Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Mina blev rosaaktiga med när de hade dött.. Antingen så dig de i karet eller så smet de ur karet vid minsta glipa så det får dröja innan jag skaffar dem igen tyvärr, måste säkra karet först.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Mina blev rosaaktiga med när de hade dött.. Antingen så dig de i karet eller så smet de ur karet vid minsta glipa så det får dröja innan jag skaffar dem igen tyvärr, måste säkra karet först.
      Min första tanke var, att de hade blivit "kokta" liksom av den höga värmen i karet

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Njae, tror du det? har mina inte blivit så varmt hade inte jag.. Vad jag vet, fiskarna verkade helt oberörda och det var jordätarynglen som gick med dem.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Njae, tror du det? har mina inte blivit så varmt hade inte jag.. Vad jag vet, fiskarna verkade helt oberörda och det var jordätarynglen som gick med dem.
          Ja, mina fiskar var också oberörda, men kanske inte amano tål så hög värme, bara en tanke som kanske är helt fel (som så många andra tankar, som sätter igång ibland)

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Tankarna är bra, vi får fundera vidare på detta eller så kommer nån och säger att det är siellerså
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Tankarna är bra, vi får fundera vidare på detta eller så kommer nån och säger att det är siellerså
              Japp, så blir det nog .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Inger.. Nu längtar jag efter lite foton, inte fotat nåt det senaste?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Tillsammans med sommartorka infann sig även fiskfototorka .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Nu har jag hittat igen analysen av vattnet i vår djupborrade brunn, den gjordes för fem år sedan.
                    Mig säger den ingenting


                    Analys/undersökning av: Resultat Enhet

                    Bottensats Ingen
                    Grumlighet Ingen
                    Lukt Ingen
                    Färgtal 16 mg/lPt
                    PH 8,4 (puh)
                    Alkalinitet, HCO3 193 mg/l
                    Hårdhet, total 3,5 dh
                    Järn, Fe 0,18 mg/l
                    Mangan, Mn 0,04 mg/l
                    Klorid 5 mg/l
                    Nitrat NO3 0,01 mg/l
                    Nitrit NO2 0,01 mg/l
                    Kolsyra aggresiv CO2 12 mg/l


                    bedömning: kemiskt avseende= tjänligt - bedömning mikrobiologiskt avseende=ej bedömt.

                    //Inger




                    Senast redigerad av Inger H; 14 August 2014, 18:46.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Nu hoppas jag att det finns halv till trekvartskemister här i Zoopet som kan säga vad som är rimliga värden. Om något är fel på dina värden? Men när man kickar igång en brunn så mäter de ju inte allt. Utan man brukar som du fått, få ett urval som är angelägna utifrån vattnet som dricksvatten. Så många ämnen mäts ju inte över huvud taget. Det är något man får välja extra. Men vad det är för ämnen kanske en biolog med fokus på vattenlevande djur svara på?
                      Jag tänkte bara att om fiskar och räkor dör trots perfekt skötsel så tror jag orsaken finns i vattnet. Det är på sätt och vis det enda som är logiskt.
                      Sedan kan man ju som så att skippa detta jagande efter förklaringar och fokusera på de arter som fungerar i den miljö du kan erbjuda den. Jag tror du sköter dina djur alldeles utmärkt och att det inte i grunden handlar om sjukdomar eller smitta.
                      Men jag är ju obotligt nyfiken så jag är ju funtad så. Du kanske tycker det räcker med detektivarbete?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Nu är jag ju knappt ens 1/4-kemist, men jag vågar mig på en kommentar ändå!
                        Jag ser ingen uppgift om kopparhalten, den är ju synnerligen intressant.
                        Att det inte finns någon uppgift om mikroorganismer beror möjligen på att man inte mätt hur pass syreförbrukande vattnet är. Mitt brunnsvatten är något syreförbrukande, vilket borde innebära att mikroorganismer förekommer.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ja Johnny, jag orkar bara inte forska vidare på dittan eller dattan angående vårat vatten. Vattnet är som det är - dessutom sagolikt gott .
                          Mina fiskar som jag nu har i mina återstående tre kar verkar i alla fall trivas ypperligt. Sajicorna, just nu mina favoriter måste få ett par honor. Har läst på, att honorna skall ha gula teckningar på fenorna - efter stenkoll, så har alla mina fem röda fenor. Beställningen som jag gjorde var 2+3.

                          Johan; kopparanalys kanske man måste testa separat, men jag struntar i det. Vet ju, att efter hårtvätt i kopparrikt vattnet så får man en grön nyans på håret , men det får vi icke .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ok. Inger. Förstår dig. Då släpper jag det här med vatten-tänket
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ok. Inger. Förstår dig. Då släpper jag det här med vatten-tänket
                              Ja, snälla gör det .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Lovar ska aldrig nämna vatten igen. Vad mig anbelangar har du ett sandkar utan vätska
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...