta i mitt kar

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Inger! Jag skriver lite här i tråden istället (jag och Inger har haft ett litet PM-maraton bland annat om flaggornas skygghet o.dyl.).


                              Som jag nämnde för dig innan, kan flaggornas skygghet bero på en blandning av inredningsdetaljer och det faktum att de kan behöva någon, lite i sin egen storlek, passande fisk i karet. Vi snackade lite om Scalarer som tankmates, och det tror jag kan vara en god idé.


                              I och med att jag själv inte har haft de problem du nu upplever med dina flaggor - alltså att de är väldigt skygga och gömmer sig - så får jag försöka att verifiera mina egna iakttagelser med vad andra skriver i ämnet, på nätet.


                              Sagt och gjort; Flaggciklidkomplexet beskrivs som skygga ciklider i allmänhet, fredliga och i akvarium i stort behov av att kunna gömma sig - gärna bland rotdelar och grenar.
                              So far so good - då är man ju inte helt rubbad.


                              Där har vi alltså en första indikation på problemet. Så vi behöver titta på din inredning och kolla om den kan optimeras. Jag tror att det är ganska lätt gjort, med några rötter till och att du får ner lite grenverk som bryter ytan.
                              Flaggorna föredrar ett långsamt, men inte stillastående flöde i vattnet - inte så starkt drag på vattnet med andra ord - precis som med discus. Dessa ciklider rör sig givetvis i starkt strömmande flöden, men enbart då de förflyttar sig och bildar grupperingar. De akvarium vi sätter upp liknar de stillastående, översvämmade skogspartier som Flaggciklider, Discus m.fl. uppehåller sig i säsongsvis.


                              Rekommenderade tankmates till flaggor är just Scalarer. Detta står i flertalet beskrivningar som ges - och är ganska logiskt när man tänker efter.


                              Nu skalll du ju addera lite fisk - koppartetror var det, va? Så, kör i dessa fiskar och kolla av läget - det kanske hjälper flaggorna att bli av med sin blyghet.
                              Funkar detta ändå inte så ta en funderare på en liten grupp scalarer - kanske fyra stycken. Välj, i så fall, en helt vanlig, robust scalare.
                              Scalarer i ditt kar kan ju bara bli heltjusigt - så varför inte, så säg?
                              Ge flaggorna varierad kost med en blandning av animaliskt och vegetariskt innehåll - dags för en grym mix kanske? Anders har finfina recept i sn tråd!


                              Misströsta inte, Inger! Problemet kommer att få sin lösning - bara att vänta ut hur de reagerar med lite ny fisk, och några små inredningsuppsnofsningar (skönt ord där).

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Inger! Jag skriver lite här i tråden istället (jag och Inger har haft ett litet PM-maraton bland annat om flaggornas skygghet o.dyl.).


                                Som jag nämnde för dig innan, kan flaggornas skygghet bero på en blandning av inredningsdetaljer och det faktum att de kan behöva någon, lite i sin egen storlek, passande fisk i karet. Vi snackade lite om Scalarer som tankmates, och det tror jag kan vara en god idé.


                                I och med att jag själv inte har haft de problem du nu upplever med dina flaggor - alltså att de är väldigt skygga och gömmer sig - så får jag försöka att verifiera mina egna iakttagelser med vad andra skriver i ämnet, på nätet.


                                Sagt och gjort; Flaggciklidkomplexet beskrivs som skygga ciklider i allmänhet, fredliga och i akvarium i stort behov av att kunna gömma sig - gärna bland rotdelar och grenar.
                                So far so good - då är man ju inte helt rubbad.


                                Där har vi alltså en första indikation på problemet. Så vi behöver titta på din inredning och kolla om den kan optimeras. Jag tror att det är ganska lätt gjort, med några rötter till och att du får ner lite grenverk som bryter ytan.
                                Flaggorna föredrar ett långsamt, men inte stillastående flöde i vattnet - inte så starkt drag på vattnet med andra ord - precis som med discus. Dessa ciklider rör sig givetvis i starkt strömmande flöden, men enbart då de förflyttar sig och bildar grupperingar. De akvarium vi sätter upp liknar de stillastående, översvämmade skogspartier som Flaggciklider, Discus m.fl. uppehåller sig i säsongsvis.


                                Rekommenderade tankmates till flaggor är just Scalarer. Detta står i flertalet beskrivningar som ges - och är ganska logiskt när man tänker efter.


                                Nu skalll du ju addera lite fisk - koppartetror var det, va? Så, kör i dessa fiskar och kolla av läget - det kanske hjälper flaggorna att bli av med sin blyghet.
                                Funkar detta ändå inte så ta en funderare på en liten grupp scalarer - kanske fyra stycken. Välj, i så fall, en helt vanlig, robust scalare.
                                Scalarer i ditt kar kan ju bara bli heltjusigt - så varför inte, så säg?
                                Ge flaggorna varierad kost med en blandning av animaliskt och vegetariskt innehåll - dags för en grym mix kanske? Anders har finfina recept i sn tråd!


                                Misströsta inte, Inger! Problemet kommer att få sin lösning - bara att vänta ut hur de reagerar med lite ny fisk, och några små inredningsuppsnofsningar (skönt ord där).

                                Så bra att du skrev här Mats så vi andra kan få lära oss nåt med

                                hade du inte bott så långt ifrån så skulle du kunna få titta på min , enligt Gobben, gigantiska rotsamling eller syréngrenarna som är perfekta att lägga på ytan så att dess smågrenarna sträcker sig nedåt...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...